|
DRAMA PROCESUALNA W PRACY Z DZIEĆMI W PRZEDSZKOLU I KLASACH I-III
WITERSKA K. wydawnictwo: DIFIN, 2021, wydanie Icena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Drama procesualna w pracy z
dziećmi w przedszkolu i klasach I-III
Drama procesualna jest
metodą, którą można zastosować w różnych grupach
wiekowych, ale jest szczególnie przydatna w pracy z dziećmi,
ponieważ dzieci łatwo identyfikują się z rolą, ich myślenie oparte jest
na operacjach konkretnych (Piaget & Inhelder, 1999), jeszcze
nieabstrakcyjne, więc trudniej jest im pracować dramą opartą na
technikach. W dramie dziecięcej najpierw jest działanie, a
później jego analiza. Kiedy dziecko dostaje rolę, już w
momencie jej otrzymania jest fikcyjną postacią, i co więcej już od tej
chwili zaczyna poruszać się i wydawać dźwięki charakterystyczne dla
niej. Dziecko całe jest w roli od chwili jej przybrania, a dopiero po
czasie może nastąpić analiza działań, werbalizacja przeżyć,
uogólnianie i budowanie pojęć.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to część
teoretyczna, mówiąca o dramie procesualnej jako jednej z
odmian dramy. W tej części omówiona została drama jako
metoda edukacyjna, jej możliwości i uwarunkowania, ale przede wszystkim
drama procesualna, jej elementy, metody ewaluacji oraz związek z zabawą
tematyczną. Ważną część stanowi tutaj omówienie strategii
dramowych, specyficznych dla tej odmiany dramy. Druga część publikacji
prezentuje zastosowanie dramy procesualnej w praktyce. Zawiera
scenariusze zajęć dramowych oraz planer, tj. narzędzie do jej
planowania.
Obie części stanowią spójną całość – scenariusze
zajęć są podstawą, do której odniesienia znajdują się w
części teoretycznej. Dzięki temu czytelnik może odnaleźć omawiany w
scenariuszu element w kontekście całych zajęć dramowych.
Wprowadzenie
Część pierwsza. TEORETYCZNE PODSTAWY DRAMY
PROCESUALNEJ
Rozdział 1. DRAMA
1.1. Kiedy drama wpływa na rozwój człowieka. Funkcje dramy
1.1.1. Możliwości dramy we wspieraniu rozwoju dziecka
1.1.2. Gdzie diabeł nie może, tam dramę pośle. Szczególne
możliwości dramy w edukacji i w terapii
1.2. Kiedy rozwój człowieka wpływa na dramę. Rozwojowe
uwarunkowania dramy edukacyjnej
Rozdział 2. DRAMA
PROCESUALNA
2.1. Elementy dramy procesualnej
2.1.1. Improwizacja
2.1.2. Pre-tekst
2.1.3. Budowanie wiary w fikcję
2.1.4. Role
2.1.5. Refleksja
2.1.6. Rozszerzone ramy czasowe
2.1.7. Epizodyczna struktura dramy procesualnej
2.1.8. Integralna publiczność
2.2. Ewaluacja zajęć dramowych
2.3. Drama procesualna a zabawa tematyczna
2.4. Strategie w dramie procesualnej
2.4.1. Strategie wprowadzające
2.4.2. Strategie pogłębiające
2.4.3. Strategie zamykające
Część druga. DRAMA PROCESUALNA W
PRAKTYCE
SCENARIUSZE
Koty
Maks i Mały Smok
Zaginione szczęście
Statek
Ptaki
Drama Planer
BIBLIOGRAFIA
112
stron,Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|