BHP w oświacie
Kompleksowe opracowanie
zagadnienia bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach
oświatowych ze szczególnym omówieniem zmian
wprowadzony rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 31
października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach (Dz.U. poz. 2140). To rozporządzenie wprowadziło
wiele nowych obowiązków i zadań do wdrożenia
głównie dla dyrektorów szkół.
Jedną z tych nowości jest program szkolenia w zakresie udzielania
pierwszej pomocy przedlekarskiej, a także poprawione dokumenty
powypadkowe i karty oceny ryzyka zawodowego oraz zmienione wymagania
dla pracowni szkolnych.
Obecnie nie ma na rynku takiej pozycji książkowej, która
całościowo interpretuje przepisy bhp w placówkach
oświatowych. A w związku z dynamicznie zmieniającymi się przepisami
prawa w zakresie oświaty, zebranie w jednym miejscu wszystkich
informacji jak przygotować szkołę pod kątem bezpieczeństwa
uczniów i nauczycieli jest wyjątkowo potrzebne. Dlatego
każdy dyrektor szkoły a także organ prowadzący powinien zaopatrzyć się
w prezentowaną publikację. Tu znajdzie nie tylko opis zadań jakie musi
wdrożyć, ale objaśnienie jak je poprawnie zinterpretować, co więcej
otrzymuje szereg praktycznych podpowiedzi w postaci
przykładów i tabel oraz co kluczowe wzory
dokumentów.
Jedną z
głównych wartości prezentowanej książki są wzory, odnoszące
się do najważniejszych zakresów:
- Wzory związane z
wypadkami, w tym wzór protokołu powypadkowego ucznia, wzory
informacji zebranych od świadków wypadku.
- Wzory związane z
przeglądem warunków bhp w szkole (budynki i teren).
- Wzory i listy kontrolne
wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów
bhp przez placówkę.
W tym:
- Ramowy program instruktażu
ogólnego,
- Ramowy program instruktarzu
stanowiskowego,
- Program szkolenia
nauczyciela,
- Karta szkolenia wstępnego w
dziedzinie bhp,
- Ramowy program szkolenia
okresowego pracodawców i innych osób kierujących
pracownikami,
- Ramowy programu szkolenia
okresowego pracowników zatrudnionych na stanowiskach
robotniczych,
- Ramowy program szkolenia
okresowego pracowników zatrudnionych na stanowiskach
administracyjno-biurowych oraz pracowników, o
których mowa w § 14 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia
określonego w części V załącznika 1 do SzkolBHPR,
- Protokół z
przebiegu egzaminu,
- Zaświadczenie o ukończeniu
szkolenia w dziedzinie bhp,
- Wzór skierowania
na badania lekarskie,
- Terminarz badań lekarskich
pracowników,
- Protokół kontroli
obiektów szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i
higienicznych warunków pracy i nauki,
- Zawiadomienie o wypadku
złożone przez poszkodowanego,
- Zawiadomienie o wypadku
złożone przez osobę trzecią,
- Powołanie w szkole zespołu
powypadkowego,
- Powołanie pracownika zadań
służby bhp na członka zespołu powypadkowego,
- Powołanie społecznego
inspektora pracy/ przedstawiciela pracowników szkoły do
konsultacji w zakresie bhp na członka zespołu powypadkowego,
- Wniosek o wydanie opinii o
urazie,
- Zgoda poszkodowanego na
ujawnienie opinii o doznanym urazie,
- Protokół
ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy,
- Karta wypadku,
- Zawiadomienie o wypadku w
drodze do/z pracy złożone przez poszkodowanego,
- Zawiadomienie o wypadku w
drodze do/z pracy złożone przez członka rodziny.
- Kolejna ważna kwestia
opisana w publikacji to zasady prowadzenia szkoleń bhp w tym informacje
do przeprowadzenia obowiązkowego szkolenia z zakresu udzielania
pierwszej pomocy. Dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
przebywających w szkole, wszyscy pracownicy powinni być przygotowani do
udzielania pierwszej pomocy. W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia,
gdzie liczy się czas udzielenia poszkodowanemu pomocy, ważne jest, by
każdy z pracowników, który znajdzie się najbliżej
osoby potrzebującej pomocy, umiał zareagować w danej sytuacji. To nowy
obowiązek, który musi zorganizować dyrektor szkoły.
Nabywając publikację otrzymują Państwo:
- zebrane w jednym miejscu
informacje o najważniejszych zmianach w przepisach o szkoleniach z
zakresu bhp, w tym o szkoleniu wszystkich pracowników
placówki oświatowej w zakresie praktycznych umiejętności
udzielania pierwszej pomocy we wszystkich najczęstszych
„szkolnych" przypadkach,
- praktyczną pomoc w
interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach,
- wskazanie
sposobów rozstrzygnięć w postaci licznych
przykładów.
Najważniejsze zalety prezentowanej książki, dzięki którym
szybciej wykonają Państwo swoje obowiązki i rozwiążą problemy z
interpretacją przepisów prawa to:
- zbiór ponad 20
praktycznych rozwiązań i przykładów w postaci gotowych
wzorów,
- dokładne i przejrzyste
prezentowanie poszczególnych zagadnień,
- wyróżnienie w
treści zagadnień ważnych i nowych,
- uwzględnienie najnowszych
zmian w prawie.
W książce znajdziecie Państwo odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak należy sporządzać
ocenę ryzyka zawodowego nauczyciela?
- Jak prowadzić dokumentację
powypadkową ucznia?
- Co powinno znaleźć się
programie szkoleń nauczycieli?
- W jakiem terminie należy
przeprowadzić szkolenia okresowe a w jakim wstępne?
- Jak kara grozi dyrektorowi
za nieterminowe szkolenia z zakresie bhp pracowników?
O
autorach
Wstęp
Wykaz skrótów
Rozdział I.
Obowiązki
z zakresu ochrony zdrowia i życia pracowników szkoły i
uczniów (Stanisław
Wójcik)
1. Obowiązki dyrektora szkoły jako pracodawcy i sprawującego opiekę nad
uczniami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki
2. Prawa pracownika szkoły
3. Obowiązki pracownika szkoły
4. Obowiązki ucznia
5. Obowiązki osób kierujących pracownikami
6. Odpowiedzialność dyrektora szkoły
7. Odpowiedzialność porządkowa pracowników
8. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli
9. Odpowiedzialność ucznia
Rozdział II.
Organizacja wykonywania
zadań służby bhp w szkole (Stanisław
Wójcik)
1. Zadania służby bhp w szkole
2. Kwalifikacje potrzebne do wykonywania zadań służby bhp
Rozdział III.
Szkolenie w dziedzinie bhp
(Michał Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Ogólny cel szkolenia
1.1. Podstawowe reguły ujęte w Kodeksie pracy
1.2. Szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bhp
1.2.1. Cel szkolenia
1.2.2. Formy prowadzenia szkoleń
1.2.3. Organizacja szkolenia
1.2.4. Program szkolenia
2. Program szkolenia wstępnego ogólnego - instruktażu
ogólnego w dziedzinie bhp
2.1. Informacje ogólne
2.2. Wyjaśnienia do wzoru, program szkolenia
2.2.1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
2.2.2. Prawa i obowiązki w zakresie bhp oraz odpowiedzialność za
naruszenie przepisów i zasad bhp
2.3. Zasady poruszania się na terenie szkoły
2.4. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w szkole
- podstawowe środki zapobiegawcze
2.5. Podstawowe zasady bhp związane z obsługą urządzeń technicznych
oraz transportem wewnątrzzakładowym
2.5.1. Obsługa maszyn, narzędzi i innych urządzeń technicznych
2.5.2. Przemieszczanie ciężarów
2.6. Zasady przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz
środków ochrony indywidualnej
2.7. Porządek i czystość w miejscu pracy - ich wpływ na zdrowie i
bezpieczeństwo pracownika
2.8. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania
2.9. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w
razie pożaru
2.10. Postępowanie w razie wypadku, w tym organizacja i zasady
udzielania pierwszej pomocy
2.11. Obowiązek szkolenia w dziedzinie umiejętności udzielania
pierwszej pomocy
2.11.1. Rodzaje wypadków, zajęcia i miejsca niebezpieczne
2.11.2. Pierwsza pomoc - podstawowe zasady
2.11.3. Złamania
2.11.4. Zwichnięcia i skręcenia
2.11.5. Stłuczenia i skaleczenia
2.11.6. Urazy głowy
2.11.7. Krwotoki
2.11.8. Oparzenia
2.11.9. Zatrucia
2.11.10. Zadławienia
2.11.11. Omdlenia
2.11.12. Porażenie prądem elektrycznym
2.11.13. Udar słoneczny, odmrożenia
2.11.14. Pokąsanie przez owady
3. Program szkolenia wstępnego na stanowisku pracy - instruktaż
stanowiskowy, zasady ogólne
3.1. Wstęp, program szkolenia
3.2. Cel szkolenia
3.3. Uczestnicy szkolenia
3.4. Sposób organizacji szkolenia
4. Program instruktażu stanowiskowego - nauczyciel
przedmiotów ogólnych oraz moduły dla nauczycieli
fizyki, chemii i wychowania fizycznego
4.1. Wstęp
4.2. Podstawy opracowania programu
4.3. Cel szkolenia
4.4. Uczestnicy szkolenia
4.5. Forma i czas trwania szkolenia
4.6. Warunki środowiska pracy
4.6.1. Pracownie chemiczne
4.6.2. Zajęcia fizyki
4.6.3. Zajęcia wychowania fizycznego
4.7. Wypadki na terenie szkoły
4.7.1. Wypadki przy pracy
4.7.2. Wypadki uczniów
4.8. Choroby zawodowe
4.9. Ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą
4.9.1. Zagrożenia wypadkowe
4.9.2. Zagrożenia chorobowe
4.9.3. Zagrożenia w pracowniach chemicznych
4.9.4. Zagrożenia podczas zajęć z fizyki
4.9.5. Zagrożenia podczas zajęć wychowania fizycznego i zajęć sportowych
4.10. Środki ochrony stosowane w procesie pracy
4.10.1. Środki ochrony indywidualnej nauczyciela chemii
4.10.2. Ochrony indywidualne i odzież nauczyciela fizyki
4.10.3. Ochrony indywidualne, odzież i obuwie nauczyciela wf
4.11. Pokaz instruktora dotyczący sposobu wykonania pracy
4.12. Próbne wykonanie pracy pod nadzorem instruktora
4.13. Samodzielne wykonanie pracy pod nadzorem instruktora
4.14. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania prac przez
pracownika
5. Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp
5.1. Wzór karty szkolenia wstępnego
5.2. Jak wypełnić kartę szkolenia wstępnego?
6. Szkolenie okresowe
6.1. Zasady prowadzenia szkolenia okresowego
6.2. Pierwsze szkolenie okresowe
6.3. Programy szkoleń okresowych
6.3.1. Szkolenie okresowe pracodawców i innych
osób kierujących pracownikami
6.3.2. Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na
stanowiskach robotniczych
6.3.3. Szkolenia okresowe pracowników, o których
mowa w § 14 ust. 2 pkt 6 SzkolBHPR
6.4. Egzamin kończący szkolenie okresowe w dziedzinie bhp
6.5. Dokument ukończenia szkolenia okresowego
6.6. Zwolnienie z obowiązku odbycia szkolenia okresowego
Rozdział IV.
Profilaktyczne badania
lekarskie (Stanisław
Wójcik)
1. Podstawowe zasady
2. Badania wstępne
3. Badania okresowe
4. Badania kontrolne
5. Skierowanie na badania
6. Umowa z jednostką służby medycyny pracy
7. Orzeczenie lekarskie
8. Obciążenia pracodawcy z tytułu profilaktycznych badań lekarskich
9. Profilaktyczna opieka lekarska
10. Terminarz badań lekarskich pracowników
11. Profilaktyczne badania lekarskie uczniów
Rozdział V.
Ocena
ryzyka zawodowego - karta oceny ryzyka (Michał
Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Definicje
2. Cel oceny ryzyka zawodowego
3. Jak się przygotować do oceny ryzyka zawodowego
4. Kto przeprowadza ocenę ryzyka zawodowego
5. Przebieg oceny ryzyka zawodowego
5.1. Etapy ryzyka zawodowego
5.2. Informacje niezbędne do oceny ryzyka zawodowego
5.3. Identyfikacja zagrożeń
5.4. Oszacowanie ryzyka zawodowego
5.5. Przykładowe sposoby oszacowania ryzyka w skali
trójstopniowej i w skali pięciostopniowej za pomocą tablic
5.6. Wyznaczenie dopuszczalności ryzyka zawodowego
6. Działania wynikające z oceny ryzyka zawodowego
6.1. Ryzyko oszacowane w skali trójstopniowej
6.2. Ryzyko oszacowane w skali pięciostopniowej
7. Dokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego
8. Monitorowanie skuteczności stosowanych środków ochronnych
9. Przegląd i weryfikacja oceny ryzyka zawodowego
10. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
10.1. Charakterystyka stanowiska pracy, zadań i wymagań kwalifikacyjnych
10.2. Identyfikacja zagrożeń
Rozdział VI.
Ochrona pracy kobiet
(Stanisław Wójcik)
1. Zakaz dyskryminacji przy zatrudnianiu kobiet
2. Ochrona zdrowia kobiet w okresie ciąży i kobiet karmiących dziecko
piersią
2.1. Prace wzbronione i inne formy ochrony zdrowia
2.2. Badania lekarskie
2.3. Zakaz pracy w godzinach nadliczbowych, porze nocnej oraz
delegowania poza stałe miejsce pracy
2.4. Wliczanie do czasu pracy przerw na karmienie dziecka piersią
Rozdział VII.
Wymagania bhp dotyczące
obiektów szkolnych
(Michał Abramowski, Stanisław Wójcik )
1. Drogi komunikacyjne i transportowe, przejścia i dojazdy pożarowe
2. Zabezpieczenie otworów i innych zagłębień
3. Wejście do budynku
4. Schody
5. Drogi ewakuacyjne
6. Instalacje elektryczne
7. Woda, w tym woda zdatna do picia
8. Obowiązki użytkownika
9. Kontrole obiektów budowlanych
10. Naprawy
11. Książka obiektu budowlanego
12. Stwierdzenie uchybień w zasadach użytkowania
13. Zmiana sposobu użytkowania
Rozdział VIII.
Wymagania dotyczące
pomieszczeń pracy w szkole (Michał
Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Wymagania ogólne
2. Powierzchnia i wysokość
3. Przejścia i dojścia
4. Kubatura i wysokość
5. Usytuowanie pomieszczeń pracy
6. Ściany, sufit i podłoga
7. Drzwi
8. Okna
9. Oświetlenie elektryczne
10. Ogrzewanie pomieszczeń, temperatura powietrza
11. Wentylacja i klimatyzacja
12. Hałas
13. Utrzymanie pomieszczeń pracy
Rozdział IX.
Wymagania dotyczące
pomieszczeń higienicznosanitarnych (Stanisław
Wójcik)
1. Rodzaje pomieszczeń
2. Wymagania ogólne
3. Ustępy
4. Szatnie
5. Umywalnie
6. Pomieszczenia z natryskami
7. Jadalnie
8. Pomieszczenie do wypoczynku
9. Utrzymanie pomieszczeń higienicznosanitarnych
Rozdział X.
Wymagania
dla pomieszczeń technicznych (Stanisław
Wójcik)
1. Wymagania ogólne
2. Dojścia i przejścia do urządzeń technicznych
Rozdział XI.
Przegląd
obiektów szkolnych (Michał
Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Obowiązek kontroli
2. Lista kontrolna
Rozdział XII.
Bezpieczeństwo i higiena
podczas prowadzenia zajęć (Michał
Abramowski)
1. Ogólne zasady bezpieczeństwa
2. Zajęcia w pracowniach chemicznych i fizycznych
3. Zajęcia w pracowniach komputerowych
4. Zajęcia z wychowania fizycznego
5. Warsztaty, stanowiska praktycznej nauki zawodu
6. Wycieczki szkolne
Rozdział XIII.
Wypadek nauczyciela lub
innego pracownika szkoły (Stanisław
Wójcik)
1. Zawiadomienie o wypadku przy pracy
2. Zawiadomienie inspektora pracy i prokuratora o wypadku
2.1. Obowiązek powiadomienia
2.2. Niezwłoczność powiadomienia
2.3. Kwalifikowanie ciężkości wypadku
2.3.1. Ciężkość urazu nie budzi wątpliwości
2.3.2. Wątpliwości co do ciężkości urazu
2.3.3. Brak przyczyny zewnętrznej
2.4. Zakres informacji i sposób powiadamiania
2.5. Wypadki zrównane z wypadkami przy pracy
2.6. Wznowienie ruchu urządzeń technicznych
3. Powołanie zespołu powypadkowego
4. Oględziny miejsca wypadku
4.1. Lista kontrolna
4.2. Zapis oględzin miejsca wypadku
5. Zasięgnięcie opinii lekarza o urazie doznanym przez poszkodowanego w
wypadku
6. Wyjaśnienia poszkodowanego
7. Informacje zebrane od świadka
8. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy
pracy
8.1. Wyjaśnienia do wzoru
9. Realizacja wniosków i zaleceń profilaktycznych
10. Rejestr wypadków przy pracy
11. Karta wypadku przy pracy
11.1. Obowiązki szkoły w związku z wypadkiem
11.2. Osoba sporządzająca kartę wypadku
12. Statystyczna karta wypadku
12.1. Klasyfikacje wprowadzanych danych
12.2. Sposób i terminy sporządzania statystycznej karty
13. Karta wypadku w drodze do pracy lub z pracy
13.1. Zgłaszanie wypadku w drodze do lub z pracy
13.2. Ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku w drodze do lub z pracy
13.3. Sporządzanie karty - wyjaśnienia
Rozdział XIV.
Wypadek ucznia będącego
pod opieką szkoły (Stanisław
Wójcik)
1. Podstawowe pojęcia i zasady
2. Obowiązki pracowników i dyrektora szkoły w razie wypadku
ucznia
3. Powołanie zespołu powypadkowego do ustalenia okoliczności wypadku
ucznia
4. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku
5. Wyjaśnienia do wzoru protokołu powypadkowego
6. Rejestr wypadków uczniów
Rozdział XV.
Lista kontrolna - warunki
pracy oraz pobytu uczniów w szkole
(Stanisław Wójcik)
319
stron, B5, oprawa miękka