|
ATEISTYCZNA APOLOGETYKA RELIGII WE WSPÓŁCZESNEJ FILOZOFII POLSKIEJ
PENCUŁA M. wydawnictwo: WYD UW, 2020, wydanie Icena netto: 37.80 Twoja cena 35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ateistyczna apologetyka
religii we współczesnej filozofii polskiej
Czy można być ateistą i
jednocześnie mieć do religii stosunek przychylny? Owszem, takich ludzi
jest wielu. Czy da się jednak ich postawę uzasadnić?
Autor objaśnia stanowisko, osobliwe dla polskiej myśli filozoficznej w
XX wieku, określane jako ateistyczna apologetyka religii. Przedstawia
jego historyczne podstawy zawarte w poglądach B. Constanta oraz A.
Schopenhauera. Omawia podstawowe pojęcia i idee konieczne do
zrozumienia głównych tez postawionych w książce.
Prezentuje sylwetki i poglądy pięciu dwudziestowiecznych polskich
filozofów – Henryka Elzenberga, Stanisława Lema,
Mariana Przełęckiego, Leszka Kołakowskiego i Bogusława Wolniewicza.
Podejmuje próbę syntezy poglądów tych badaczy,
obrazującą istotę ateistycznej apologetyki religii, która
jest swoistym novum w filozofii religii i może stanowić intelektualny
pomost łączący ludzi wierzących z niewierzącymi.
Wstęp
9
CZĘŚĆ I HISTORYCZNE KORZENIE
ATEISTYCZNEJ APOLOGETYKI RELIGII
1. Benjamin
Constant
17
1.1.
Znaczenie
17
1.2. Filozofia
religii
20
1.3. Podział
Constanta
. 21
1.4. Religijność
Constanta
25
2. Artur
Schopenhauer
. 29
2.1.
Znaczenie
29
2.2. Potrzeba metafizyczna. Rola
śmierci
30
2.3. Dwa typy
metafizyki
. 33
2.3.1.
Filozofia
34
2.3.2.
Religia
35
2.4. Alegoria
religijna
. 38
2.5. Wspólnota
religijna
41
2.6. Apologetyka
religii
. 42
3.
Inni ateistyczni apologeci religii w XIX wieku
44
3.1. Filozofia
religii
44
3.2. Wielcy drugoplanowi: Feuerbach i
Gumplowicz
. 45
3.3. Feuerbacha krytyka religii
tradycyjnych
. 46
3.4. Istota
religii
. 48
3.5. Naturalistyczny ateizm
religijny
. 51
3.6.
Gumplowicz
55
4. Założenia
teoretyczne
. 58
4.1. Kwestia wyrażenia „ateistyczna apologetyka
religii”
. 58
4.2. Ramy
metafizyczne
59
4.3. Podział filozofii
religii
. 61
4.3.1. Krytyczna filozofia
religii
. 61
4.3.2. Apologetyczna filozofia
religii
. 64
4.4. Ateistyczna apologetyka
religii
. 65
4.5.
Rozstrzygnięcia
69
CZĘŚĆ II ATEISTYCZNI APOLOGECI
RELIGII W FILOZOFII POLSKIEJ XX WIEKU
1.
Henryk
Elzenberg
. 75
1.1. Życie i
dzieło
. 75
1.2. Dwie fazy
twórczości
77
1.3. Postawa
aksjologiczno-religijna
77
1.4.
Aksjologia
78
1.5. Czucie
religijne
84
1.6. Postawa
religijna
. 87
1.7. Religia
zaksjologizowana
89
1.8. Religia a
kultura
. 92
1.9. Mistyka
religijna
96
1.10.
Ateizm
100
1.11. Stosunek do innych
religii
102
1.12.
Rekapitulacja
105
2. Stanisław
Lem
. 108
2.1. Życie i
dzieło
108
2.2.
Kosmologia
. 110
2.3.
Ateizm
. 113
2.4.
Kościół
. 116
2.5. Istota
religii
. 123
2.6.
Eschatologia
. 125
2.7.
Chrześcijaństwo
. 127
2.8.
Wspólnota
129
2.9.
Rekapitulacja
. 131
3. Marian
Przełęcki
. 134
3.1. Życie i
dzieło
134
3.2. Sens
życia
136
3.3. Poznanie
religijne
139
3.4. Przeżycie
metafizyczne
. 144
3.5. Chrześcijaństwo
niewierzących
150
3.6. Religia a
kultura
. 156
3.7.
Rekapitulacja
. 159
4.
Leszek Kołakowski
. 163
4.1. Życie i
dzieło
. 163
4.2. Okres
krytyczny
. 167
4.2.1. Polityczny wymiar
Kościoła
168
4.2.2. Chrześcijaństwo a
nauka
171
4.2.3. Istota
religii
. 174
4.3. Okres
apologetyczny
. 176
4.3.1.
Chrześcijaństwo
178
4.3.2. Religia a
nauka
. 186
4.3.3.
Religia
188
4.4. Religia
Kołakowskiego
190
4.5.
Rekapitulacja
. 193
5. Bogusław
Wolniewicz
196
5.1. Życie i
dzieło
. 196
5.2. Istota
religii
. 199
5.3.
Wspólnota
212
5.4.
Chrześcijaństwo
. 214
5.5.
Magia
217
5.6.
Ateizm
. 218
5.7.
Rekapitulacja
. 221
Uwagi
końcowe
224
Bibliografia
229
I. Literatura
podmiotowa
. 229
II. Literatura
przedmiotowa
231
III. Literatura uzupełniająca z zakresu filozofii religii i
religioznawstwa 233
Indeks
osobowy
235
Indeks
rzeczowy
. 239
248
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|