|
(Z)ROZUMIEĆ ŚWIAT DZIECKA
KOCHANOWSKA E. RED. wydawnictwo: IMPULS, 2021, wydanie Icena netto: 80.00 Twoja cena 76,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka (Z)rozumieć świat dziecka
Od
kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia
Niniejsza
monografia wpisuje się w nurt naukowych rozważań nad swoistością
dziecięcego procesu rozumienia, uzewnętrzniającego się w werbalnych i
niewerbalnych wypowiedziach dzieci na temat wybranych
obszarów rzeczywistości. W myśl stwierdzenia głoszącego, że
wypowiedzi stanowią „znakomite zwierciadło, w
którym przegląda się otaczająca dzieci
rzeczywistość”, autorzy tekstów ukazują
różne sposoby interpretowania świata przez dzieci w wieku
szkolnym, które to sposoby zdeterminowane są przez
przestrzeń, z którą dzieci wchodzą w bezpośrednie lub
pośrednie relacje. Przedmiotem analizy są świat znaczeń konstruowanych
przez dziecko, jak również badania z dziećmi, gdzie w
uzewnętrznianiu świata mali ludzie uczestniczą sami – jako
aktywne podmioty prezentujące własne doświadczenia, przeżycia, sposoby
myślenia.
Autorzy
tekstów zamieszczonych w niniejszej monografii podjęli
próbę ukazania różnych aspektów
procesu nadawania znaczeń przez dzieci oraz (z)rozumienia przez nie
świata i jego wybranych elementów. Uwzględnienie dziecięcych
sposobów interpretowania znaczeń w codziennej praktyce
edukacyjnej pomaga małym ludziom rozumieć świat, wykorzystywać własny
potencjał i możliwości, a także budować samoświadomość. W ten
sposób tworzy się przestrzeń dla uczniowskiej autonomii w
poznawaniu i rozumieniu świata. Nauczyciel pełni rolę architekta
przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej, który stwarza
dzieciom możliwość wypracowywania własnych strategii myślenia i
procedur rozwiązywania problemów, budowania osobistych
teorii i weryfikowania ich poprzez doświadczanie.
Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza opisuje
konteksty nadawania znaczeń, a druga jest próbą
interpretacji dziecięcych znaczeń przez dorosłych badaczy.
Wstęp
Część I. Wokół
problemów interpretacji
Monika Miczka-Pajestka
Widzenie
świata a dziecięcy potencjał umysłu. Wokół
problemów interpretacji
Seeing the world and the children’s mind potential.
Discussing interpretation issues
Justyna Wojciechowska
Uniwersalizm
zjawisk kształtujących znaczenia językowe w perspektywie dziecięcych
interpretacji rzeczywistości
Universalism of phenomena shaping linguistic meanings in the
perspective of children’s interpretations of
reality
Katarzyna Sadowska, Marta Kędzia
Niedyrektywne
koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech według Emmi Pikler i
Magdy Gerber – wprowadzenie do problemu
Non-directive concepts of supporting the development of a child at the
age of up to three according to Emmi Pikler and Magda Gerber
– introduction to the problem
Ewa Kochanowska
Wspólnota
uczenia się drogą ku rozumieniu znaczeń przez dziecko
Learning community as the way to a child’s understanding of
meanings
Ewa Musiał
Pozytywny
klimat w zespole klasowym jako edukacyjny warunek konstruowania wiedzy
przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej
A positive climate in class team as an educational condition the
construction of knowledge by early school education
pupils
Część II. DZIECKO W PRZESTRZENI
SŁÓW I ZNACZEŃ
Alina Górniok-Naglik
Dziecko
w kalejdoskopie wartości
A child in the kaleidoscope of values
Zbigniew Nowak
Kompetencja
moralna dzieci na progu edukacji systematycznej
Moral competence of children at the beginning of systematic
education
Kinga Kuszak
Interpretacje
pojęcia wojny według uczniów klas starszych szkoły
podstawowej
Interpretations of the notion of war according to senior
years’ primary school students
Anna Rybińska
Współpraca
w perspektywie dzieci w wieku przedszkolnym – zarys
wyników badań własnych
Cooperation in the preschool children’s perspective
– an outline of the results of the own research
Alina Kalinowska-Iżykowska
Edukacja
matematyczna a kompetencje emancypacyjne uczniów –
analiza podręczników do matematyki dla klas pierwszych
Mathematical education and emancipatory competences of students
– analysis of mathematics textbooks for the first
grades
Barbara Nawolska, Joanna Żądło-Treder
Działa(nie)
i pozna(nie) w kształtowaniu u dzieci pojęcia miary masy
Taking action and experiencing in shaping the concept of measure of
mass in children
Urszula Szuścik
Plastyka
i muzyka w edukacji dzieci i studentów
Fine arts and music in the education of children and academic
students
Rafał Majzner
(U)słyszeć
muzykę. Doświadczanie muzyki klasycznej przez dziecko
To hear music. Experiencing classical music by a child
Marta Kondracka-Szala
Muzyka
popularna i dziecięce sposoby jej odczytywania –
metodologiczno-teoretyczny zarys projektu badawczego
Popular music and children’s ways of reading it –
methodological and theoretical outline of the research
project
Alicja Mironiuk
Dziecko
w wieku przedszkolnym jako uczestnik sztuki abstrakcyjnej, czyli kilka
uwag o przełamywaniu stereotypów oraz poszukiwaniu rozwiązań
Kindergarten child as a participant of abstract art, or several remarks
on overcoming the stereotypes and searching the solution
Agnieszka Janik
Między
wolnością a podporządkowaniem – (pozorne) możliwości
dziecięcej zabawy na wybranych podwórkach Przedmieścia
Oławskiego we Wrocławiu
Between freedom and submission – (seeming) possibilities of
children’s play in selected backyards of the Oława suburbs of
Wrocław
Noty o autorach
274
strony, B5 (160X235), oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|