|
POMIĘDZY SENSEM A BEZSENSEM PRACY ROLA ZACHOWAŃ PRZYWÓDCZYCH W KSZTAŁTOWANIU PRZEKONANIA
BRACH B. wydawnictwo: PWE, 2023, wydanie Icena netto: 82.75 Twoja cena 78,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pomiędzy sensem a bezsensem pracy
Rola zachowań przywódczych w
kształtowaniu przekonania
Jak słyszę
„poczucie sensu”, to nie mam w głowie konkretnego
obrazka, ale jakąś ideę. Praca, która ma sens, to taka,
która wywołuje zmianę. Jestem jej elementem, mam na nią
wpływ, a nie dzieje się obok mnie albo pomimo mnie. Tylko jakoś jestem
nią w stanie albo zarządzić, albo współzarządzać.
Uczestniczyć w niej. No i ta zmiana dotyczy społeczności albo
społeczeństwa, czyli nie jest to zmiana korporacyjna, typu: zmiana
postrzegania marki…
Kiedy badani opowiadali mi o sensie wykonywanej pracy, wskazywali na
jego bardzo różne źródła, między innymi
przekonanie o pozytywnym wpływie wykonywanej pracy na otoczenie, co
dość dobrze ilustruje powyższy cytat – słowa pracowniczki z
miasta średniej wielkości. Choć badani wskazywali na różne
źródła sensu, łączyło ich kilka wspólnych cech,
których nie byli świadomi. Wszyscy byli silnie zaangażowani
w pracę, mocno przywiązani do organizacji i ponadprzeciętnie zadowoleni
z pracy. Niestety, to przekonanie o sensie pracy zazwyczaj nie trwało
długo. W książce pokazuję, jak menedżerowie, często nieświadomie,
zamiast przyczyniać się do wzmocnienia poczucia sensu u podwładnych,
swoimi działaniami prowadzili do sytuacji, w których praca
sens traciła, a nawet zaczynała być przez badanych określana jako
„bezsensowna”. Wówczas zamiast
zaangażowania pojawiał się cynizm, przywiązanie zamieniało się w chęć
odejścia, a satysfakcja – w żal. Dlatego jest to książka
pisana ku rozwadze. Przełożonym pomoże tego negatywnego wpływu na sens
pracy uniknąć. Pracownikom pozwoli przed utratą sensu się zabezpieczyć.
Wszystkim, mam nadzieję, uświadomi, że pytanie o sens pracy nie powinno
być tylko domeną filozofów. Powinno towarzyszyć każdemu z
nas, pomagając w pracy zobaczyć to, co wartościowe i ważne.
Wstęp
1. Przekonanie o
sensie pracy
1.1. Pojęcie sensu życia
1.2. Sens pracy
1.2.1. Znaczenie pracy dla sensu życia
1.2.2. Definicja pojęcia pracy
1.2.3. Definicja sensu pracy
1.2.3.1. Przesłanki dla definicji sensu pracy
1.2.3.2. Przegląd definicji sensu pracy
1.2.4. Ocena sensu pracy
1.2.4.1. Model trzech poziomów sensu pracy Stegera,
Dika i Duffy’ego
1.2.4.2. Model czterech ścieżek do sensu pracy Rosso
1.2.4.3. Model Marteli i Riekkiego
1.2.5. Determinanty sensu pracy
1.2.5.1. Determinanty indywidualne
1.2.5.2. Determinanty stanowiskowe
1.2.5.3. Determinanty relacyjne
1.2.5.4. Determinanty organizacyjne
1.2.5.5. Determinanty kulturowe
1.2.6. Konsekwencje przekonania o sensie pracy
1.3. Bezsens pracy
1.3.1. Bezsens pracy a alienacja pracy
1.3.2. Predyktory alienacji według Blaunera
1.3.3. Czynniki wpływające na bezsens pracy
1.3.4. Konsekwencje bezsensu pracy
1.4. Podsumowanie
2. Zachowania
przywódcze a przekonanie o sensie pracy
2.1. Zachowania przywódcze
2.1.1. Rola przywódcy a rola menedżera
2.1.2. Zachowania przywódcze a style
przywództwa
2.1.3. Wpływ zachowań przywódczych
2.1.4. Zachowania przywódcze a sens pracy
2.2. Zachowania przywódcze wzmacniające sens pracy
2.2.1. Zaspokajanie potrzeby pozytywnego wpływu
2.2.1.1. Komunikowanie wizji
2.2.1.2. Ramowanie działań
2.2.1.3. Działanie zgodnie z wartościami
2.2.2. Zaspokajanie potrzeby kompetencji
2.2.3. Zaspokajanie potrzeby autonomii
2.2.4. Zaspokajanie potrzeby przynależności
2.3. Zachowania przywódcze osłabiające sens pracy
2.3.1. Wpływ zachowań charakterystycznych dla destrukcyjnego
przywództwa na frustrację podstawowych potrzeb
2.3.1.1. Typy zachowań charakterystyczne dla destrukcyjnego
przywództwa
2.3.1.2. Konsekwencje zachowań charakterystycznych dla
destrukcyjnego przywództwa
2.3.2. Wpływ jednowymiarowych celów na frustrację
potrzeby pozytywnego wpływu
2.3.2.1. Zachowania przywódcy o
„orientacji na wynik finansowy”
2.3.2.2. Zachowania przywódcy o
„orientacji na własne cele”
2.3.2.3. Zachowania przywódcy o
„orientacji na zadania”
2.4. Podsumowanie
3. Czynniki
różnicujące wpływ zachowań przywódczych
3.1. Dopasowanie człowiek–przełożony
3.1.1. Obszary i mechanizm dopasowania człowiek–przełożony
3.1.2. Ocena dopasowania człowiek–przełożony
3.1.3. Konsekwencje dopasowania człowiek–przełożony
3.1.4. Dopasowanie człowiek–przełożony a potrzeba
pozytywnego wpływu
3.2. Postrzegane wsparcie organizacyjne
3.2.1. Determinanty postrzeganego wsparcia organizacyjnego
3.2.2. Konsekwencje postrzeganego wsparcia organizacyjnego
3.2.3. Destrukcyjne przywództwo a postrzegane
wsparcie organizacyjne
3.3. Podsumowanie
4. Metodyka
badań własnych
4.1. Cele badania, pytania badawcze i hipotezy
4.2. Schemat postępowania badawczego
4.3. Metodyka badania jakościowego
4.3.1. Charakterystyka badania
4.3.2. Metoda badawcza
4.3.3. Próba badawcza
4.3.4. Analiza danych
4.4. Metodyka badania ilościowego
4.4.1. Charakterystyka badania
4.4.2. Charakterystyka zmiennych i narzędzi pomiaru
4.4.3. Próba badawcza
4.4.4. Metody analizy danych
4.4.5. Dopasowanie danych do modelu badawczego i modelu
ścieżkowego
5. Przekonanie o
sensie pracy w kontekście zachowań przywódczych –
wyniki własnych badań empirycznych
5.1. Analiza i interpretacja badania jakościowego
5.1.1. Zmiana przekonania o sensie pracy jako skutek zachowań
przywódczych – opis procesu
5.1.1.1. Przekonanie o sensie pracy
5.1.1.2. Zachowania przywódcze przełożonego
5.1.1.3. Poszukiwanie interpretacji
5.1.1.4. Frustracja podstawowych potrzeb psychologicznych
pracownika
5.1.1.5. Przekonanie o bezsensie pracy
5.1.1.6. Konsekwencje przekonania o bezsensie pracy
5.1.2. Pogłębiony opis zachowań przywódczych
przełożonego
5.1.2.1. Destrukcyjne przywództwo
5.1.2.2. Orientacja na wynik finansowy
5.1.2.3. Orientacja na zadania
5.1.2.4. Orientacja na własne cele
5.1.2.5. Zachowania przywódcze przełożonego jako
naruszenie kontraktu psychologicznego
5.1.2.6. Zachowania przywódcze przełożonego jako
zagrożenie tożsamości podwładnego
5.1.3. Czynniki kontekstualne w relacji zachowań
przywódczych przełożonego i podstawowych potrzeb
psychologicznych podwładnego
5.1.3.1. Postrzegane wsparcie organizacyjne –
konsekwencje niskiej wartości zmiennej
5.1.3.2. Dopasowanie człowiek–przełożony –
konstrukt wielowymiarowy?
5.1.4. Podsumowanie wyników badania jakościowego
5.2. Analiza i interpretacja badania ilościowego
5.2.1. Bezpośredni związek zachowań przywódczych i
przekonania o sensie pracy
5.2.2. Pośredni związek zachowań przywódczych i
przekonania o sensie pracy
5.2.3. Moderacyjny wpływ postrzeganego wsparcia organizacyjnego
5.2.4. Moderacyjny wpływ dopasowania
człowiek–przełożony
5.2.5. Podsumowanie wyników badania ilościowego
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks
290 stron, Format:
16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|