|
FILOZOFIA RELIGII WYKŁAD
DOBIESZEWSKI J. wydawnictwo: WYD UW, 2022, wydanie Icena netto: 54.99 Twoja cena 52,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Filozofia religii
Wykład
Punktem wyjścia dla tej książki
był wykład z filozofii religii prezentowany od kilku lat studentom.
Zakres i ostateczny kształt publikacji znacznie wykracza jednak poza
ramy tej formuły. Autor stara się przede wszystkim przedstawić
różnorodność, bogactwo i inwencję filozoficznej refleksji
nad religią, po drugie zaś, wskazać inspirującą i pobudzającą rolę
problematyki religijnej dla filozofii.
Przeprowadzona analiza nie jest pozbawiona pewnych elementów
subiektywizmu i własnych preferencji, co – zgodnie z naturą
filozofii – wynika nie tyle z ludzkiej słabości poznawczej,
co z „pojemności” i charakteru obiektu badań
filozoficznych. Intencją autora było również uchwycenie
reprezentatywności i „klasyczności” analizowanych
postaci i zagadnień w duchu nieanalitycznego nurtu uprawiania
filozofii. Publikacja poza wstępnymi zagadnieniami klasyfikacyjnymi i
terminologicznymi, prezentuje szeroką panoramę filozoficznych
poglądów na genezę i istotę religii, omawia problematykę
dotyczącą Absolutu (Boga), w tym dowody na jego istnienie, wreszcie
przedstawia współczesny nurt filozoficznej refleksji nad
religią określany jako postsekularyzm.
Słowo wstępne
7
CZĘŚĆ PIERWSZA. ZAGADNIENIA
WYJŚCIOWE, TYPOLOGIE, TERMINOLOGIA 11
1. Filozofia religii a
filozofia
. 13
2. Trzy sposoby uprawiania filozofii
religii
. 16
3. Filozofia religii a inne typy refleksji nad
religią
18
4.
Etymologia
24
CZĘŚĆ DRUGA. TEORIE
ŹRÓDŁA I ISTOTY RELIGII
27
1A. Redukcjonizm
psychologiczny
29
a. Zygmunt
Freud
30
b. Carl Gustav
Jung
. 36
c. Erich
Fromm
42
1B. Redukcjonizm
antropologiczny
. 46
a. Ludwik
Feuerbach
. 46
b. Fryderyk
Nietzsche
. 50
1C. Redukcjonizm
socjologiczny
. 59
a. Karol
Marks
59
b. Emil
Durkheim
64
1D. Redukcjonizm
etyczny
68
a. Immanuel
Kant
. 68
2. Fenomenologia
religii
80
a. Rudolf
Otto
. 82
b. Max
Scheler
103
c. Gerardus van der
Leeuw
. 107
d. Mircea
Eliade
. 108
3. Teorie
filozoficzno-metafizyczne
. 113
a.
neotomizm
. 115
b. Alfred
Whitehead
119
c. Henri
Bergson
123
d. Gabriel
Marcel
127
e. Paul
Ricoeur
131
f. Emmanuel
Levinas
. 137
4. Teorie
teologiczno-antropologiczne
. 143
a. Karl
Barth
145
b. Rudolf
Bultmann
. 149
c. Dietrich
Bonhöffer
152
d. Paul
Tillich
154
e. Karl
Rahner
. 157
5.
Podsumowanie
. 160
6. W stronę filozofii
Absolutu
. 169
CZĘŚĆ TRZECIA. FILOZOFIA
ABSOLUTU 177
1. Filozoficzny problem Absolutu i religijna kwestia
Boga
179
2. Byt a
Bóg
. 191
3. Sam
Bóg
196
4. Dowody na istnienie
Boga
210
a. dowód
ontologiczny
. 214
b. dowód
kosmologiczny
. 233
c. dowód
teleologiczny
. 237
d. dowody antropologiczne (moralne, aksjologiczne,
pragmatyczne) 240
e. dowód
estetyczny
. 244
f. dowód probabilistyczny (zakład
Pascala)
. 250
CZĘŚĆ CZWARTA. POSTSEKULARYZM
253
1. Religia, lewica,
współczesność
. 255
2. Wystąpienie
Habermasa
257
3. Szkoła
frankfurcka
261
4. Nurty współczesnego
postsekularyzmu
264
a. mesjański
witalizm
. 264
b. projekt
kenotyczny
269
c. rewolucyjne
chrześcijaństwo
283
d. radykalna
ortodoksja
298
e.
dodatek
305
ANEKSY
. 311
Aneks 1. Uwagi o antropologii
jurodztwa
313
Aneks 2. O pocieszeniu, jakie niesie Horror metaphysicus Leszka
Kołakowskiego 319
Bibliografia
. 352
Nota
359
Indeks
nazwisk
360
366 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|