|
PRAWNE UWARUNKOWANIA OBROTU GRUNTAMI ROLNYMI W ŚWIETLE USTAWY O KSZTAŁTOWANIU USTROJU ROLNEGO
ZIĘTY J.J. DOBKOWSKI J. BIERANOWSKI A. RED. wydawnictwo: DIFIN, 2022, wydanie Icena netto: 85.50 Twoja cena 81,23 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prawne uwarunkowania obrotu gruntami rolnymi w świetle ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego
W założeniach ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego, wskazano, że jej celem jest
wzmocnienie ochrony i rozwoju gospodarstw rodzinnych, zapewnienie
właściwego zagospodarowania ziemi rolnej, wspieranie
zrównoważonego rolnictwa prowadzonego w zgodzie z wymogami
ochrony środowiska i sprzyjającego rozwojowi obszarów
wiejskich. Realizacji tych celów miało służyć wprowadzanie
ograniczeń przedmiotowych i podmiotowych związanych z obrotem gruntami
rolnymi, a także przepisy regulujące utrzymanie gruntów w
produkcji rolnej przez określony czas po przeniesieniu ich własności. W
związku z powyższym istotne pozostaje, w jaki sposób
powyższe przepisy były stosowane w praktyce obrotu gospodarczego.
Analizy wymaga szczególnie związek wprowadzanych zmian w
ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego z ilością transakcji,
których przedmiotem są grunty rolne. Istotne jest zatem
poznanie statystyk związanych z przenoszeniem własności nieruchomości
rolnych po zmianach przepisów ustawy, ale także związanych z
ilością zgód na zbycie nieruchomości wyrażanych przez
właściwe organy oraz przesłanek jaki legły u podstaw tych
zgód. Te informacje są ważne dla projektowania przyszłych
rozwiązań prawnych w zakresie kształtowania ustroju rolnego.
Szczególnie przydatne mogą być informacje związane z
udostępnianiem gruntów na inne cele niż rolne w odniesieniu
do ostatnich zmian ustawowych ukierunkowanych na dopuszczalność
dzierżawy czy zbywania gruntów rolnych dla
podmiotów publicznych na cele energetyczne.
W monografii
przedstawiono analizę przepisów ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego w kontekście ograniczeń związanych z nabywaniem
gruntów rolnych.
Analiza dotyczy takich zagadnień, jak:
– analiza
ilości transakcji podlegających przepisom ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego,
– ograniczenia
w zbywaniu gruntów rolnych,
– wyłączenie od
konieczności uzyskiwania zgody na zbycie gruntów rolnych,
– kontrola
wykonania obowiązków związanych z rolniczym wykorzystaniem
gruntów przez nabywców,
– zgoda na
zmianę sposobu korzystania z gruntów,
– wykonywanie
prawa pierwokupu przez KOWR,
– realizacja
prawa nabycia przez KOWR,
–
nadzór nad realizacją zadań przez KOWR,
– postępowania
odwoławcze od decyzji KOWR,
– skutki prawne
naruszeń przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.
Wykaz
skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Aksjologia
wprowadzania ograniczeń w obrocie gruntami rolnymi
1.1. Wprowadzenie
1.2. Przyczyny wprowadzenia przepisów ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego
1.3. Nowelizacja ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego z 2016 r.
1.3.1. Uzasadnienie zmian
1.3.2. Gwarancje konstytucyjne
1.4. Ochrona nieruchomości rolnych przed wprowadzeniem ustawy o
kształtowaniu ustroju rolnego
1.5. Nowelizacja ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego z 26 czerwca
2019 r.
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2. Rodzaje
ograniczeń w zbywaniu gruntów rolnych w ustawie o
kształtowaniu ustroju rolnego
2.1. Wprowadzenie
2.2. Prowadzenie gospodarstwa rolnego przez nabywcę
2.3. Zgoda Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa jako przesłanka
rozporządzenia nieruchomością
2.4. Wyjątki od ograniczeń rozporządzania nieruchomością rolną
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. Administracyjnoprawna
reglamentacja obrotu gruntami rolnymi
3.1. Wprowadzenie
3.2. Status prawny Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa w sprawach obrotu gruntami rolnymi 2
3.3. Charakter prawny „zgody” Dyrektora Generalnego
Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w sprawach obrotu gruntami rolnymi
3.4. Prawna forma wyrażenia „zgody” Dyrektora
Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w sprawach obrotu
gruntami rolnymi
3.5. Problemy weryfikacji „zgody” Dyrektora
Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w sprawach obrotu
gruntami rolnymi
3.6. „Zgoda” Dyrektora Generalnego Krajowego
Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w sprawach obrotu gruntami rolnymi w
kontekście usprawnienia procedury wydawania decyzji administracyjnych
3.7. Podsumowanie
Rozdział 4. Pojęcie
nieruchomości rolnej w świetle art. 2 pkt 1 ustawy z 11 kwietnia 2003
r. o kształtowaniu ustroju rolnego
4.1. Wprowadzenie
4.2. Uwarunkowania prawne kwalifikacji nieruchomości jako nieruchomości
rolnej
4.3. Wpływ regulacji Kodeksu cywilnego przy ustalaniu pojęcia
nieruchomości rolnej w rozumieniu przepisów ustawy o
kształtowaniu ustroju rolnego
4.4. Przepisy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz o
ewidencji gruntów i budynków jako materiał
prawno-porównawczy przy określeniu pojęcia nieruchomości
rolnej
4.5. Kryterium powierzchni nieruchomości w procesie jej kwalifikacji
jako rolnej
4.6. Znaczenie pojęcia nieruchomości rolnej dla definicji gospodarstwa
rolnego na gruncie przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju
rolnego
4.7. Utrata rolnego charakteru przez nieruchomość
4.8. Podsumowanie
Rozdział 5. Umowa
rozwiązująca stosunek prawny wynikający z warunkowej umowy sprzedaży
własności nieruchomości kwalifikowanej jako rolna
5.1. Wprowadzenie
5.2. Ekspozycja problematyki
5.3. Ukształtowanie się linii orzeczniczej Sądu Najwyższego
5.4. Ewolucja poglądów doktryny
5.5. Rys komparatystyczny
5.6. Wnioski z dotychczasowych badań i wytyczenie kierunku dalszej
eksploracji
5.7. Znaczenie argumentów natury konstrukcyjnej
5.8. Granice swobody umów
5.9. Stan związania
5.10. Ochrona zaufania uprawnionego z tytułu prawa pierwokupu
5.11. Ryzyko poniesienia kosztów przez mającego prawo
pierwokupu
5.12. Cel ustawowego prawa pierwokupu
5.13. Ocena próby wprowadzenia regulacji zakazującej
rozwiązania zobowiązania
5.14. Podsumowanie
Rozdział 6. Wykonanie
prawa pierwokupu nieruchomości rolnej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia
Rolnictwa
6.1. Wprowadzenie
6.2. Istota i charakter prawny prawa pierwokupu zastrzeżonego dla
Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa działającego na rzecz Skarbu
Państwa
6.3. Wykonanie prawa pierwokupu przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
6.3.1. Wymóg zawarcia warunkowej umowy sprzedaży
6.3.2. Zawiadomienie o zawarciu warunkowej umowy sprzedaży
6.3.3. Oświadczenie o wykonaniu prawa pierwokupu
6.4. Skutki wykonania prawa pierwokupu
6.5. Podsumowanie
Rozdział 7. Nadzór
Skarbu Państwa nad sprzedażą gruntów rolnych przez Krajowy
Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
7.1. Wprowadzenie
7.2. Sprzedaż gruntów rolnych przez KOWR
7.3. Opiniowanie projektów umów sprzedaży
nieruchomości rolnych przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej
Polskiej
7.4. Zastosowanie do KOWR ustawy o zasadach zarządzania mieniem
państwowym
7.5. Kształtowanie się nadzoru nad sprzedażą gruntów rolnych
po 2003 r.
7.6. Podsumowanie
Rozdział 8. Instrumenty
prawne realizujące politykę rolną w odniesieniu do rozporządzania
udziałami (akcjami) oraz prawami i obowiązkami wspólnika w
spółkach handlowych będących właścicielami nieruchomości
rolnych w latach 2003–2019 w świetle rozwiązań prawnych
ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
8.1. Wprowadzenie
8.2. Ograniczenia rozporządzaniem nieruchomościami rolnymi w ustawie o
kształtowaniu ustroju rolnego zmienionej w 2003 r.
8.3. Instrumenty ustawowe dotyczące kształtowania ustroju rolnego w
ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego zmienionej w 2016 r.
8.4. Instrumenty ustawowe dotyczące kształtowania ustroju rolnego w
ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego zmienionej w 2019 r.
8.5. Podsumowanie
Rozdział 9. Instrumenty
prawne kształtowania ustroju rolnego dotyczące rozporządzania udziałami
(akcjami) oraz prawami i obowiązkami wspólnika w
spółkach handlowych będących właścicielami nieruchomości
rolnych w świetle obowiązujących rozwiązań prawnych ustawy o
kształtowaniu ustroju rolnego
9.1. Wprowadzenie
9.2. Nabywanie nieruchomości rolnych przez spółki handlowe
9.3. Prawo pierwokupu udziałów (akcjami) spółek
kapitałowych będących właścicielami nieruchomości rolnych
9.4. Prawo nabycia udziałów i akcji w spółce
prawa handlowego
9.5. Prawo nabycia nieruchomości rolnych w związku z łączeniem,
podziałem lub przekształceniem spółki handlowej
9.6. Nabycie nieruchomości rolnych od spółki akcyjnej
ubiegającej się o dopuszczenie akcji do obrotu na rynku regulowanym
9.7. Prawo nabycia nieruchomości rolnych w spółkach osobowych
9.8. Podsumowanie
Rozdział 10. Nabywanie
gruntów rolnych przez podmioty publiczne
10.1. Wprowadzenie
10.2. Definicja podmiotu publicznego w polskim prawie powszechnie
obowiązującym
10.3. Katalog podmiotów publicznych wyłączonych spod
ograniczeń podmiotowych
10.4. Nabywanie nieruchomości rolnych przez jednostki samorządu
terytorialnego
10.5. Podsumowanie
Rozdział 11. Nieważność
jako skutek prawny naruszenia zasad zbywania gruntu
11.1. Wprowadzenie
11.2. Istota nieważności w prawie cywilnym
11.3. Nieważność w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego –
przegląd nowelizacji
11.4. Sankcja nieważności w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego
11.5. Kwestie proceduralne (sygnalizacja zagadnienia)
11.6. Podsumowanie
Rozdział 12. Ograniczenia
w nabywaniu gruntów rolnych w prawie litewskim
12.1. Wprowadzenie
12.2. Zmiany regulacji prawnych dotyczących ograniczeń obrotu
nieruchomościami rolnymi
12.3. Pojęcie cudzoziemca w prawie litewskim
12.4. Ograniczenia nabywania nieruchomości rolnych w świetle aktualnych
regulacji prawnych
12.5. Procedura nabywania nieruchomości rolnych
12.6. Podsumowanie
Rozdział 13. Badania
ankietowe
13.1. Wprowadzenie
13.2. Zbiorcze dane ankietowe
13.3. Opis wyników
13.4. Podsumowanie
O autorach
238 stron, B5,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|