wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

INSTYTUCJA WPŁAT KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE ORZECZNICTWA


ŚLEMP B.

wydawnictwo: WYD UW, 2020, wydanie I

cena netto: 25.90 Twoja cena  24,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Instytucja wpłat korekcyjno-wyrównawczych jednostek samorządu terytorialnego w świetle orzecznictwa


Autor charakteryzuje konstytucyjne aspekty mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego, polegającego na horyzontalnym wyrównaniu dochodów jednostek samorządu terytorialnego (tzw. wpłat janosikowych) w polskim systemie finansowania samorządu terytorialnego, oraz analizuje orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie.

W książce zostały przedstawione ogólne założenia finansowania samorządu terytorialnego na poziomie ustaw zasadniczych w państwach zdecentralizowanych oraz doktrynalne i aksjologiczne podstawy działania mechanizmu wyrównawczego. Autor uwzględnia przede wszystkim przepisy Konstytucji z 1997 r. i orzecznictwo polskiego sądu konstytucyjnego z odniesieniem do poprzednich ustaw zasadniczych. W publikacji zaprezentowano postulaty de lege ferenda odnoszące się do wciąż aktualnego problemu legislacyjnego konieczności zmiany systemu wpłat wyrównawczych, a w konsekwencji – całego systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.

Publikacja adresowana do adwokatów, radców prawnych i sędziów oraz pracowników administracji rządowej i samorządowej, a także pracowników naukowych i studentów prawa i administracji, studiów regionalnych i samorządowych oraz ekonomii.

Wykaz skrótów
Wstęp

CZĘŚĆ I INSTYTUCJA WPŁAT KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZYCH NA TLE PRZEPISÓW KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I USTAW

Rozdział I
Konstytucyjne uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego
1.1. Uwagi ogólne - decentralizacja władzy publicznej i samodzielność finansowa samorządu terytorialnego
1.2. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego na tle poprzednich ustaw zasadniczych
1.3. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorząduterytorialnego na tle przepisów Konstytucji z 1997 r

Rozdział II
Podstawy mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego
2.1. Podstawy aksjologiczne i doktrynalne
2.2. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle ogólnych założeń systemu finansowania samorządu lokalnego
2.3. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle regulacji międzynarodowych
2.4. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w polskim ustawodawstwie
2.4.1. Przed rokiem 1989
2.4.2. Po roku 1989

CZĘŚĆ II WPŁATY KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZE W ORZECZNICTWIE TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO

Rozdział III
Orzeczenia Trybunatu Konstytucyjnego dotyczące wpłat korekcyjno-wyrównawczych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego - omówienie chronologiczne
3.2.1. Wyrok K 30/04
3.2.2. Postanowienie K 13/06
3.2.3. Wyrok K 14/11
3.2.4. Postanowienie S 1/13
3.2.5. Postanowienie K 10/13
3.2.6. WyrokK 13/11
3.2.7. Postanowienie K 46/14
3.2.8. Postanowienie K 33/14
3.2.9. WyrokK 18/17
3.2.10. Postanowienie K 17/17

Rozdział IV
Ocena istoty mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego dokonana przez Trybunał Konstytucyjny

Rozdział V
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a zasada adekwatności finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego
5.1. Podstawy doktrynalne i orzecznicze zasady adekwatności
5.2. Zasada adekwatności a orzecznictwo dotyczące systemu korekcyjno-wyrównawczego

Rozdział VI
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a inne zasady konstytucyjne
6.1. Zasada proporcjonalności
6.2. Zasada równości
6.3. Zasada sprawiedliwości społecznej
6.4. Zasada solidarności społecznej
6.5. Zasada podstawowego charakteru dochodów własnych i zasada przekazywania dochodów ze szczebla centralnego
6.6. Zasada zaufania społeczności lokalnej jednostki samorządu terytorialnego do państwa i stanowionego przez nie prawa
6.7. Zasada ograniczonego władztwa podatkowego JST
6.8. Zasada podmiotowości prawnej JST i ochrony jej praw majątkowych, w tym własności komunalnej

Rozdział VII
Ocena orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

CZĘŚĆ III WYKONANIE ORZECZEŃ TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO PRZEZ USTAWODAWCĘ. POSTULATY DE LEGE FERENDA

Rozdział VIII
Nieuchwalone projekty zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przed wyrokiem K 13/11

Rozdział IX
Ustawodawstwo polskie po wyroku K 13/11
9.1. Projekt poselski ("odrzucony")
9.2. Projekt rządowy ("przyjęty")

Rozdział X
Brak wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego

Rozdział XI
Zamierzenia legislacyjne

Rozdział XII
Możliwe sposoby wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Propozycje zmian systemu korekcyjno-wyrównawczego

Zakończenie
Bibliografia
Streszczenie
Indeks nazwisk

236 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022