|
JAKOŚĆ KOSZTUJE STUDIUM ZARZĄDZANIA SPRAWNOŚCIĄ PROCESÓW ORGANIZACJI
MYSZEWSKI J.M. wydawnictwo: POLTEXT, 2021, wydanie Icena netto: 119.89 Twoja cena 113,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość kosztuje
Studium
zarządzania sprawnością procesów organizacji
Niepełna
gwiazdka na froncie okładki zawiera ważny przekaz: ocena jakości
produktów i usług przez klientów, wyrażana typowo
za pomocą liczby gwiazdek, wskazuje poziom spełnienia ich oczekiwań.
Niepełna oznacza, że jakość produktu lub usługi może być lepsza. Jak to
osiągnąć? O tym jest ta książka.
Autor stawia fundamentalne
z punktu widzenia teorii i praktyki pytanie: na czym polega zarządzanie
jakością (ZJ) w organizacji?
W
książce przedstawia modele zjawisk kształtujących jakość na poziomach
operacyjnym, taktycznym i strategicznym.
Kluczowe
znaczenie przypisuje przyporządkowaniu zasobom w procesie –
potencjału, wielkości wyrażającej ich energię, dzięki czemu można:
- określić poziom prawdopodobieństwa poprawnego wykonania zaplanowanych
zadań z użyciem określonych zasobów;
- pogłębiać rozumienie ZJ, wykorzystując stosowne modele fizyczne.
Słuszności
tytułowej tezy „Jakość kosztuje” dowodzi,
przedstawiając ZJ jako zarządzanie potencjałem zasobów
organizacji, w którym:
-
zapewnienie polega na alokacji potencjału, zgodnie z przyjętą taktyką
użycia zasobów;
-
doskonalenie polega na zwiększaniu dostępnego potencjału.
Pokazuje,
że zakres wykorzystania dostępnego potencjału organizacji:
-
zależy od stopnia zaangażowania kierownictwa poziomu strategicznego w
doskonalenie
-
i że można to powiązać z wyborem paradygmatu Knighta lub Shewharta w
zarządzaniu organizacją.
Wyrazem przywództwa w doskonaleniu, sprawowanego przez
kierownictwo jest:
- rozwijanie
własnych kompetencji, właściwych dla paradygmatu Shewharta, niezbędnych
w sprawowaniu przywództwa;
-
wzięcie odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wykorzystanie władzy
do ograniczenia ich negatywnych skutków;
-
określanie strategii rozwoju potencjału organizacji, wykorzystującej
wzrost zrównoważony;
-
tworzenie warunków do maksymalnego wykorzystania potencjału
zaangażowania interesariuszy organizacji w jej rozwój.
Jeżeli gwiazdkami oceniać sprawność kierownictwa w wykorzystaniu
potencjału organizacji do rozwoju, to ich niepełna liczba oznacza
niedostatki przywództwa, które powodują straty,
tworzą bariery rozwoju organizacji i skutkują brakiem zadowolenia jej
klientów.
Dr hab. inż. Jan M.
Myszewski od lat bada
strukturę procesu zarządzania jakością. Studia na Politechnice
Warszawskiej ukończył w 1977 r. z tytułem magistra inżyniera
podstawowych problemów techniki ze specjalnością matematyka
stosowana. Studia doktorskie zakończył w 1980 r. uzyskaniem stopnia
doktora nauk technicznych przyznanego za rozprawę dotyczącą teorii
sterowania. Rozprawę habilitacyjną pt. Zarządzanie zmiennością:
systemowe spojrzenie na metody statystyczne w zarządzaniu jakością
przedstawił w 1998 r. w Instytucie Organizacji i Zarządzania w
Przemyśle ORGMASZ.
Doświadczenie zawodowe rozwijał, pracując m.in. jako wykładowca
matematyki i konsultant matematycznych modeli inżynierskich w WSI w
Radomiu (1982–1993) i SGGW w Warszawie (1987–2000)
oraz jako konsultant i wykładowca podczas szkoleń nt. metod i narzędzi
zarządzania jakością, organizowanych w Ośrodku Badania Jakości
Wyrobów ZETOM Warszawa (1992–2007). Pracę
dydaktyczną w Akademii Leona Koźmińskiego (od 1997) łączy z rozwijaniem
własnego modelu procesu zarządzania jakością, którego
doskonalenie dokumentuje rozprawa habilitacyjna (1998), podręcznik Po
prostu jakość (2005) i ta książka.
Publikacje autora w czasopismach naukowych były stymulowane udziałem w
cyklicznych konferencjach i seminariach organizowanych przez: Zakład
Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą UMCS; European Network for
Business and Industrial Statistics, ENBIS Conference; Instytut
Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, Oszczędność i
efektywność; The WE Deming Institute, Annual International Deming
Research Seminar oraz Canadian Society for Quality, Canadian Quality
Congress.
Wstęp
Rozdział 1
Przesłanki
empiryczne projektu
1.1. Przegląd wydarzeń
1.1.1. Wyzwania techniczne produkcji masowej
1.1.2. Wyzwania zapewnienia jakości
1.1.3. Japońska lekcja
1.1.4. Wyzwania zarządzania jakością
1.1.5. Literatura
1.2. Porządkowanie przesłanek sformułowania zadania badawczego
1.2.1. Wnioski z przeglądu historycznego
1.2.2. Przypadek osobisty - studium użycia teorii ugruntowanej
1.2.3. Literatura
1.3. Planowanie badania
1.3.1. Problem badawczy
1.3.2. Metodyka badań
1.3.3. Literatura
Rozdział 2
Przesłanki
jakości na poziomie operacyjnym
2.1. Operacyjny kontekst opisywanych przypadków
2.1.1. Procesy operacyjne
2.1.2. Sterowanie kolejką zadań w procesie operacyjnym
2.1.3. Literatura
2.2. Impuls - wytrącenie procesu realizacji zadań z równowagi
2.2.1. Przypadek "Awaria" - studium oddziaływania Impulsu
2.2.2. Przypadek "Pomyłka" - studium postępowania kryzysowego w
sterowaniu zadaniami
2.3. Reakcja - usuwanie awarii w procesie
2.3.1. Przypadek "Awaria" - studium reagowania na Impuls
2.3.2. Przypadek "Głowica" - studium postępowania kryzysowego w
utrzymaniu ruchu
2.4. Decyzja - wybór taktyki przywracania realizacji
harmonogramu
2.4.1. Przypadek "Awaria" - studium Decyzji dotyczącej przywracania
harmonogramu
2.4.2. Przypadek "Komponenty" - studium postępowania kryzysowego w
logistyce wewnętrznej
2.5. Tryb specjalny - przywracanie równowagi w realizacji
harmonogramu
2.5.1. Przypadek "Awaria" - studium przywracania harmonogramu
2.5.2. Przypadek "Reklamacja"- studium powstrzymywania Stanu
Kryzysowego w inspekcji jakości
2.6. Równowaga przywrócona - lekcja dla
organizacji
2.6.1. Przypadek "Awaria"- studium przywództwa w
postępowaniu kryzysowym
2.6.2. Przypadek "Kubeł" - studium komunikacji podwładni-przełożony
2.7. Podsumowanie - model Powstrzymywania Stanu Kryzysowego (PSK)
2.7.1. Przesłanki modelu Powstrzymywania Stanu Kryzysowego w
harmonogramie
2.7.2. Wnioski z modelu Powstrzymywania Stanu Kryzysowego w
harmonogramie
2.7.3. Literatura
Rozdział 3
Czynniki
jakości na poziomie taktycznym
3.1. Zmienność w procesach - wyzwanie dla jakości
3.1.1. Kontekst zarządzania zmiennością
3.1.2. Opis zmienności wg Shewharta
3.1.3. Statystyczne Sterowanie Procesem wg Shewharta
3.1.4. Opis zmienności wg Knighta
3.1.5. Statystyczna kontrola jakości w podejściu Knighta
3.1.6. Literatura
3.2. Wiedza organizacji - narzędzie zarządzania skutecznością
3.2.1. Struktura pionowa wiedzy organizacji
3.2.2. Struktura pozioma wiedzy - wg dostępności
3.2.3. Transfery i transformacje wiedzy
3.2.4. Zarządzanie wiedzą
3.2.5. Studium przypadku: Zarządzanie wiedzą w normie ISO 9001
3.2.6. Literatura
3.3. Potencjał zasobów - determinant skuteczności
3.3.1. Specyfikacja referencyjna WWZ zadania wykonalnego
3.3.2. Metoda QFD - studium planowania specyfikacji WWZ
3.3.3. Potencjał zasobów w procesie
3.3.4. Metoda FMEA - studium analizowania rezerwy potencjału
3.3.5. Literatura
3.4. Potencjał zaangażowania - wkład człowieka do skuteczności
3.4.1. Człowiek - specjalny zasób organizacji
3.4.2. Potencjał zaangażowania
3.4.3. Warunki zaangażowania
3.4.4. Czynniki i bariery zaangażowania
3.4.5. Studium przypadku: komunikacja i synergia w rozwiązywaniu
problemu
3.4.6. Literatura
3.5. Zrównoważony rozwój potencjału - taktyka
wzrostu skuteczności
3.5.1. Idea zrównoważonego rozwoju potencjału
3.5.2. Proces zrównoważonego rozwoju potencjału
3.5.3. Studium przypadku: zrównoważony rozwój na
poziomie lekcji
3.5.4. Literatura
Rozdział 4
Zarządzanie
jakością na poziomie strategicznym
4.1. Wartość dla klienta - przesłanka wartości dla organizacji
4.1.1. Model tworzenia wartości dla klienta
4.1.2. Wartośćdladostawcy
4.1.3. Model wartości reaktywnej dla klienta i jego dostawcy
4.1.4. Literatura
4.2. Mechanizm Skuteczności - fizyka procesów organizacji
4.2.1. Istota i znaczenie Mechanizmu Skuteczności (MS)
4.2.2. Operatory Mechanizmu Skuteczności
4.2.3. Audyt MS z użyciem metody OD5D
4.2.4. Literatura
4.3. Planowanie Wartości dla Klienta - strategia doskonalenia
organizacji
4.3.1. Przesłanki strategiczne Planowania Wartości dla Klienta
4.3.2. Etapy Planowania Wartości dla Klienta
4.3.3. Porównanie PWK i ZKW
4.3.4. Literatura
4.4. System Pogłębionej Wiedzy - kompetencje przywódcy w
doskonaleniu
4.4.1. Przywództwo jako postawa aktywna przełożonego
4.4.2. Model Rozwijania Potencjału Organizacji (RPO)
4.4.3. Model Rozwoju Przywództwa w Doskonaleniu (RPD)
4.4.4. Literatura
4.5. Rada Doskonalenia - organ strategicznego przywództwa w
doskonaleniu
4.5.1. Przesłanki strategiczne modelu przywództwa w
doskonaleniu
4.5.2. Rada Doskonalenia - narzędzie przywództwa w
doskonaleniu
4.5.3. Zrównoważone doskonalenie - metoda rozwijania
przywództwa w organizacji
4.5.4. Literatura
4.6. Dyrektywy Rozwoju Skuteczności - zadania przywódcy w
doskonaleniu
4.6.1. Przesłanki Dyrektyw Rozwoju Skuteczności
4.6.2. Dyrektywy Rozwoju Skuteczności w działaniu pozytywnym
4.6.3. Model Rozwoju Przywództwa w Doskonaleniu
4.6.4. Literatura
Rozdział 5 Podsumowanie
5.1. Obraz zarządzania jakością jest złożony
5.1.1. Struktura składników modelu procesu zarządzania
jakością
5.1.2. Organizacyjny kontekst zarządzania jakością
5.1.3. Aktywne składniki procesu zarządzania jakością
5.1.4. Strategie i taktyki zarządzania jakością
5.1.5. Organizacyjne wyniki zarządzania jakością
5.2. Perspektywy rozwoju wynikające z opisanych badań
5.2.1. Prawidłowości rozwojowe
5.2.2. Wnioski i rekomendacje
Indeks terminów
Indeks nazwisk
718
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|