|

ZARZĄDZANIE PUBLICZNE W LOKALNYM SEKTORZE KULTURY
RUDOLF W. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ, 2021, wydanie Icena netto: 65.80 Twoja cena 62,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie publiczne w
lokalnym sektorze kultury
Lokalny
sektor kultury to tysiące instytucji kultury (IK) w Polsce –
teatrów, muzeów, domów kultury,
galerii czy bibliotek. W zdecydowanej większości podmioty te są
prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), z
których największe znaczenie mają duże ośrodki miejskie,
gdzie koncentrują się funkcje kulturalne całych regionów.
W monografii skupiono się
na dwóch alternatywnych modelach zarządzania w lokalnym
sektorze kultury – rynkowym i relacyjnym.
Autor
opisuje relację organizator (JST)-dyrektorzy IK, która
odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu lokalnej polityki rozwoju kultury.
Celem książki jest rozpoznanie tej zależności w świetle
dwóch teorii: agencji i stewarda. Jakościowe studia
przypadków zostały oparte na wywiadach pogłębionych z
kilkudziesięcioma przedstawicielami administracji samorządowej oraz
niemal wszystkimi menedżerami kultury z wybranego miasta.
Badania przeprowadzono w Łodzi, która
współcześnie pozycjonuje się jako miasto kultury i sztuki
oraz stara się intensywnie włączać kulturę w trajektorię swojego
rozwoju. Przywołane opinie środowiska menedżerów kultury
jednoznacznie wskazują na potrzebę zredefiniowania popularnego w wielu
polskich miastach rynkowego modelu zarządzania sektorem kultury w
kierunku szerszego oparcia go na współdziałaniu i zaufaniu.
Wykaz
skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział 1. Zarządzanie
publiczne w obliczu wyzwań współczesności 17
1.1. Zarządzanie publiczne – definiowanie i specyfika 17
1.1.1. Zarządzanie publiczne – geneza pojęcia 18
1.1.2. Różnice między sektorem publicznym i prywatnym
– otoczenie organizacji i zarządzanie relacjami z otoczeniem
20
1.1.3. Różnice między sektorem publicznym i prywatnym
– cechy charakterystyczne sektorów oraz postawy i
zachowania w organizacji 22
1.2. Modele zarządzania publicznego 25
1.2.1. Tradycyjny model biurokratyczny 26
1.2.2. Rynkowy model nowego zarządzania publicznego 29
1.2.3. Relacyjny model nowego współrządzenia publicznego 32
1.2.4. Analiza porównawcza modeli zarządzania publicznego 34
1.3. Zarządzanie publiczne w sektorze kultury – model rynkowy
czy relacyjny? 37
Rozdział 2. Teoretyczny
wymiar współczesnych modeli zarządzania publicznego
43
2.1. Dotychczasowe próby powiązania modeli z koncepcjami
teoretycznymi 44
2.1.1. Istota nowej ekonomii instytucjonalnej 45
2.1.2. Kluczowa rola instytucji w rozwoju sektora publicznego 47
2.1.3. NEI a efektywność sektora publicznego 50
2.2. Menedżer jako człowiek ekonomiczny (teoria agencji) 52
2.3. Menedżer jako człowiek społeczny (teoria stewarda) 55
2.4. Porównanie teorii agencji i teorii stewarda 56
2.4.1. Czynniki psychologiczne 58
2.4.2. Mechanizmy sytuacyjne 59
Rozdział 3.
Polityka rozwoju kultury jako kontekst zarządzania publicznego w
sektorze kultury 61
3.1. Modele polityki rozwoju kultury 61
3.2. Polityka kulturalna Unii Europejskiej 64
3.3. Wybrane modele narodowych polityk rozwoju kultury w Unii
Europejskiej 67
3.4. Polityka rozwoju kultury w Polsce – przeszłość i
teraźniejszość 70
3.5. Rola szczebla lokalnego i regionalnego w prowadzeniu polityki
rozwoju kultury w mieście 78
Rozdział 4. Problem
badawczy oraz metodyka badań empirycznych
85
4.1. Tło badania 85
4.2. Cele badania, pytania badawcze 87
4.3. Dobór miasta do badań i jego specyfika 88
4.4. Model badawczy i operacjonalizacja pojęć 90
4.5. Przebieg procesu badawczego 93
Rozdział 5. Rola
kultury w strategicznych i operacyjnych działaniach Łodzi 101
5.1. Łódzka przygoda z kulturą 102
5.2. Kultura w strategicznych i operacyjnych dokumentach rozwoju Łodzi
106
5.3. Działania władz Łodzi i województwa w zakresie rozwoju
kultury i wsparcia branż przemysłów kreatywnych 112
5.4. Ocena oferty kulturalnej Łodzi na rynku krajowym 115
5.5. Pozycja kulturalna Łodzi w skali międzynarodowej 126
Rozdział 6. Rezultaty
badań empirycznych 129
6.1. Mechanizmy związane z typem menedżera i jego postawą 129
6.2. Mechanizmy zależne od organizatora (JST) i jego filozofii
zarządzania 132
6.3. Postulaty poprawy relacji organizator (JST) – dyrektorzy
IK 142
Zakończenie 151
Bibliografia 157
Spis tabel 167
Spis schematów 169
Załącznik 1 171
Załącznik 2 175
178
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|