|
FENOMEN PREZYDENCKIEGO SYSTEMU RZĄDÓW W MEKSYKU
CZARNECKI Ł. wydawnictwo: SCHOLAR, 2020, wydanie Icena netto: 42.50 Twoja cena 40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fenomen prezydenckiego systemu
rządów w Meksyku
Ustrój
Meksyku uległ głębokim przeobrażeniom w ostatnich trzech dekadach.
Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku Kongres (Congreso de la
Unoión) był w dużym stopniu instytucją podporządkowaną
prezydentowi, później jednak zaczął stopniowo wchodzić w
kompetencje prezydenta i całej władzy federalnej.
Transformacji uległa też sama instytucja Sądu Najwyższego (Suprema
Corte de Justicia de la Nación, SCJN). W przeszłości
rozstrzygał on spory zgodnie ze stanowiskiem prezydenckim i przeważnie
wbrew głosom opozycji. Obecnie częściej rozstrzyga spory w
sposób merytoryczny i politycznie niezależny. Jednakże mimo
zmian prezydencki system rządów w Meksyku nadal wywiera
realny wpływ na kształt władzy ustawodawczej i sądowniczej.
Wykaz
skrótów
9
Wprowadzenie
. 13
Metodologia
pracy
. 19
Struktura
pracy
. 20
Część I Geneza konstytucjonalizmu
i systemu prezydenckiego w Meksyku Uwagi wstępne
25
Rozdział 1.
Ewolucja ustroju prezydenckiego w XIX wieku
27
1.1.
Wstęp
. 27
1.2. Ewolucja ustroju w latach
1800–1822
28
1.2.1. Konstytucja z Kadyksu z 1812
r
30
1.2.2. José María Morelos y Pavón jako
pierwszy Generalissimus . 31
1.2.3. Konstytucja z Apatzingán z 1814
r.
. 32
1.3. Ewolucja ustroju w latach
1822–1855
33
1.3.1. Pierwsze Imperium Meksykańskie w latach
1822–1823 . 34
1.3.2. Konstytucja z 1824
r
35
1.3.3. Konstytucja z 1836
r
40
1.3.4. Podstawy Organiczne z 1843
r
. 43
1.3.5. Akt konstytucyjny z 1847
r
44
1.3.6. Dyktatura w latach
1853–1855
46
1.4. Ewolucja ustroju w latach
1855–1876
47
1.4.1. Ustawy o Reformie i Konstytucja z 1857
r
. 47
1.4.2. Drugie Imperium Meksykańskie
(1863–1867)
. 51
1.4.3. Okres „Republiki Odrodzonej” w latach
1867–1876 53
1.5. Lata porfiriatu
1876–1911
54
1.6.
Podsumowanie
. 59
Rozdział 2. Ewolucja
systemu prezydenckiego w latach
1911–1980
. 61
2.1.
Wstęp
. 61
2.2. Rewolucja meksykańska z 1910 r. i jej wpływ w latach
1911–1920
62
2.2.1. Od planu z San Luis Potosi do uchwalenia
konstytucji . 62
2.2.2. Konstytucja z 1917
r
65
2.2.2.1. Uprawnienia
prezydenta
. 66
2.2.2.2. Władza ustawodawcza i
sądownicza
. 71
2.3. Kształtowanie się funkcji prezydenta w latach
1920–1982 73
2.3.1. Ewolucja relacji prezydent a stany
federalne
76
2.3.2. Partia: determinantka władzy i pozycji
prezydenta 79
2.4.
Podsumowanie
. 85
Uwagi końcowe do części
I
. 87
Część II Transformacja ekonomiczna
i polityczna oraz jej wpływ na urząd prezydenta Meksyku
Uwagi
wstępne
91
Rozdział 3.
Transformacja ekonomiczno-polityczna i reforma
prawa
93
3.1.
Wstęp
. 93
3.2. Geneza paradygmatu
wolnorynkowego
94
3.3. Modernizacja w sferze
prawa
. 96
3.3.1. Miguel de la Madrid i jego
prezydentura
. 97
3.3.2. Prezydentura Carlosa Salinasa de
Gortariego
. 101
3.3.3. Prezydentura Ernesta
Zedillo
. 107
3.3.4. Prezydentura Vicente
Foxa
. 110
3.3.5. Prezydentura Felipe
Calderóna
111
3.3.6. Prezydentura Enrique Peña
Nieto
. 112
3.3.7.
Wnioski
114
3.4. Ewolucja pozycji i funkcjonowania urzędu
prezydenta . 116
3.4.1. Prezydent i federalna administracja
publiczna
116
3.4.2. Wybór
prezydenta
. 120
3.4.3. Uprawnienia
prezydenta
. 124
3.5.
Podsumowanie
. 138
Rozdział 4. Ewolucja
relacji prezydenta z Kongresem
. 141
4.1.
Wstęp
. 141
4.2. Ewolucja relacji w latach
1982–2018
. 141
4.2.1. Ewolucja w latach
1982–1988
. 142
4.2.2. Ewolucja w latach
1989–2000
. 143
4.2.3. Ewolucja w latach
2000–2012
. 145
4.2.4. Ewolucja w latach
2013–2018
. 146
4.2.5. Zmiany od 2019
r
147
4.3. Funkcje
Kongresu
. 148
4.3.1. Izba
Deputowanych
. 149
4.3.2.
Senat
150
4.4. Ewolucja relacji prezydenta z
Kongresem
153
4.4.1. Inicjatywa ustawodawcza i prawo
weta
. 153
4.4.2. Współdziałanie w zakresie uprawnień
nominacyjnych . 158
4.4.3. Funkcje kontrolne
Kongresu
159
4.4.4. Rola Kongresu w przypadku opróżnienia urzędu
prezydenta
. 160
4.4.5. Współdziałanie przy uchwalaniu budżetu i spłacie
długu
publicznego
161
4.4.6. Uprawnienia do przeprowadzania
konsultacji
. 162
4.4.7. Uprawnienia do nowelizacji
konstytucji
163
4.5.
Podsumowanie
. 163
Rozdział 5. Ewolucja
relacji prezydenta z władzą sądowniczą. Istota sporów
konstytucyjnych
165
5.1.
Wstęp
. 165
5.2. Sąd Najwyższy i spory
konstytucyjne
167
5.3. Analiza
jakościowo-porównawcza
180
5.3.1. Wprowadzenie do
QCA
180
5.3.2. Crisp set dla modelu prezydenckiego systemu
rządów 182
5.3.2.1. Skład sędziowski i decyzje
SCJN
183
5.3.2.2. Zgodność z założeniami Planu Rozwoju Narodowego
prezydenta
. 184
5.3.2.3. Wpływ na proces
legislacyjny
. 185
5.3.3. Spory
konstytucyjne
. 185
5.3.4. Rezultat i
dyskusja
. 193
5.4.
Podsumowanie
. 196
Uwagi końcowe do części
II
. 197
Część III Prezydent wobec zmian
ekonomicznych oraz realizacji społecznych praw człowieka
Uwagi
wstępne
201
Rozdział 6. Konstytucyjne
prawa społeczne a prezydencki system
rządów
. 203
6.1.
Wstęp
. 203
6.2. Instytucja amparo a ochrona praw
społecznych
. 204
6.3. Prawo do
edukacji
215
6.4. Prawo
własności
219
6.5. Prawo do
pracy
. 223
6.6. Prawo do ochrony
zdrowia
. 226
6.7. Kształtowanie i ochrona praw społecznych a prezydencki system
rządów
. 228
6.8.
Podsumowanie
. 231
Rozdział 7. Prezydent
Meksyku wobec zmian ekonomicznych i społecznych
. 233
7.1.
Wstęp
. 233
7.2. PRONASOL: solidarność, modernizacja i kontrola
polityczna 235
7.3. PROGRESA: neoliberalizm i
klientelizm
. 237
7.4. Oportunidades: kontynuacja konsolidacji systemu
prezydenckiego
. 239
7.5. PROSPERA: inkluzja społeczna i kontrola w
terenie .
242
7.6.
Podsumowanie
. 249
Uwagi końcowe do części
III
250
Zakończenie
. 253
Wykaz rycin i
tabel
. 271
Indeks
nazwisk
. 273
276
stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|