|
EUROPEJSKIE KINO GATUNKÓW 4
KLETOWSKI P. RED. wydawnictwo: WYD UJ, 2023, wydanie Icena netto: 50.95 Twoja cena 48,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Europejskie kino gatunków 4
Czwarty tom cyklu
Europejskie kino gatunków prezentuje zjawiska wcześniej albo
ledwo dotknięte piórem badaczy (zwłaszcza w Polsce), albo w
ogóle niepojawiające się w filmoznawczych opisach, choć
stale obecne w internetowych artykułach pisanych przez fanów
i twórców zinów. A przecież, jak
pokazują liczne publikacje zagraniczne oraz nieliczne krajowe, kino
eksploatacji, któremu poświęcamy w dużej mierze niniejszy
tom, jest nie tylko bardzo ważnym nurtem w europejskim kinie
gatunkowym, ale – jak dowodzą produkcje
arthouse’owe – stanowi niewyczerpane
źródło inspiracji dla współczesnych
filmowców. Książka, która tym razem została
stworzona wspólnymi siłami przez zawodowych
filmoznawców, jak i miłośników kina gatunkowego
niewywodzących się z uniwersyteckich katedr (w ramach programu Open
Source Knowledge), przynosi opisy takich zjawisk jak kino
nazisploitation, sexploitation, filmy nazi-ezoteryczne, folk horror,
ale również monograficzne analizy twórczości
Lucia Fulciego czy Uwe Bolla. Nurt exploitation korzeniami tkwi w kinie
bardziej konwencjonalnym, takim jak filmy operowe, kino płaszcza i
szpady, euro-crime, o których to zjawiskach piszemy w naszej
publikacji. Jest ona skierowana zarówno do
akademików zajmujących się kinem gatunkowym w jego nawet
najbardziej oryginalnych europejskich przejawach, jak i do wszystkich
miłośników interesujących i niebanalnych filmów.
„Przedsięwzięcie
pod nazwą Europejskie kino gatunków uważam za potrzebne,
ważne i znaczące. Tom czwarty z pewnością stanowi świetną kontynuację
poprzednich, uzupełnia nieobecne lub zawieszone w nich wątki, ale
przede wszystkim jest odrębną, nową i wartościową całością,
którą można traktować na zasadzie bogatego w wiedzę
leksykonu, z dominującą w nim problematyką kina eksploatacji (w
różnych jego odmianach czy gatunkach) i wyraźnie
zaznaczonymi osobowościami badaczy – autorami i
współautorami poszczególnych
rozdziałów”.
Z recenzji dr. hab.
Rafała Koschanego, prof. UAM
Dr hab. Piotr Kletowski,
prof. UJ, adiunkt w Zakładzie Korei, Instytucie Bliskiego i Dalekiego
Wschodu. Kulturoznawca, filmoznawca. Badacz kina nieoczywistego. Autor
monografii twórców osobnych światowego kina
(Takeshi Kitano, Stanley Kubrick, Pier Paolo Pasolini) oraz
współtwórca (wraz z Piotrem Mareckim)
wywiadów rzek z mistrzami polskiego kina –
Andrzejem Żuławskim, Grzegorzem Królikiewiczem, Piotrem
Szulkinem. Redaktor bestsellerowej książki 1000 filmów,
które tworzą historię kina (2020), nagrodzonej nagrodą PISF
dla najlepszej publikacji o tematyce filmowej. Redaktor serii
Europejskie kino gatunków (WUJ 2017-2023). Przygotowuje V
tom serii.
298 stron, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|