|
ŚWIAT PO OMACKU
PIETROWIAK K. wydawnictwo: WYD UMK, 2019, wydanie Icena netto: 51.30 Twoja cena 48,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świat po omacku
Etnograficzne
studium (nie)widzenia i (nie)sprawności
Książka stanowi
wielostronny opis życia osób niewidomych, w tym w
szczególności niewidzących od urodzenia lub wczesnego
dzieciństwa. Autor przybliża specyficzne doświadczenia, możliwości i
ograniczenia przedstawicieli tej grupy, a także ogólniejsze
kulturowe i społeczne uwarunkowania ich życia.
Celem książki jest odpowiedzenie na następujące pytania: Jak
osoby niewidzące od urodzenia uczą się przypisanej im roli
„nienormalnych” i
„niepełnosprawnych”? Jaki wpływ na życie
uczestników badań miał długoletni pobyt w specjalnych
ośrodkach szkolno-wychowawczych? Jak osoby, które nie znają
lub nie pamiętają wrażeń wzrokowych, odnajdują się w ramach
ogólnie pojętej kultury wizualnej? W jakim stopniu i jakimi
sposobami dostosowują się do norm i nakazów dotyczących
dziedziny wyglądu? Jak radzą sobie z praktycznymi ograniczeniami,
które wynikają bezpośrednio z braku zmysłu wzroku?
Podstawą prezentowanych rozważań są badania etnograficzne
wśród osób niewidomych prowadzone w latach
2011‒2017. Ich zasadniczymi uczestnikami były 22 osoby niewidzące w
wieku 18‒42 lat. W tym okresie autor nawiązał również liczne
kontakty z innymi osobami niewidomymi, ociemniałymi i
niedowidzącymi, ich znajomi i członkami rodzin, a także
pracownikami instytucji i organizacji działających na rzecz tej grupy.
Badania stanowią również próbę realizacji i
weryfikacji założeń etnografii opartej na współpracy
(collaborative ethnography). Jednym z wyrazów pogłębionej
współpracy z uczestnikami badań są ich komentarze dotyczące
poszczególnych rozdziałów książki,
które zostały zamieszczone na końcu każdej części.
Wprowadzenie
/ 11
Tematyka pracy / 11
Badania etnograficzne wśród osób niewidomych / 13
Niepełnosprawność i ślepota – literatura przedmiotu / 14
Porządek pracy / 18
Podziękowania / 22
Część I. Proces badawczy
– uczestnicy, metody, zagadnienia etyczne
Rozdział 1.
Uczestnicy badań / 29
Rozdział 2.
Metody i teren badań / 37
2.1. Współbycie / 38
2.2. Rozmowy badawcze / 49
2.3. Obserwacja uczestnicząca oraz rozmowy z innymi osobami / 57
2.4. Porządkowanie i interpretacja materiału badawczego / 63
Rozdział 3. Etnografia
oparta na współpracy
/ 69
3.1. Założenia współpracy etnograficznej / 69
3.2. Współpraca a zaangażowanie uczestników badań
/ 73
3.3. Konkretne formy współpracy z uczestnikami badań / 76
3.4. Prezentacja wyników badań a współpraca
etnograficzna / 79
3.5. Krytyka etnografii opartej na współpracy / 85
Podsumowanie. Etnografia po omacku / 89
Komentarze uczestników badań / 93
Część II. (Nie)normalność
– socjalizacja, tożsamość i wspólnota
osób niewidomych
Rozdział 1. Odnajdywanie
się w rzeczywistości / 101
1.1. Kultura, język, habitus / 101
1.2. Proces porządkowania świata / 108
Rozdział 2.
Oswajanie „nienormalności” – dzieciństwo
i postawa najbliższej rodziny
/ 117
Rozdział 3. Pobyt
w ośrodku specjalnym / 129
3.1. Idea i rozwój edukacji specjalnej dla osób
niewidomych / 130
3.2. Ośrodek jako „proteza domu” / 134
3.3. Bycie wśród swoich / 140
Rozdział 4. Środowisko
niewidomych / 149
4.1. Przyjaźń i związki uczuciowe / 149
4.2. Sieć relacji i „ślepa samopomoc chłopska” / 157
4.3. „My, niewidomi” / 162
4.4. Potrzeba ucieczki oraz dystans wobec środowiska osób
niewidomych / 168
Podsumowanie. (Nie)normalność a liminalność / 179
Komentarze uczestników badań / 187
Część III. (Nie)widzialność
– osoby niewidome wobec norm i wartości kultury wizualnej
Rozdział 1. Widzialność
świata / 197
1.1. Wzory percepcji i znaczenie kultury wizualnej / 198
1.2. Widzenie ślepoty / 205
Rozdział 2. Świat
„widzących”
/ 213
2.1. Zagadki widzialności / 213
2.2. Język „widzących” / 224
2.3. Język obrazów / 234
Rozdział 3. Posługiwanie
się widzialnym ciałem / 245
3.1. Bycie widzialnym / 246
3.2. Widzialność piętna / 255
3.3. Wygląd i uroda / 266
3.4. Gestykulacja i ekspresja twarzy / 278
Podsumowanie. Tajemnica (nie)widzialności / 295
Komentarze uczestników badań / 299
Część IV. (Nie)pełnosprawność
– wymiary sprawczości i niezależności osób
niewidomych
Rozdział 1. Obszary
i granice sprawności / 311
1.1. Sprawczość, sprawność, skuteczność / 311
1.2. Modele niepełnosprawności / 321
Rozdział 2. Osoby
niewidome wobec systemu instytucji wspierających
/ 335
2.1. System instytucji wspierających / 335
2.2. Proces rehabilitacji / 345
2.3. Praca i zatrudnienie osób niewidomych / 355
Rozdział 3. Mobilność
i orientacja przestrzenna osób niewidomych
/ 373
3.1. Podstawowe umiejętności w dziedzinie mobilności i orientacji
przestrzennej / 374
3.2. Pies przewodnik / 386
3.3. Urządzenia i programy nawigacyjne / 395
3.4. Dostępność i dostosowanie przestrzeni / 401
3.5. Pomoc widzących przewodników / 407
Podsumowanie. Doświadczenie (nie)sprawności / 419
Komentarze uczestników badań / 425
Zakończenie / 433
Bibliografia / 441
Summary / 483
Indeks osobowy / 489
516
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|