|
AKTYWNA OBECNOŚĆ CZŁOWIEKA W ŚRODOWISKU ŻYCIA PERSPEKTYWA EDUKACYJNA I SPOŁECZNA
SEGIET K. SŁUPSKA K. RED. wydawnictwo: WYD UAM, 2020, wydanie Icena netto: 42.25 Twoja cena 40,14 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aktywna obecność człowieka w
środowisku życia
Perspektywa
edukacyjna i społeczna
W
książce zaakcentowano kwestie obecności i codziennej aktywności
człowieka w środowisku. Pedagodzy społeczni w toku własnych eksploracji
wskazują na potrzebę promowania działań mobilizujących i
uruchamiających różnorodne inicjatywy społeczne w życiu
codziennym, wyrażające się przez zachowania twórcze,
innowacyjne, podmiotowe, a przede wszystkim dobrowolne. By taka
aktywność mogła zaistnieć, muszą być stworzone odpowiednie warunki
społeczno-kulturowe, polityczne, w których żyje człowiek,
powinny być respektowane wartości ludzkie oraz powinna być podejmowana
szeroko pojęta edukacja społeczna, od której zależeć będzie
możliwość bycia obecnym, twórczym, uspołecznionym w
środowisku życia; gdzie przeplata się tradycja i
współczesność, gdzie nie mogą tracić na znaczeniu:
wspólnota, tożsamość miejsca, współpraca,
zaangażowanie, spotkanie z drugim człowiekiem. Na ten istotny aspekt
– ważności aktywnego funkcjonowania jednostki w środowisku
lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy też
(bardzo pożądanych) praktycznych działań pedagogiki społecznej
– zwrócono szczególną uwagę w
prezentowanej monografii.
Wstęp
CZĘŚĆ I. WYBRANE
ODNIESIENIA TEORETYCZNO-BADAWCZE
Katarzyna Segiet
Pedagogika współbycia inspiracją dla społeczności lokalnej i
aktywności człowieka
Jerzy Modrzewski
Wiejskość vs miejskość – istota wartości siedlisk ludzkich
Mariusz Cichosz
Środowisko/środowisko wychowawcze w ujęciu pedagogiki społecznej
– tradycja i współczesność
Ewa Włodarczyk
Indywidualizm kontra wspólnota
Barbara Lipińska
„Duch miejsca i tożsamość lokalna” –
rozważania dotyczące badań przestrzeni człowieka
CZĘŚĆ II. WYZWANIA
EDUKACYJNE
Waldemar Segiet
Budowanie wspólnoty zadaniem edukacyjnym
Małgorzata Rosalska
Wychowanie do współpracy w ujęciu pedagogiki przeżyć Kurta
Hahna
Daria Hejwosz-Gromkowska
Kultura strachu, edukacja a wspólnotowość – ujęcie
socjopedagogiczne
Aleksandra Boroń
Pedagogika współbycia jako przestrzeń spotkania z
„Innym” w perspektywie sztuki
Katarzyna Pawełek
Praca nad charakterem człowieka jako przykład współbycia
wychowawcy i wychowanka
Bożena Kanclerz
Szkoła jako inicjator aktywności sąsiedzkiej – model
teoretyczny a rzeczywistość
CZĘŚĆ III.
AKTYWNE DZIAŁANIE W ŚRODOWISKU
Kamila Słupska
Cel? Zaangażowanie mieszkańców… Teoria i praktyka
aktywizowania społeczności lokalnej (od uzasadnienia potrzeby działań
do przykładów ich realizacji)
Agnieszka Naumiuk
„O byciu dobrym sąsiadem”, czyli o sąsiedztwie jako
powinności i wyznaczniku człowieczeństwa w kontekście
współczesnych zadań pedagogiki współbycia
Bohdan Skrzypczak
Kooperatywa spożywcza – społeczność, instytucja, maszyna
edukacyjna
Agata Matysiak-Błaszczyk, Karolina Kmiecik-Jusięga
Wspólnotowość, zaangażowanie społeczne i aktywność kobiet
wiejskich działających w organizacjach typu koło gospodyń wiejskich na
przykładzie małopolskiego Koła Przyjaciół
Brzozówki
Halina Guzy-Steinke
Między nami sąsiadami… Obcy, cudzoziemiec –
stosunek studentów do obywateli Ukrainy
Beata Górnicka
Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni środowiska społecznego:
lokalnego i sąsiedzkiego
Noty o Autorach
288
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|