| 
  
 DYLEMATY MÓZGU POZNANIE I EMOCJE W PROCESACH OCENY MORALNEJ
 GOŁOTA S.   wydawnictwo: WYD UMK, 2019, wydanie Icena netto: 43.20  Twoja cena  41,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dylematy mózgu
Poznanie
i emocje w procesach oceny moralnej
 Przestrzenie
wiedzy zarezerwowane dotąd dla humanistów są
współcześnie coraz odważniej eksplorowane przez
przedstawicieli neuronauki. Do śmiałych przedsięwzięć tego typu należy
odkrywanie procesów, jakie zachodzą w mózgu
człowieka podczas odróżniania dobra od zła. 
 
Monografia ks. dr. Szymona Gołoty, psychologa z Katedry
Neuropsychologii Klinicznej Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w
Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, podejmuje właśnie
to zagadnienie. Autor pokazuje, jak bogata wiedza filozoficzna,
biologiczna i psychologiczna na temat procesów oceniania
moralnego kształtuje się w dwa odrębne nurty –
racjonalistyczny i emotywistyczny. Ponadto podejmuje polemikę z modelem
łączącym rozumowanie i emocje na zasadach konfliktu. Wreszcie proponuje
własny, oparty na kooperacji, hipotetyczny model relacji pomiędzy
procesami rozumowania i emocji w ocenie moralnej. 
 
Książka nie tylko porządkuje wiedzę na temat procesów oceny
moralnej, ale także wskazuje nowe możliwości i kierunki dalszych badań.
Ostatecznie sugeruje  własne rozwiązanie problemu
procesów poznania i emocji w ocenie moralnej. Proponuje, by
procesy racjonalne i emocjonalne procesy oceny moralnej opisać w ramach
kooperacyjnego modelu sądów moralnych. 
 Wstęp
/ 13 
 
ROZDZIAŁ PIERWSZY. Przyjęta perspektywa
teoretyczna / 17 
Wprowadzenie / 17 
1. Określenie problemu / 18 
2. Kontekst filozoficzny / 22 
2.1. „Dialog” filozofów i
naukowców / 22 
2.2. Przyjęte założenia naturalistyczne / 24 
2.2.1. Naturalizm / 24 
2.2.2. Granice wnioskowania naturalistycznego / 29 
2.2.3. Natura człowieka / 30 
2.2.4. Wyjątkowość człowieka / 32 
3. Terminologia / 36 
3.1. Moralność i etyka / 36 
3.2. Ocena moralna / 39 
3.3. Dylemat moralny / 41 
Podsumowanie / 43 
 
ROZDZIAŁ DRUGI. Biologiczne podstawy
moralności / 45 
Wprowadzenie / 45 
1. Ewolucja moralności / 47 
1.1. Ujęcie darwinowskie / 47 
1.2. Ujęcie socjobiologiczne / 49 
1.3. Współczesne kontrowersje wokół ewolucji
moralności / 57 
2. Neurobiologia moralności / 59 
2.1. Problem wolnej woli / 59 
2.2. Podstawy empatii / 62 
2.3. Neuronalne korelaty moralności / 67 
Podsumowanie / 71 
 
ROZDZIAŁ TRZECI. Psychologiczne koncepcje
procesów oceny moralnej
/ 73 
Wprowadzenie / 73 
1. Paradygmat racjonalistyczny / 76 
1.1. Rozwój poznania moralnego według Piageta i Kohlberga /
78 
1.2. Nurt neo-kohlbergowski – propozycja Jamesa Resta / 90 
2. Paradygmat emotywistyczny / 95 
2.1. Kwestionowanie podejścia racjonalistycznego w psychologii / 97 
2.2. Przełom emotywistyczny Haidta / 103 
2.3. Zmysł moralny według Hausera / 105 
3. Emocje moralne / 107 
Podsumowanie / 110 
 
ROZDZIAŁ CZWARTY. Relacje pomiędzy poznaniem
i emocjami w procesach oceny moralnej
/ 113 
Wprowadzenie / 113 
1. Konflikt pomiędzy poznaniem a emocjami w ocenie moralnej / 115 
2. Wątpliwości wokół konfliktu pomiędzy poznaniem a emocjami
– badanie własne / 127 
2.1. Tło teoretyczne / 127 
2.2. Pytanie badawcze i hipotezy / 130 
2.3. Pomiar zmiennych / 131 
2.3.1. Pomiar kontroli poznawczej w zakresie hamowania dominującej
reakcji / 131 
2.3.2. Pomiar kontroli poznawczej w zakresie przełączania pomiędzy
równoległymi zadaniami / 132 
2.3.3. Pomiar czasu oceny moralnej / 133 
2.4. Procedura i organizacja badań / 136 
2.5. Opis badanej grupy / 137 
2.5.1. Miejsce i specyfika pracy / 137 
2.5.2. Wiek / 138 
2.5.3. Lata edukacji i poziom wykształcenia / 138 
2.6. Metody analizy statystycznej / 139 
2.7. Wyniki badań / 140 
2.7.1. Czas oceny moralnej / 140 
2.7.2. Sprawność kontroli poznawczej / 145 
2.8. Weryfikacja korelacji pomiędzy kontrolą poznawczą a czasem oceny
moralnej / 149 
3. W kierunku Kooperacyjnego Modelu Oceny Moralnej – dyskusja
badania własnego / 151 
3.1. Omówienie wyników / 151 
3.1.1. Pielęgniarki jako grupa osób badanych / 151 
3.1.2. Czas oceny moralnej u pielęgniarek / 152 
3.1.3. Sprawność kontroli poznawczej u pielęgniarek / 156 
3.1.4. Czas oceny moralnej a sprawność hamowania dominującej reakcji /
157 
3.1.5. Czas oceny moralnej a sprawność przełączania pomiędzy
równoległymi zadaniami /158 
3.2. Wnioski / 160 
3.2.1. Zakwestionowanie relacji konfliktu / 160 
3.2.2. Kooperacyjny Model Oceny Moralnej / 162 
Podsumowanie / 164 
 
Zakończenie / 167 
Przypisy / 171 
Bibliografia / 177 
 198
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |