|
INFORMATYZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ SKUTECZNOŚĆ REGULACJI
GANCZAR M. SYTEK A. wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 73.15 Twoja cena 69,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Informatyzacja administracji
publicznej
Skuteczność
regulacji
Utworzenie
e-administracji to trudne i złożone przedsięwzięcie, jednak jak
pokazują doświadczenia ostatnich lat jest możliwe do realizacji. Wymaga
powiązania problemów organizacyjnych, prawnych,
informacyjnych i technologicznych. Przed administracją publiczną stoi
nie lada zadanie dostosowania sposobu funkcjonowania do stale
zmieniającej się rzeczywistości, aby w pełni zaspokajać potrzeby
obywateli i podmiotów, które korzystają z jej
usług. Administracja musi się zmieniać w sposób ciągły,
dynamicznie dopasowując się do nowych sytuacji, warunków,
przemian społecznych. Zdolność do szybkiego reagowania na
przeobrażającą się błyskawicznie rzeczywistość jest wyznacznikiem na
drodze ku sprawnej, efektywnej i przyjaznej obywatelom administracji
publicznej.
W
książce przybliżono problematykę adekwatności aktualnych rozwiązań
prawnych w zakresie informatyzacji administracji publicznej oraz
dokonano analizy skuteczności przyjętych dotychczas rozwiązań w tym
względzie.
Publikacja jest skierowana do osób zajmujących się
tworzeniem przepisów prawnych, przedstawicieli administracji
publicznej, obywateli, przedsiębiorców, a także
studentów kierunków: prawo, administracja i
zarządzanie.
Wykaz
wybranych oznaczeń i skrótów 7
Wstęp 11
Rozdział 1
Społeczeństwo
informacyjne i administracja publiczna w dobie Internetu
17
1.1. Ewolucja społeczeństwa informacyjnego i podstawowe pojęcia 17
1.2. Społeczeństwo globalnej informacji w UE 28
1.3. Usługa społeczeństwa informacyjnego 42
1.4. Implementacja społeczeństwa informacyjnego w Polsce 46
Rozdział 2
Elektroniczna
administracja publiczna 59
2.1. Definicja i istota elektronicznej administracji publicznej 59
2.2. Kształtowanie się elektronicznej administracji publicznej i jej
rola w budowaniu społeczeństwa informacyjnego 72
2.3. Skutki kształtowania elektronicznej administracji publicznej 85
2.4. Źródła prawa elektronicznej administracji publicznej 92
2.5. Informatyzacja postępowania administracyjnego 117
Rozdział 3
Usługi
elektronicznej administracji publicznej
131
3.1. Ewolucja w zakresie świadczenia usług przez administrację
publiczną 131
3.1.1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - e-PUAP
136
3.1.2. Elektroniczna skrzynka podawcza 145
3.1.3. Wybrane platformy świadczące e-usługi dla obywateli i
przedsiębiorców 147
3.2. Dokument elektroniczny 152
3.3. Usługi uwierzytelnienia 159
3.4. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją 164
3.5. Archiwum elektroniczne 172
3.6. Rejestry publiczne 179
Rozdział 4
Dostęp
do informacji będących w posiadaniu administracji 185
4.1. Zasady leżące u podstaw prawa dostępu do informacji 185
4.1.1. Idee demokratyczne a dostęp do informacji 186
4.1.2. Wolność wypowiedzi 189
4.1.3. Zasada jawności 192
4.1.4. Zasada zaufania obywateli do państwa 196
4.1.5. Zasada równości w dostępie do informacji 198
4.2. Pojęcie informacji publicznej 200
4.3. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym 208
4.4. Dostęp do informacji publicznej w Unii Europejskiej 216
4.5. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim 224
4.5.1. Geneza prawa dostępu do informacji publicznej w Polsce 224
4.5.2. Konstytucyjne podstawy prawa dostępu do informacji publicznej 227
4.5.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa dostępu do informacji
publicznej 230
4.5.4. Realizacja prawa dostępu do informacji publicznej 234
4.5.5. Biuletyn Informacji Publicznej i centralne repozytorium 241
4.5.6. Centralne repozytorium 248
Rozdział 5
Ograniczenie
dostępu do informacji publicznej
255
5.1. Ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo
chronionych 257
5.2. Ochrona danych osobowych 267
5.3. Tajemnica przedsiębiorcy 277
Zakończenie 283
Bibliografia 287
298
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|