|
MIASTO W RUCHU
BUGOWSKI R. wydawnictwo: WYD UMK, 2018, wydanie Icena netto: 51.30 Twoja cena 48,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Miasto w ruchu
Studium
z dziejów przemieszczania na przykładzie społeczeństwa
Torunia 1891–1939
Kiedy życie miejskie zaczęło tętnić dłużej i głośniej? Kiedy piesi
utracili pierwszeństwo w ruchu drogowym, a dorożki konne zostały
wyparte przez samochodowe taksówki? Co spowodowało, że na
początku XX wieku urzędnik miejski podróżował
ponaddwukrotnie szybciej od robotnika?
Wraz z powstaniem i rozwojem silnika spalinowego oraz elektrycznego
pojawiła się komunikacja miejska, powozy konne były zastępowane przez
samochody, mieszkańcy korzystali z rowerów i motocykli.
Zmieniły się warunki podróżowania w przestrzeni miejskiej.
Jednak przemiany te nie były dostępne w równym stopniu
wszystkim grupom społecznym. Możliwości szybszego i nowoczesnego
przemieszczania stały się nowym przejawem rozwarstwienia społecznego.
Książka
ta prezentuje proces zmian, jakie zaszły w sposobach
podróżowania w przestrzeni miejskiej Torunia w latach
1891–1939. Autor podejmuje próbę udzielenia
odpowiedzi na pytania: jak zmieniały się prędkość i jakość
przemieszczania się w mieście, jak kształtowały się ruch uliczny i jego
natężenie oraz jak przebiegał proces organizacji i prawnej regulacji
ruchu. Znajomość tych zagadnień pozwala spojrzeć na miasto w szerszej
perspektywie, pokazując wpływ procesów modernizacyjnych na
funkcjonowanie społeczności miejskiej.
Wykaz
skrótów / 7
Wprowadzenie / 9
Rozdział 1. Uwarunkowania
przestrzenno-ekonomiczne rozwoju komunikacji wewnętrznej Torunia od
połowy XIX w. do 1939 r. / 35
Proces otwarcia przestrzeni miejskiej do lat dziewięćdziesiątych XIX w.
/ 35
Stratyfikacja społeczna i siła nabywcza mieszkańców Torunia
/ 49
Przestrzenne i socjoprzestrzenne warunki rozwoju komunikacji
wewnętrznej / 68
Rozdział 2. Przemieszczanie
się w obrębie miasta środkami komunikacji indywidualnej
/ 89
Ruch pieszy / 89
Powozy konne / 110
Rowery i motocykle / 134
Samochody / 157
Rozdział 3.
Rozwój komunikacji zbiorowej
/ 183
Powstanie i rozwój komunikacji tramwajowej / 183
Dorożki konne i samochodowe / 219
Miejski przewóz przez Wisłę statkiem parowym / 250
Konny omnibus i ruch autobusowy / 278
Rozdział 4. Przemiany
przestrzeni komunikacyjnej /
307
Organizacja i regulacja ruchu / 307
Ruch uliczny i jego natężenie / 330
Rozwój infrastruktury komunikacyjnej / 362
Podsumowanie. Charakterystyka zmian w strukturze komunikacyjnej miasta
/ 391
Aneks / 411
Bibliografia / 427
Spis rycin i ich źródeł / 459
Spis tabel / 463
Spis wykresów / 465
Summary / 467
Indeks osobowy / 471
Indeks geograficzny / 483
510
stron, Format: 15.5x21.5cm, oprawa twarda z obwolutą
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|