wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

MUZYCZNE PREFERENCJE A WRAŻLIWOŚĆ ETYCZNA I ŚWIATOPOGLĄDY MŁODZIEŻY


BARTOSZEK A. DANECKI B.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2020, wydanie I

cena netto: 40.19 Twoja cena  38,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży


Gdy jesteśmy młodzi, chłoniemy zewsząd wiedzę, niezależnie od kanału, jakim jest przekazywana. Mamy jej głód, chcemy zrozumieć otaczającą rzeczywistość, by móc sobie w niej poradzić. Między innymi to właśnie muzyka jako medium służy za narzędzie do poznawania świata i uzyskania poczucia bycia we wspólnocie. Pełni funkcję nośnika, który utrwala poczucie zakorzenienia, buduje światopogląd i system wartości. Staje się dla młodych ludzi źródłem wsparcia psychicznego, siłą organizującą ich codzienne życie, a nierzadko i częścią tożsamości.

„Rola muzyki w dojrzewaniu młodzieży jest kolosalna. Autorzy opisują tę rolę w kategoriach praktyki kulturowej nasyconej znaczeniami. Ciekawie przedstawiają, jak konkretne przekonania światopoglądowe przekładają się na preferowane przez młodzież gatunki muzyczne, a sięgnięcie do figury idola pokazuje, na ile jest ona dziś – w dobie informacyjnego przeciążenia – aktualna i wzorcotwórcza”

z recenzji dr hab. Magdaleny Szpunar, prof. UJ

Słowo od autorów 9
Wstęp
Socjalizacja w kulturze ponowoczesności          11

Rozdział 1
Muzyka jako element kultury młodzieżowej i czynnik światopoglądowej mediatyzacji wartości społecznych            19
1.1. Neuropsychologiczne bodźce przeżywania kulturowego przekazu wspólnoty   20
1.2. Rola muzyki w praktykach konstruowania i przeżywania świata społecznego  . 23
1.3. Muzyka jako czynnik istotny względem światopoglądu młodych ludzi – przesłanki idei badawczej    31
1.4. Wrażliwość muzyczna a światopoglądowe intuicje – podstawy koncepcyjne pracy    33

Rozdział 2
Kulturowe konteksty przeżywania wartości a światopoglądowy rozwój młodzieży    47
2.1. Ponowoczesność jako społeczno‑kulturowy kontekst dorastania młodych Polaków    47
2.2. Młodzież – doświadczanie kultury w procesie światopoglądowej adolescencji    55
2.3. Późna adolescencja a budowanie tożsamości i aksjologicznej „refleksyjności”    58
2.4. Stawanie się dorosłym jako proces rozwoju moralnego    62
2.5. Proces światopoglądowego rozwoju młodzieży – podsumowanie ustaleń    67

Rozdział 3
Światopogląd – normatywna wizja czy aksjologiczna wrażliwość?    71
3.1. Światopogląd a pojęcia pokrewne: ideologia, system wartości, tożsamość    71
3.2. Propozycje rozumienia światopoglądu i jego genezy   74
3.3. Struktura i funkcje światopoglądu – ujęcia analityczne     82
3.4. Światopoglądy młodzieży w czasach ponowoczesności    87
3.5. Orientacje moralne jako integralny komponent światopoglądu  91
3.6. Podsumowanie – propozycja badawcza operacyjnej definicji światopoglądu    101

Rozdział 4
Preferowana muzyka a praktyki różnicowania się światopoglądów młodzieży   103
4.1. Natura medialnych wpływów a funkcjonowanie współczesnej kultury młodzieżowej   103
4.2. Odbiór muzyki jako nasycona znaczeniami praktyka kulturowa   108
4.3. Wewnętrzna polemika i społeczny dyskurs jako procesy interpretowania przekazów kulturowych    115
4.4. Idole muzyczni jako światopoglądowi modele i inspirujące młodzież przykłady wzorów osobowych       119
4.5. Preferowane gatunki muzyczne a przekonania światopoglądowe – przyczynek do badań nad ich relacjami   122

Rozdział 5
Znaczenie muzyki dla światopoglądowych wyborów młodzieży – założenia badań porównawczych      131
5.1. Przedmiot i zakres badań a koncepcja celów analizy empirycznej    132
5.2. Założenia konceptualne – pytania, hipotezy i metodyka badań własnych     133
5.3. Zasady doboru próby ze zbiorowości i opis przebiegu badań       141

Rozdział 6
Dynamika preferencji muzycznych i światopoglądowych licealistów oraz studentów – analiza wyników badań   145
6.1. Prezentacja cech społeczno‑demograficznych badanej zbiorowości    145
6.2. Charakterystyka preferencji i użytkowania muzyki przez młodzież      150
6.3. Podstawowe charakterystyki światopoglądu badanej młodzieży       166
6.4. Subiektywne oceny roli muzyki w życiu respondentów    182
6.5. Korelacje preferencji muzycznych ze światopoglądową wrażliwością licealistów i studentów – analiza porównawcza    209
6.6. Profile światopoglądowe fanów poszczególnych rodzajów muzyki     227
6.7. Dynamika muzycznych gustów i światopoglądów a płeć    232
6.8. Podsumowanie wyników badań    240
Zakończenie  245

Aneks
Kwestionariusz ankiety    249
Spis tabel  259
Spis rysunków    261
Bibliografia    263
Summary
Musical preferences in relation to youth’s ethical sensitivity and worldviews   273
Abstrakt
Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży     275
Indeks nazwisk     277

280 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022