|
EWOLUCJA UWARUNKOWAŃ JAKOŚCI ZARZĄDZANIA W SZKOŁACH WYŻSZYCH W POLSCE W LATACH 1918–2018
WAWAK T. wydawnictwo: WYD UJ, 2023, wydanie Icena netto: 53.35 Twoja cena 50,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ewolucja uwarunkowań jakości zarządzania w szkołach wyższych
w Polsce w latach 1918–2018
W XVI wieku wykłady
w ówczesnej Akademii Krakowskiej, obecnie Uniwersytecie
Jagiellońskim, odbywały się w czterech kolegiach, które były
ośrodkami pracy wydziałów: prawa, lekarskiego, teologii i
sztuk wyzwolonych (filozofii). Do dziś przetrwał budynek Collegium
Iuridicum, który w latach 1850–1886 stanowił
siedzibę UJ. Przez bramę frontową opuszczali to kolegium absolwenci
uniwersytetu – prawnicy, których obowiązkiem było
przestrzegać prawa, stać na jego straży i chronić państwo.
Obchody setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę
skłaniają do historycznej refleksji i retrospekcji w obszarze budowy
polskiego szkolnictwa wyższego w pierwszych latach wolności. Już 13
lipca 1920 roku została przyjęta przez Sejm Ustawodawczy ustawa o
szkołach akademickich. We wstępie do niej zapisano, że zadaniem
szkół wyższych „jest służyć nauce i ojczyźnie. W
tym celu mają one szukać i dochodzić prawdy we wszystkich gałęziach
wiedzy ludzkiej oraz przewodniczyć na drodze poznawania tej prawdy
przez młodzież akademicką”. Ich zadaniem było
również przygotowanie młodzieży do zawodów
praktycznych. W tym samym Dzienniku Ustaw RP z 10 sierpnia 1920 roku, w
poz. 494 opublikowano ową ustawę, a w poz. 495 ogłoszono Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych o wprowadzeniu w Warszawie godziny
policyjnej w związku ze zbliżająca się Bitwą Warszawską. Były to
niezmiernie trudne lata, naznaczone złożonymi problemami odradzającego
się polskiego szkolnictwa wyższego i jego rozwoju, jakie musiały
pokonywać szkoły wyższe w ciężkich warunkach ekonomicznych okresu
międzywojennego, okupacji, pierwszych lat po zakończeniu II wojny
światowej i następnych.
Bardzo krytycznie oceniana przez środowisko akademickie nowela lipcowa
z 1937 roku ustawy o szkołach akademickich w Polsce z 1933 roku
wywołała nieprzewidywane wówczas, daleko idące negatywne
konsekwencje dla nauki i szkolnictwa wyższego po II wojnie światowej.
Nowe władze w Polsce wykorzystały przyjęte w tej ustawie znowelizowane
artykuły w formie zniekształconej i wypaczonej do podporządkowania
szkół wyższych oraz nauki interesom partii rządzącej.
Dekrety Bieruta z 1945 i 1947 roku zastąpiły ustawy i rozporządzenia
dotyczące szkolnictwa wyższego przyjęte w okresie międzywojennym,
umożliwiając powoływanie magistrów i doktorów
niehabilitowanych głównie spośród osób
politycznie sprawdzonych przez Urząd Bezpieczeństwa oraz nadawanie im
uprawnień habilitowanego profesora zwyczajnego. Po spacyfikowanych
przez Gomułkę protestach studenckich w marcu 1968 roku wprowadzono
karną ustawę umożliwiającą powoływanie, głównie
spośród zaufanych towarzyszy i sygnalistów,
doktorów niehabilitowanych na stanowisko docenta z
uprawnieniami profesora zwyczajnego i doktora habilitowanego zwanego
potocznie „docentem marcowym”. Do tych złych
doświadczeń powrócono w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
i nauce z 20 lipca 2018 roku, która znów pozwala
mianować na stanowiska profesorów uczelnianych
niehabilitowanych doktorów z uprawnieniami profesora
zwyczajnego i doktora habilitowanego spośród
„wybitnych” dydaktyków.
Wstęp
1. O problemach polskich
uczelni na kanwie Idei uniwersytetu Karla Jaspersa
1.1. Wprowadzenie
1.2. Życie umysłowe w autonomicznym uniwersytecie
1.3. Główne zadania uniwersytetu
1.4. Komunikacja i idea w ramach instytucjonalnych uniwersytetu
1.5. Warunki istnienia uniwersytetu - ludzie
1.6. Warunki istnienia uniwersytetu - państwo i społeczeństwo
1.7. Podstawy ekonomiczne
2. Zarys ewolucji
ustroju i koncepcji zarządzania w uniwersytetach
2.1. Wprowadzenie
2.2. Ewolucja w kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego
2.3. Minusy uniwersytetu przedsiębiorczego
2.4. Uniwersytet na rozdrożu
2.5. Dylematy uniwersytetów na rozdrożu
2.6. Przykłady rozwiązywania dylematów
uniwersytetów na rozdrożu
2.7. Cechy rozwojowego uniwersytetu liberalno-przedsiębiorczego
2.8. Kierunki rozwoju uczelni
3. Zarys ustroju i
zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w latach 1918-1950
3.1. Wprowadzenie
3.2. Pierwsza ustawa o szkołach akademickich
3.3. Druga ustawa o szkołach akademickich i jej nowelizacja
3.4. Ustawa o z dnia 22 lutego 1937 r. o prywatnych szkołach wyższych
3.5. Dekret z dnia 16 listopada 1945 r. o zmianie przepisów
dotyczących szkół akademickich i stosunku służbowego
profesorów i pomocniczych sił naukowych
3.6. Dekret z 17 maja 1946 r. o utworzeniu Rady Szkół
Wyższych przy Prezesie Rady Ministrów
3.7. Dekret z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i
szkolnictwa wyższego
3.8. Konsekwencje ustawy o szkołach akademickich z 1933 r. i jej noweli
w 1937 r. dla nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce po zakończeniu II
wojny światowej
4. Zarys ustroju i
zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w latach 1950-2005
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ustawa o szkolnictwie wyższym i pracowników nauki z
1951 r.
4.3. Ustawa o szkołach wyższych z dnia 5 listopada 1958 r.
4.4. Reforma szkolnictwa wyższego w roku 1965Śoraz w roku 1968
4.5. Nowelizacja prawa dotyczącego szkolnictwa wyższego w roku 1968
4.6. Ustawa o szkolnictwie wyższym z dnia 4 maja 1982 r. i jej
nowelizacja w 1985 r.
4.7. Ustawa o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r.
4.8. Ustawa o wyższych szkołach zawodowych z dnia 27 czerwca 1997 r.
5. Zarys ustroju i
zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w latach 2005-2018
5.1. Wprowadzenie
5.2. System szkolnictwa wyższego w ustawie z 27 lipca 2005 r. - wersja
pierwotna
5.2.1. Przepisy ogólne
5.2.2. Tworzenie i likwidacja uczelni oraz nadzór nad
szkołami wyższymi
5.2.3. Instytucje centralne systemu szkolnictwa wyższego
5.3. Ustrój uczelni
5.3.1. Statut i organy uczelni
5.3.2. Organizacja uczelni
5.3.3. Mienie i finanse uczelni
5.4. Pracownicy uczelni
5.5. Studia i studenci
5.5.1. Organizacja studiów
5.5.2. Prawa i obowiązki studentów
5.5.3. Studia doktoranckie
5.6. Nowelizacja w 2011 roku ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym
5.6.1. System szkolnictwa wyższego
5.6.2. Ustrój uczelni
5.6.3. Pracownicy uczelni oraz studia i studenci
5.7. Nowelizacja w 2014 roku ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym
5.7.1. System szkolnictwa wyższego
5.7.2. Ustrój uczelni
5.7.3. Pracownicy uczelni oraz studia i studenci
6. Zarys ustroju i
zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w ustawach z lipca 2018 roku
6.1. Wprowadzenie
6.2. Uczelnia i jej organy
6.3. Rada uczelni
6.4. Rektor
6.5. Senat uczelni
6.6. Statut uczelni
6.7. Pracownicy uczelni
6.8. Prowadzenie studiów
6.9. Ewaluacja jakości działalności naukowej
6.10. Ewaluacja jakości kształcenia
6.11. Finansowanie systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz gospodarka
finansowa uczelni
6.12. Komercjalizacja wyników działalności naukowej oraz
know-how
6.13. Dyskusyjny model doskonalenia jakości zarządzania
w uczelniach publicznych w ustawach z lipca 2018 roku
Zakończenie
Bibliografia
414 stron, Format:
16,5x23,5 cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|