Dokument elektroniczny w
ogólnym postępowaniu administracyjnym
W książce
omówiono problematykę dokumentu elektronicznego jako pisma,
czyli zasady jego sporządzenia, wniesienia i doręczenia, a także jako
dowodu, analizując reguły oceny jego mocy i wiarygodności.
Przedstawiono:
- praktyczne informacje na
temat prawidłowego sposobu i zakresu wykorzystania dokumentu
elektronicznego w postępowaniu administracyjnym: elektronicznym oraz
tradycyjnym,
- zagadnienie automatyzacji
czynności odnoszących się do dokumentu elektronicznego,
- kwestię przekształceń i
reprodukcji tego dokumentu,
- konsekwencje prawne
wynikające z nieprawidłowości związanych z wykorzystaniem dokumentu
elektronicznego w postępowaniu administracyjnym.
Książka będzie szczególnie przydatna dla sędziów,
adwokatów, radców prawnych oraz
pracowników administracji publicznej, a także
pracowników naukowych i studentów.
Wykaz
skrótów| str. 11
Wstęp| str. 15
Rozdział I
Dokument
w postępowaniu administracyjnym|
str. 23
1.1. Uwagi wstępne| str. 23
1.2. Pojęcie dokumentu w języku potocznym| str. 24
1.3. Zarys pojęcia dokumentu w procedurze karnej, cywilnej oraz
sądowoadministracyjnej| str. 30
1.3.1. Uwagi ogólne| str. 30
1.3.2. Pojęcie dokumentu w postępowaniu karnym| str. 31
1.3.3. Pojęcie dokumentu w postępowaniu cywilnym| str. 35
1.3.4. Pojęcie dokumentu w postępowaniu sądowoadministracyjnym| str. 44
1.4. Pojęcie dokumentu w postępowaniu administracyjnym| str. 49
1.4.1. Uwagi ogólne| str. 49
1.4.2. Funkcje i znaczenie dokumentu w postępowaniu administracyjnym|
str. 52
1.4.3. Klasyfikacja dokumentów w postępowaniu
administracyjnym| str. 56
1.4.4. Budowa dokumentu w postępowaniu administracyjnym| str. 59
1.4.5. Definicja dokumentu w postępowaniu administracyjnym| str. 64
Rozdział II
Charakter
prawny dokumentu elektronicznego w postępowaniu administracyjnym|
str. 69
2.1. Geneza dokumentu elektronicznego na tle wdrażania nowych
technologii do postępowania administracyjnego| str. 69
2.1.1. Postępowanie administracyjne w świetle kształtowania się
nowoczesnej administracji publicznej| str. 69
2.1.2. Powstanie ram prawnych informatyzacji postępowania
administracyjnego| str. 74
2.1.3. Rozwój informatyzacji postępowania administracyjnego|
str. 80
2.1.3.1. Nowelizacje prawa administracyjnego w zakresie informatyzacji
w latach 2010–2013| str. 80
2.1.3.2. Nowelizacje prawa administracyjnego w zakresie informatyzacji
w latach 2014–2019| str. 84
2.1.4. Zarys roli planowania w rozwoju elektronicznej administracji
publicznej oraz informatyzacji postępowania administracyjnego| str. 93
2.1.5. Podsumowanie| str. 96
2.2. Definicja dokumentu elektronicznego| str. 99
2.2.1. Dokument elektroniczny w znaczeniu ogólnym| str. 99
2.2.2. Dokument elektroniczny w postępowaniu administracyjnym| str. 105
2.2.2.1. Uwagi ogólne| str. 105
2.2.2.2. Wymagania stawiane dokumentowi elektronicznemu na gruncie
ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne| str. 110
2.2.2.3. Wymagania stawiane dokumentowi elektronicznemu na gruncie
Kodeksu postępowania administracyjnego| str. 119
2.2.2.4. Podsumowanie| str. 124
2.3. Dokument elektroniczny a jego reprodukcje w postępowaniu
administracyjnym| str. 125
2.4. Konwersja dokumentu elektronicznego w postępowaniu
administracyjnym| str. 135
2.5. Dokument elektroniczny a dokument tradycyjny w postępowaniu
administracyjnym| str. 138
Rozdział III
Dokument
elektroniczny a forma czynności procesowych (forma załatwienia sprawy)
w postępowaniu administracyjnym|
str. 143
3.1. Forma czynności procesowych w postępowaniu administracyjnym| str.
143
3.1.1. Uwagi ogólne| str. 143
3.1.2. Zasada pisemności w postępowaniu administracyjnym| str. 146
3.1.3. Forma pisemna w postępowaniu administracyjnym| str. 149
3.1.4. Forma dokumentu elektronicznego w postępowaniu administracyjnym|
str. 153
3.1.5. Forma ustna, forma telefoniczna, forma za pomocą
środków komunikacji elektronicznej oraz forma za pomocą
innych środków łączności w postępowaniu administracyjnym|
str. 165
3.1.6. Automatyzacja czynności urzędowych w postępowaniu
administracyjnym a dokument elektroniczny| str. 169
3.2. Podpis elektroniczny w postępowaniu administracyjnym| str. 173
3.2.1. Charakter prawny podpisu elektronicznego, zaawansowanego podpisu
elektronicznego oraz kwalifikowanego podpisu elektronicznego| str. 173
3.2.2. Charakter prawny podpisu zaufanego| str. 181
3.2.3. Charakter prawny podpisu osobistego| str. 185
Rozdział IV
Wnoszenie
oraz doręczanie dokumentu elektronicznego w postępowaniu
administracyjnym| str. 189
4.1. Dokument elektroniczny jako pismo (podanie) w postępowaniu
administracyjnym| str. 189
4.2. Zasady wnoszenia dokumentu elektronicznego w postępowaniu
administracyjnym| str. 197
4.2.2. Metody wnoszenia dokumentu elektronicznego stanowiącego pismo w
postępowaniu administracyjnym| str. 197
4.2.2.1. Uwagi ogólne| str. 197
4.2.2.2. Wnoszenie pisma w formie dokumentu elektronicznego drogą
elektroniczną| str. 198
4.2.2.3. Wnoszenie pisma w formie dokumentu elektronicznego drogą
tradycyjną| str. 206
4.2.3. Konsekwencje prawne nieprawidłowości we wnoszeniu oraz wad pisma
w formie dokumentu elektronicznego| str. 210
4.2.3.1. Uwagi ogólne| str. 210
4.2.3.2. Nieprawidłowości we wnoszeniu pisma w formie dokumentu
elektronicznego| str. 211
4.2.3.3. Wady pisma w formie dokumentu elektronicznego| str. 214
4.2.4. Potwierdzenie wniesienia pisma w formie dokumentu
elektronicznego| str. 218
4.3. Zasady doręczania dokumentu elektronicznego stanowiącego pismo
przez organ administracyjny| str. 222
4.3.1. Warunki doręczania pisma w formie dokumentu elektronicznego
drogą elektroniczną| str. 222
4.3.2. Doręczanie pisma w formie dokumentu elektronicznego drogą
elektroniczną| str. 233
4.3.3. Konsekwencje prawne nieprawidłowości w doręczaniu pisma w formie
dokumentu elektronicznego| str. 244
4.3.4. Potwierdzenie doręczenia pisma w formie dokumentu
elektronicznego| str. 248
Rozdział V
Dokument
elektroniczny jako dowód w postępowaniu administracyjnym|
str. 253
5.1. Dowód z dokumentu elektronicznego w postępowaniu
administracyjnym| str. 253
5.1.1. Pojęcie dowodu i jego klasyfikacja a dokument elektroniczny|
str. 253
5.1.2. Dopuszczalność dokumentu elektronicznego jako dowodu| str. 259
5.2. Zasady przeprowadzenia dowodu z dokumentu elektronicznego| str. 268
5.2.1. Podstawa prawna przeprowadzenia dowodu z dokumentu
elektronicznego| str. 268
5.2.2. Metody przeprowadzenia dowodu z dokumentu elektronicznego| str.
271
5.3. Moc i wiarygodność dokumentu elektronicznego jako dowodu| str. 275
5.3.1. Uwagi ogólne| str. 275
5.3.2. Zasady oceny mocy i wiarygodności dokumentu elektronicznego|
str. 277
5.3.3. Dowód z dokumentu elektronicznego urzędowego| str. 282
5.3.4. Dowód z dokumentu elektronicznego prywatnego| str. 287
5.3.5. Podsumowanie| str. 288
Rozdział VI
Akta
sprawy a dokument elektroniczny|
str. 291
6.1. Uwagi ogólne| str. 291
6.2. Metryka sprawy| str. 292
6.3. Zarządzanie dokumentami elektronicznymi| str. 295
6.4. Udostępnianie akt sprawy| str. 303
Wnioski końcowe| str. 311
Bibliografia| str. 327
344
strony, 15.0x21.0cm, oprawa twarda