|
ORIENTACJE ŻYCIOWE TWÓRCZYCH I ODTWÓRCZYCH 13-16-LATKÓW
ADAMOWICZ M. OSTROWSKA A. wydawnictwo: IMPULS, 2021, wydanie Icena netto: 38.00 Twoja cena 36,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Orientacje życiowe
twórczych i odtwórczych 13-16-latków
Monografia
pt. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych
13–16-latków autorstwa Marzenny Adamowicz i Alicji
Ostrowskiej jest interesującą i ważną pracą w pedagogice szkolnej.
Podjęto w niej trud uporządkowania i ujęcia całościowego
różnych podejść teoretycznych i badawczych w odniesieniu do
twórczości. Autorki problematykę twórczości
odniosły do kształtowania się zintegrowanej osobowości młodzieży w
wieku od 13 do 16 lat i ich autonomicznego rozwoju. Istnieje wąska
grupa badań w tym temacie, dlatego prezentacja ich w niniejszej
publikacji zasługuje na szczególne uznanie i wypełnia lukę w
tym obszarze badań.
Fragment
z recenzji prof. dr hab. Urszuli Szuścik
W związku z przedmiotem badań za kluczowe w monografii dla podjętych
eksploracji są następujące pojęcia:
„twórczość”, „orientacje
życiowe”, „twórcze orientacje
życiowe”, które są zinterpretowane w pierwszych
dwóch rozdziałach.
Aby scharakteryzować orientacje życiowe twórczych
13–16-latków, Autorki wzięły pod uwagę ich cechy
osobowe (myślenie twórcze, marzenia i postawy
twórcze), dzieło i jego właściwości (wypowiedzi na temat
swojej przyszłości). W pracy pedagoga możliwe jest określenie cech w
stanie potencjalnym oraz w stanie realizacyjnym. Stan potencjalny
dotyczy myślenia i postaw twórczych, realizacyjny zaś
wypowiedzi pisemnych na temat przyszłości oraz wytworów,
które mogą zostać nam udostępnione. Należy podkreślić fakt,
iż jeśli cechy w stanie potencjalnym nie zostaną wykryte przez
środowisko szkolne, rodzinne, to mogą, ale nie muszą, przerodzić się w
negatywne zachowania ucznia. Teza niniejsza nie jest potwierdzona
badaniami. O niej traktują psycholodzy w swoich wywodach teoretycznych.
Niniejsze wskazuje, że Autorki preferują tutaj interakcyjną teorię
twórczości, co oznacza, że interakcja
poszczególnych jej elementów może przyczynić się
do rozwoju twórczości. Należy też zauważyć, że to samo
środowisko u jednych może stymulować, a u innych hamować
rozwój twórczości. Dla potrzeb tej monografii
przyjęły egalitarną koncepcję twórczości, czyli jej sens
subiektywny, powszechny, codzienny, co oznacza, że każdy człowiek,
niezależnie od wieku, płci i rasy, jest twórczy w
różnym stopniu i zakresie, co przejawia się w życiu
codziennym.
Omówiły także właściwości (tj. wyobraźnia, marzenia,
zachowania i postawy) twórczych
13–16-latków. W drugim rozdziale skupiły uwagę na
orientacjach życiowych i ich klasyfikacji. Część trzecia została
poświęcona założeniom metodologicznym i organizacyjnym badań własnych.
Kolejny rozdział przedstawia analizę i interpretację wyników
tych badań. Zawarły w nim wyniki badań testów:
twórczego myślenia i postaw oraz orientacji życiowych.
Następnie dokonały interpretacji tych wyników. Opracowanie
zamykają: zakończenie z wnioskami z badań wraz z postulatami dla
praktyki pedagogicznej.
Celem poznawczym monografii jest wzbogacenie teorii dzięki analizie i
interpretacji wyników badań własnych. Na ich podstawie
Autorki spróbowały sprecyzować postulaty do dalszych badań
oraz dla praktyki pedagogicznej, co jest celem praktycznym. Kolejny z
celów pracy – społeczny – jest
rezultatem współczesnych wyzwań cywilizacyjnych i
kulturowych, które czekają jednostki o twórczych
orientacjach życiowych, a także postawach: twórczych,
krytycznych.
Wprowadzenie
1. Fenomen
twórczości
1.1. Polisemia terminu
„twórczość”
1.2. Interakcyjna teoria twórczości
1.3. Wyobraźnia i marzenia w osobistych doświadczeniach
1.4. Myślenie twórcze
1.5. Twórcze postawy
2. Orientacje
życiowe 13–16-latków
2.1. Rola wartości w funkcjonowaniu młodego
pokolenia
2.2. Poszukiwanie sensu życia w okresie adolescencji
2.3. Orientacje rodzinne, personalistyczne
2.4. Orientacje obserwacyjne i
hedonistyczne
2.5. Orientacje przywódcze i zawodowe
2.6. Orientacje społeczne i twórcze
3. Opis
metodologiczny badań własnych
3.1. Problematyka badań
3.2. Procedura badawcza
3.3. Organizacja, teren i próba
badawcza
4. Orientacje
życiowe twórczych i odtwórczych
13–16-latków w empirycznych
poszukiwaniach
4.1. Myślenie twórcze adolescentów
4.2. Postawy twórcze badanych
4.3. Osoby twórcze i
odtwórcze
4.4. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych
respondentów
4.5. Orientacje życiowe w percepcji adolescentów
4.6. Twórcze orientacje życiowe twórczych i
odtwórczych badanych
4.7. Sylwetki twórczych adolescentów
Podsumowanie, konkluzje i postulaty
Literatura cytowana
Aneksy
190 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|