|
ŹRÓDŁA KONKURENCYJNOŚCI POLSKIEGO SEKTORA CUKROWNICZEGO
BUDZYŃSKA A. MATRAS-BOLIBOK A. wydawnictwo: UMCS, 2019, wydanie Icena netto: 36.69 Twoja cena 34,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Źródła
konkurencyjności polskiego sektora cukrowniczego
Autorki
podjęły się poruszyć bardzo ważne i aktualne zagadnienie badawczew
kontekście zniesienia limitowania produkcji cukru i izoglukozy w UE od
1 października 2017 r. Jak słusznie wskazują we wstępie, istnieje luka
w zakresie publikacji ujmujących problem źródeł
konkurencyjności w odniesieniu do części rynku, która w tak
znacznym stopniu wpływa na inne gałęzie przemysłu.
W
pracy wskazano kierunki rozwoju cukrownictwa w Polsce, które
polegać mają przede wszystkim na rozwijaniu mocnych stron,
wykorzystywaniu szans oraz przeciwdziałaniu zagrożeniom. Zdaniem
Autorek przede wszystkim należy skupić się na prowadzeniu dalszej
restrukturyzacji w kierunku zmiany słabych stron sektora na mocne.
Wnioski i badania zaprezentowane w monografii mają duże znacznie
praktyczne. Identyfikacja źródeł konkurencyjności rynku
cukru w perspektywie ciągłych zmian globalnego otoczenia może
pomóc zarządzającym przedsiębiorstwami sektora cukrowniczego
oraz decydentom opracowującym normy prawne w stworzeniu
spójnej i długookresowej strategii konkurowania.
Wstęp
7
Rozdział 1. Źródła
konkurencyjności jako kluczowy element konkurowania na rynku globalnym
13
1.1. Idea konkurencyjności w wymiarze teoretycznym 13
1.1.1. Ewolucja koncepcji konkurencyjności 13
1.1.2. Pojęcie przewagi konkurencyjnej 26
1.1.3. Parametry przewag konkurencyjnych 31
1.1.4. Instrumenty osiągania przewag konkurencyjnych 33
1.2. Determinanty oraz mierniki konkurencyjności i przewag
konkurencyjnych 36
1.2.1. Determinanty wzrostu konkurencyjności 36
1.2.2. Źródła przewagi konkurencyjnej 41
1.2.3. Strategie osiągania przewag konkurencyjnych 55
1.2.4. Zasoby strategiczne 59
1.2.5. Trwałość wypracowanej przewagi konkurencyjnej
63
1.2.6. Sposoby mierzenia przewag konkurencyjnych
67
1.2.7. Mierniki konkurencyjności 70
1.3. Znaczenie procesu konkurowania na rynku globalnym 72
1.3.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa globalnego 72
1.3.2. Problem tworzenia przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym 74
1.3.3. Powiązania sieciowe w procesie utrwalania przewagi 78
1.4. Podsumowanie 80
Rozdział 2. Rozwój
przemysłu cukrowniczego w Polsce 83
2.1. Powstanie polskiego sektora cukrowniczego 83
2.2. Odbudowa potencjału polskiego cukrownictwa po II wojnie światowej
87
2.2.1. Polityczne uwarunkowania przemian gospodarczych w Polsce 87
2.2.2. Polskie cukrownictwo w drugiej połowie lat czterdziestych XX
wieku 89
2.3. Funkcjonowanie przemysłu cukrowniczego na ziemiach polskich w
drugiej połowie XX wieku 94
Rozdział 3. Źródła
konkurencyjności polskiego sektora cukrowniczego w kontekście
członkostwa w Unii Europejskiej 103
3.1. Budowanie konkurencyjności polskiego cukrownictwa przed
wstąpieniem na unijny rynek cukru 103
3.1.1. Uwarunkowania prawne polskiego przemysłu cukrowniczego po roku
1990
.103
3.1.2. Rozwój sektora cukrowniczego w latach
1990–2004 111
3.2. Źródła konkurencyjności sektora cukrowniczego w Polsce
po akcesji do UE 121
3.3. Ocena konkurencyjności sektora cukrowniczego w
Polsce 139
Zakończenie 143
Bibliografia 147
Spis tabel 157
Spis rysunków 159
161
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|