|
AGENCJE RATINGOWE ORAZ RATINGI KREDYTOWE
KORZEB Z. KULPAKA P. NIEDZIÓ£KA P. wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Agencje ratingowe oraz ratingi
kredytowe
problemy
i wyzwania u progu trzeciej dekady XXI wieku
Monografia to kompendium
wiedzy o agencjach ratingowych.
Autorzy
przedstawiaj±:
•
genezê ich powstania oraz ewolucjê modeli biznesowych;
•
spektrum oferowanych us³ug i produktów;
•
strukturê rynku us³ug ratingowych i uwarunkowania jego zmiany;
•
regulacje nadzorcze oraz inicjatywy na rzecz deoligopolizacji rynku w
Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych;
•
metodologie wyznaczania ratingów suwerennych,
banków oraz korporacji niefinansowych;
•
politykê agencji ratingowych w dobie pandemii COVID-19.
Ambicj± Autorów ksi±¿ki, oprócz przybli¿enia
wskazanych powy¿ej zagadnieñ, jest syntetyczna predykcja uwarunkowañ i
kierunków rozwoju rynku agencji ratingowych po kryzysie
pandemicznym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
kwestiê obiektywnej i wywa¿onej oceny potencjalnych konsekwencji
trwania modelu oligopolistycznego z dominuj±c± rol± „Wielkiej
Trójki".
Spis
skrótów 9
Wstêp 13
Rozdzia³ 1
Ratingi
kredytowe i agencje ratingowe
15
1.1. Istota i funkcje ratingu kredytowego oraz wybrane taksonomie ocen
ratingowych 15
1.2. Klasyfikacja i ewolucja modeli biznesowych agencji ratingowych 19
1.3. Geneza rynku agencji ratingowych oraz droga do dominacji na nim
Wielkiej Trójki 24
1.4. Ma³e agencje ratingowe - charakterystyka wybranych
podmiotów 32
Rozdzia³ 2
Rynek
agencji ratingowych jako oligopol
37
2.1. Oligopol w teorii ekonomii 37
2.2. Przes³anki uznania rynku agencji ratingowych za oligopol 41
2.3. Przyczyny oligopolu na rynku us³ug ratingowych 48
2.4. Inicjatywy na rzecz wzrostu konkurencji na rynku agencji
ratingowych 50
2.5. Wzrost konkurencji na rynku agencji ratingowych a jako¶æ
ratingów 54
Rozdzia³ 3
Regulacje
nadzorcze dotycz±ce agencji ratingowych 57
3.1. Ryzyko systemowe oraz kana³y oddzia³ywania agencji ratingowych na
ryzyko systemowe 57
3.2. Zasadno¶æ, skuteczno¶æ i egzekwowalno¶æ regulowania dzia³alno¶ci
agencji ratingowych 65
3.3. Ewolucja regulacji nadzorczych dotycz±cych agencji ratingowych 70
3.4. Ewolucja regulacji nadzorczych dotycz±cych agencji ratingowych 83
3.5. Problem uzale¿nienia regulacji nadzorczych od ocen agencji
ratingowych 93
3.6. Dzia³ania regulacyjno-nadzorcze w trakcie kryzysu pandemicznego 99
Rozdzia³ 4
Pierwszy
po kryzysie subprime test dla agencji ratingowych, czyli pandemia
COVID-19 - geneza, dotychczasowy przebieg i skutki
spo³eczno-gospodarcze 103
4.1. Pandemie w dziejach ludzko¶ci - filozoficzny oraz medyczny punkt
widzenia 103
4.2. Ekonomiczne i spo³eczne skutki COVID-19 107
Rozdzia³ 5
Ratingi
podmiotów suwerennych oraz ich zmiany w okresie pandemii
COVID-19 113
5.1. Metodyka wyznaczania ratingów pañstw - analiza
wybranych zagadnieñ 113
5.1.1. Moody's Investors Service 114
5.1.2. Standard & Poor's 126
5.1.3. Fitch Ratings 136
5.2. Wybrane determinanty ratingów podmiotów
suwerennych wed³ug wyników badañ prezentowanych w
literaturze przedmiotu 147
5.3. Decyzje agencji ratingowych w odniesieniu do ratingów
podmiotów suwerennych w okresie pandemii COVID-19 148
Rozdzia³ 6
Ratingi
banków w trakcie pandemii COViD-19 153
6.1. Wp³yw COVID-19 na sektor bankowy i ratingi banków 153
6.2. Pandemia COVID-19 a metodyki oceny banków stosowane
przez agencje ratingowe 160
Rozdzia³ 7
Ryzyko
pandemiczne w ocenach podmiotów niefinansowych dokonywanych
przez agencje ratingowe 167
7.1. Wybrane aspekty zwi±zane z metodyk± wyznaczania
ratingów korporacyjnych 168
7.2. Determinanty ratingów korporacyjnych w trakcie pandemii
COVID-19 183
Zakoñczenie 197
Bibliografia 201
Spis tabel 217
Spis schematów 219
Spis wykresów 220
220
stron, B5, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy poczt± e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|