|
ZMAGANIA Z NIEWIEDZĄ
KUCIŃSKI K. wydawnictwo: DIFIN, 2021, wydanie Icena netto: 65.25 Twoja cena 61,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zmagania z niewiedzą
W
prezentowanej publikacji autor, zastanawiając się nad postrzeganymi
synergicznie sprawczymi, materialnymi, formalnymi oraz finalnymi
przyczynami podejmowania i prowadzenia badań naukowych, mówi
o tym, jak należy uprawiać naukę, i pokazuje, jak nie należy tego
robić. Zwraca uwagę na instytucjonalne uwarunkowania zmagań z
niewiedzą, a zwłaszcza na to, jak mocno są te zmagania zakorzenione w
kulturze, którą zarazem tworzą. Spogląda niestandardowo na
metodologię i metodykę procesów poznawczych, prowadzonych na
gruncie różnych dziedzin nauki, dyscyplin i specjalności
naukowych. Podkreśla ich odmienność, a jednocześnie stara się wydobyć
to, co jest dla nich wspólne. Zachęca doświadczonych badaczy
do refleksji nad tym, jak uprawiać naukę, a początkujących, namawia do
zabiegania o metodologiczną poprawność. Przekonuje, że sens mają
jedynie zmagania z niewiedzą zakorzenione w istniejącym dorobku
naukowym, ale bynajmniej w nim „niezakleszczone”,
skierowane ku przyszłości i prowadzone z myślą o ich poznawczej i
praktycznej użyteczności. Chce, by nauka rzeczywiście dawała nadzieję
na lepszy świat i pomagała w uporaniu się z jego patologiami. W sumie
ta książka ma w sobie coś z apokryfu. Wprawdzie dotyczy przede
wszystkim metodologii badań naukowych, to jednak jeszcze czegoś więcej.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przyczyna
sprawcza – badacz
1.1. Postawa poznawcza
1.2. Tożsamość naukowa
1.3. Środowisko naukowe
Rozdział 2. Przyczyna
materialna – przedmiot badania
2.1. Niewiedza
2.2. Spektrum badawcze
2.3. Problemy badawcze
Rozdział 3. Przyczyna
formalna – metodologia
3.1. „Mapa drogowa” poznania
3.2. Racjonalność badania naukowego
3.3. Modele metodologiczne
3.4. Operatory badawcze
Rozdział 4.
Przyczyna finalna – odkrycie
4.1. Wkład do nauki
4.2. Prezentacja odkrycia
4.3. Gra pozorów
Zakończenie
Posłowie
232
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|