|
MUZYCZNE PREFERENCJE A WRAŻLIWOŚĆ ETYCZNA I ŚWIATOPOGLĄDY MŁODZIEŻY
BARTOSZEK A. DANECKI B. wydawnictwo: SCHOLAR, 2020, wydanie Icena netto: 40.19 Twoja cena 38,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Muzyczne preferencje a
wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży
Gdy jesteśmy młodzi,
chłoniemy zewsząd wiedzę, niezależnie od kanału, jakim jest
przekazywana. Mamy jej głód, chcemy zrozumieć otaczającą
rzeczywistość, by móc sobie w niej poradzić. Między innymi
to właśnie muzyka jako medium służy za narzędzie do poznawania świata i
uzyskania poczucia bycia we wspólnocie. Pełni funkcję
nośnika, który utrwala poczucie zakorzenienia, buduje
światopogląd i system wartości. Staje się dla młodych ludzi
źródłem wsparcia psychicznego, siłą organizującą ich
codzienne życie, a nierzadko i częścią tożsamości.
„Rola
muzyki w dojrzewaniu młodzieży jest kolosalna. Autorzy opisują tę rolę
w kategoriach praktyki kulturowej nasyconej znaczeniami. Ciekawie
przedstawiają, jak konkretne przekonania światopoglądowe przekładają
się na preferowane przez młodzież gatunki muzyczne, a sięgnięcie do
figury idola pokazuje, na ile jest ona dziś – w dobie
informacyjnego przeciążenia – aktualna i
wzorcotwórcza”
z
recenzji dr hab. Magdaleny Szpunar, prof. UJ
Słowo
od autorów 9
Wstęp
Socjalizacja w kulturze ponowoczesności
11
Rozdział 1
Muzyka
jako element kultury młodzieżowej i czynnik światopoglądowej
mediatyzacji wartości społecznych
19
1.1. Neuropsychologiczne bodźce przeżywania kulturowego przekazu
wspólnoty 20
1.2. Rola muzyki w praktykach konstruowania i przeżywania świata
społecznego . 23
1.3. Muzyka jako czynnik istotny względem światopoglądu młodych ludzi
– przesłanki idei badawczej 31
1.4. Wrażliwość muzyczna a światopoglądowe intuicje –
podstawy koncepcyjne pracy 33
Rozdział 2
Kulturowe
konteksty przeżywania wartości a światopoglądowy rozwój
młodzieży
47
2.1. Ponowoczesność jako społeczno‑kulturowy kontekst dorastania
młodych Polaków 47
2.2. Młodzież – doświadczanie kultury w procesie
światopoglądowej adolescencji 55
2.3. Późna adolescencja a budowanie tożsamości i
aksjologicznej „refleksyjności”
58
2.4. Stawanie się dorosłym jako proces rozwoju moralnego
62
2.5. Proces światopoglądowego rozwoju młodzieży –
podsumowanie ustaleń 67
Rozdział 3
Światopogląd
– normatywna wizja czy aksjologiczna wrażliwość?
71
3.1. Światopogląd a pojęcia pokrewne: ideologia, system wartości,
tożsamość 71
3.2. Propozycje rozumienia światopoglądu i jego genezy
74
3.3. Struktura i funkcje światopoglądu – ujęcia
analityczne 82
3.4. Światopoglądy młodzieży w czasach ponowoczesności
87
3.5. Orientacje moralne jako integralny komponent światopoglądu
91
3.6. Podsumowanie – propozycja badawcza operacyjnej definicji
światopoglądu 101
Rozdział 4
Preferowana
muzyka a praktyki różnicowania się światopoglądów
młodzieży
103
4.1. Natura medialnych wpływów a funkcjonowanie
współczesnej kultury młodzieżowej 103
4.2. Odbiór muzyki jako nasycona znaczeniami praktyka
kulturowa 108
4.3. Wewnętrzna polemika i społeczny dyskurs jako procesy
interpretowania przekazów kulturowych
115
4.4. Idole muzyczni jako światopoglądowi modele i inspirujące młodzież
przykłady wzorów osobowych
119
4.5. Preferowane gatunki muzyczne a przekonania światopoglądowe
– przyczynek do badań nad ich relacjami
122
Rozdział 5
Znaczenie
muzyki dla światopoglądowych wyborów młodzieży –
założenia badań porównawczych
131
5.1. Przedmiot i zakres badań a koncepcja celów analizy
empirycznej 132
5.2. Założenia konceptualne – pytania, hipotezy i metodyka
badań własnych 133
5.3. Zasady doboru próby ze zbiorowości i opis przebiegu
badań 141
Rozdział 6
Dynamika
preferencji muzycznych i światopoglądowych licealistów oraz
studentów – analiza wyników
badań 145
6.1. Prezentacja cech społeczno‑demograficznych badanej
zbiorowości 145
6.2. Charakterystyka preferencji i użytkowania muzyki przez
młodzież 150
6.3. Podstawowe charakterystyki światopoglądu badanej
młodzieży 166
6.4. Subiektywne oceny roli muzyki w życiu respondentów
182
6.5. Korelacje preferencji muzycznych ze światopoglądową wrażliwością
licealistów i studentów – analiza
porównawcza 209
6.6. Profile światopoglądowe fanów poszczególnych
rodzajów muzyki 227
6.7. Dynamika muzycznych gustów i światopoglądów
a płeć 232
6.8. Podsumowanie wyników badań
240
Zakończenie 245
Aneks
Kwestionariusz ankiety 249
Spis tabel 259
Spis rysunków 261
Bibliografia 263
Summary
Musical preferences in relation to youth’s ethical
sensitivity and worldviews 273
Abstrakt
Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy
młodzieży 275
Indeks nazwisk 277
280
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|