|
(KONTR-)REWOLUCJA OŚWIATOWA STUDIUM Z POLITYKI PRAWICOWYCH REFORM EDUKACYJNYCH
ŚLIWERSKI B. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ, 2020, wydanie Icena netto: 65.80 Twoja cena 62,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka (Kontr-)rewolucja oświatowa
Studium
z polityki prawicowych reform edukacyjnych
Planowanie
oświatowe w aspekcie prognoz rozwoju kraju ma u nas charakter stricte
ideologiczny, a więc adaptacyjny, czyli taki sam, z jakim mieliśmy do
czynienia w okresie PRL. Dominuje tu normatywna funkcja założeń i zasad
polityki oświatowej, koncentrująca uwagę władz na określaniu
celów i treści kształcenia i wychowania z uwzględnieniem
stosunku szkolnictwa do spraw nauczania religii. […] Po
trzydziestu latach transformacji mamy w polskiej polityce oświatowej
naprzemienność normatywnych imperatywów władzy politycznej w
procesie wychowawczym szkół bez jakiegokolwiek odwołania do
Konstytucji III RP […]. Nie ma zatem w polityce oświatowej
ani planowania oświatowego, które musiałoby odbywać się na
podstawie naukowych badań i analiz kluczowych dla edukacji
czynników, ani prognozowania oświatowego mającego na celu
przewidywanie przyszłych zjawisk na podstawie także naukowych danych,
gdyż żaden z ministrów nie wie, jak długo będzie
mógł realizować własny (w sensie własnego zaplecza
partyjnego) projekt oświatowy.
Ze
Wstępu
Autor
od wielu lat diagnozuje brak uspołecznienia szkół i stawia
tezę, że ostatnio przeprowadzona reforma ma charakter radykalnej
zmiany, której celem jest przywrócenie
praktykowanych wcześniej rozwiązań, ale również stanowi ona
w sferze filozoficzno-ideologicznej zwrot w kierunku konserwatyzmu.
Rekonstruuje przebieg zdarzeń prowadzących do tej
„kontrrewolucji” oraz dowodzi, że jest to
konsekwencja sposobu prowadzenia od trzydziestu lat polityki oświatowej.
Publikacja
ma naukowy charakter i została przygotowana przy wykorzystaniu bogatego
materiału źródłowego, reprezentującego różne
rodzaje wiedzy. Autor konsekwentnie uzasadnia swoje (często
kontrowersyjne) tezy. Odwołuje się nie tylko do aktualnego stanu badań
w pedagogice, lecz także korzysta z literatury socjologicznej,
politologicznej, antropologicznej i innych.
Z
recenzji prof. dr. hab. Romana Lepperta
Wstęp
9
Część I. Pojęcie,
rodzaje i fazy (kontr-)rewolucji oświatowej
23
Prawo podwójnego odbicia w polityce oświatowe 29
Przesłanki filozoficzno-ideologiczne, aksjonormatywne kontrrewolucji
oświatowej 39
Wstępna batalia ideologiczna o polską szkołę 43
Zasadnicza fala ideologicznej kontrrewolucji oświatowej prawicy 63
1. Zmiany ustrojowe i organizacyjne w szkolnictwie 69
2. Biurokracja 74
3. Deprecjacja nauczycieli (stymulowana) przez urzędników
resortu edukacji 76
4. Ograniczenie nauczycielskich innowacji dydaktycznych 84
5. Podręczniki szkolne 85
6. Przedmioty szkolne 87
7. Egzaminy zewnętrzne 88
8. Monitoring w szkołach 88
9. Odwracanie uwagi opozycji 89
10. Propagandowa afirmacja reformy oraz pozorowane debaty społeczne 93
11. Opór wobec kontrrewolucji oświatowej 109
Część II.
Społeczno-polityczne i pedagogiczne konteksty polityki oświatowej
prawicy 133
Na początku była… zdrada 135
Socjotechnika pozorowania zmian w edukacji 145
Diagnoza kryzysu neoliberalnej samorządności w szkolnictwie III RP 153
Typologia postaw w społeczeństwie wobec anokracji 163
Wykorzystywanie naukowców do ideowo-politycznej rewolucji 175
Oświatowa nowomowa 185
Renesans krytyki Nowego Wychowania 195
Zakończenie 199
ANEKS
211
Kalendarium prawicowych reform oświatowych w latach 1989–2019
213
List otwarty Zespołu Pedagogiki Społecznej przy Komitecie Nauk
Pedagogicznych PAN do premier Beaty Szydło i minister edukacji Anny
Zalewskiej 221
WSTYD – w odpowiedzi profesorowi Tadeuszowi Pilchowi 223
Załącznik nr 1 do Uchwały nr 21/2015/2016 Rady Wydziału Pedagogicznego
z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie stanowiska Rady Wydziału
Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego na temat reform edukacyjnych
zaplanowanych przez MEN 225
Apel do nauczycieli i pracowników oświaty środowiska
naukowego, samorządów i społeczności lokalnych o wsparcie
akcji zbierania podpisów za stabilizacją w oświacie
„Razem dla gimnazjów!” 231
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej
Oświaty (OSKKO) ws. planowanej docelowej likwidacji
gimnazjów, idących za tym zmian w funkcjonowaniu
szkół podstawowych oraz skutków organizacyjnych,
finansowych i społecznych tych zmian 233
Ekspertyza Sekcji Polityki Oświatowej KNP PAN z 26 kwietnia 2016 r.
dotycząca projektów rozporządzeń MEN w zakresie
charakterystyk I i II stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacyjnej dla
wszystkich poziomów kształcenia 237
List protestacyjny IBE wobec polityki reform ustrojowych w szkolnictwie
241
Zielonogórskie Forum Rodziców i Rad
Rodziców, NIE DLA CHAOSU W SZKOLE, Zatrzymać Edukoszmar,
Szkoła to nie eksperyment, Krajowe Porozumienie Rodziców i
Rad Rodziców 243
Obywatelskie TEZY DO REFORMY EDUKACJI 245
List rodziców uczniów szkół
artystycznych do ministra Piotra Glińskiego 247
List otwarty Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministerstwie Edukacji
Narodowej 251
Ekspertyza podstaw programowych kształcenia ogólnego
dokonana przez profesorów Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
253
Postulaty rodziców popierających akcję strajkową nauczycieli
od marca 2017 r. 265
List 100. List otwarty – Poparcie dla dobrej zmiany w
polskiej oświacie 267
Petycja przeciwko reformie szkolnej! Apel naukowców uczelni
warszawskich z 26 kwietnia 2017 r. 269
Petycja ruchu Obywatele dla Edukacji z 30 stycznia 2018 r. 271
Apel nauczycieli Chełmna do klubów parlamentarnych 273
Opinia ks. prof. Mariana Nowaka na temat projektu rozporządzenia MEN w
sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w
publicznych przedszkolach i szkołach 277
Komunikat Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ
„Solidarność” z 2 stycznia 2019 r. 281
Narada Obywatelska o Edukacji (NOoE) 283
Apel członków oraz przewodniczących komitetów
naukowych Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN z kwietnia
2019 r. 285
List otwarty nauczycieli z oddolnego ruchu „Protest z
Wykrzyknikiem!” z 23 kwietnia 2019 r. 287
Bibliografia 289
Spis ilustracji, schematów i tabel 303
304
strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|