wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.19 56,23   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

O RZECZACH PIĘKNYCH RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE NA PRZESTRZENI WIEKÓW


BENDER A. WRZEŚNIAK M. RED.

wydawnictwo: KUL, 2015, wydanie I

cena netto: 59.19 Twoja cena  56,23 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

O rzeczach pięknych

Rzemiosło artystyczne na przestrzeni wieków


Rzemiosło artystyczne jest od początku powstania historii sztuki jako nauki akademickiej niedocenianym, żeby nie powiedzieć deprecjonowanym obszarem badań. Idzie za tym potoczna opinia o drugorzędności dociekań nad rzemiosłem artystycznym w stosunku do przyjętych za ważne rozważań nad malarstwem, architekturą i rzeźbą. Paradoksalnie, jakby na przekór temu stanowisku, także historycy sztuki, ale tym razem w roli dyrektorów i kustoszy czołowych muzeów świata [...]. kupują za gigantyczne sumy do swoich zbiorów arcydzieła rzemiosła artystycznego, wielokrotnie przepłacając ich materialną wartość. [...] Bez przedmiotów rzemiosła artystycznego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie większości muzeów. Gdyby je z muzeów wycofać, chodzilibyśmy po opu­stoszałych przestrzeniach, opustoszałych nie tylko materialnie, ale przede wszystkim mentalnie. One bowiem jako element codziennego życia, ale też celebry stanowią podstawę, na której budować możemy wiedzę o nas samych i o naszej przeszłości. [...] W rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku nasza dyscyplina jawi się jako ta, która porusza najbardziej uniwersalne i prymarne sfery ludzkich potrzeb i aktywności. Dotyczy to generalnie wszystkich epok i kultur. Nasza dyscyplina, wolna od uprzedzeń, wolna od podziałów na „..lepsze" i „..gorsze", „ważne'" i „drugorzędne", może przekraczać ramy tradycyjnie pojmo­wanych sztuk: malarstwa, architektury, rzeźby, docierając do dzieł, w których kwestie estetyczne nie są pierwszoplanowe. Sprostanie tym oczekiwaniom nakłada na nas wymóg przyjęcia integralnej, multidyscyplinarnej postawy badawczej, opartej na wykorzystaniu różnorodnych, nowoczesnych metod i podejść badawczych. Pozwoli to uchwycić i wyjaśnić złożoność oraz bogactwo relacji, jakie tworzą przedmioty „rzemiosła artystycznego" ze swoim otoczeniem.

Z tekstu prof. Ewy Letkiewicz „Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego?"

WSTĘP
Słowo wstępne (Agnieszka BENDER, Małgorzata WRZEŚNIAK) · 7
Ewa LETKIEWICZ
Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego? · 11

CZĘŚĆ 1 ZŁOTNICTWO

Tomasz MARKOWSKI
Złotnictwo Leszna i Wschowy na przykładzie wybranych dzieł · 21
Agnieszka SMOŁUCHA-SŁADKOWSKA
Technika wykonywania i funkcjonowanie medali reprezentacyjnych w Italii w XV wieku · 33
Małgorzata KIERCZUK-MACIESZKO
Argenteria z fundacji opata Łętowskiego · 45
Izabela KAMIŃSKA
Srebrne naczynia stołowe w XVII i XVIII wieku inspirowane łowiectwem · 63
Dominik MAIŃSKI
Numizmatyka i medalierstwo w kręgu rzemiosła artystycznego · 81

CZĘŚĆ 2 JUBILERSTWO

Agata LIPCZIK
Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie · 93
Małgorzata WRZEŚNIAK
Ukryte treści biżuterii Alessandra Dariego · 105

CZĘŚĆ 3 CERAMIKA

Wojciech KOWALSKI
Josiah Wedgwood i początki fajansu delikatnego na przykładzie obiektów z polskich zbiorów prywatnych · 121
Bożena KOSTUCH
Porcelanowy serwis projektu Stanisława Witkiewicza wyprodukowany w Sèvres. Przyczynek do historii stylu zakopiańskiego · 149
Magdalena ŚNIEGULSKA-GOMUŁA
Historia wytwórni w Ćmielowie i kolekcja ceramiki ćmielowskiej Muzeum Narodowego w Kielcach · 159

CZĘŚĆ 4 MEBLARSTWO

Witalij BOHATYREWICZ
Kolekcje mebli w zbiorach muzeów Grodna i obwodu grodzieńskiego · 177
Monika CHOWANIAK
Geneza barokowej sekretery: czynniki rozstrzygające o formie XVIII-wiecznego mebla · 189
Karolina WOLSKA
Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego · 199
Anna FELIKS
Niepowtarzalne projekty a masowa produkcja mebli w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce · 207
Marcin MUSIAŁ
Projekty mebli Krystyny Tołłoczko-Różyskiej w zbiorach Muzeum Architektury we Wrocławiu · 221

CZĘŚĆ 5 TKANINY

Przemysław FARYŚ
Ocena komfortu sensorycznego zabytkowych tkanin odzieżowych — możliwości i ograniczenia · 233
Justyna BORNIŃSKA
W kwestii wzorów XVII-wiecznych włoskich tkanin jedwabnych — przykłady z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie · 239
Karolina STANILEWICZ
Technika wykonania i wzornictwo XVII- i XVIII-wiecznych tkanin europejskich na przykładzie zespołu szat liturgicznych dawnej kolegiaty w Łowiczu · 251
Mariola SZTORC
„Ubierajmy się lepiej, nie drożej”. Przepisy na własnoręczne stworzenie modnej kreacji oraz dodatków na podstawie polskiej prasy kobiecej z okresu dwudziestolecia międzywojennego · 265
Joanna i Aneta WACŁAWEK
Stemple do batiku wytwarzane na Jawie · 273

CZĘŚĆ 6 RYNEK DZIEŁ SZTUKI

Magdalena BIAŁONOWSKA
Polonica w dziedzinie rzemiosła artystycznego na międzynarodowym rynku dzieł sztuki po drugiej wojnie światowej — wybrane przykłady i zagadnienia · 287
Piotr CHABIERA
Wywóz dzieł sztuki z Polski — rewindykacja. Wybrane przykłady rzemiosła artystycznego · 299

CZĘŚĆ 7 VARIA

Krzysztof PRZYLICKI
Luksusowe dewocjonalia
z warsztatów franciszkańskich w Ziemi Świętej. Zarys problematyki · 313
Marta KRÓL
Bursztynowa Komnata jako XVIII-wieczne arcydzieło gdańskiego bursztynnictwa · 321
Magdalena PIECYK
Ningyō – czyli krótka historia japońskich lalek · 331

INFORMACJE O AUTORACH · 347
ALBUM ILUSTRACJI · 353
INDEKS OSOBOWY · 419
TABLE OF CONTENTS · 431

438 stron, B5

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022