| 
  
 AGENCJE RATINGOWE ORAZ RATINGI KREDYTOWE
 KORZEB Z. KULPAKA P. NIEDZIÓ£KA P.   wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 67.50  Twoja cena  64,13 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Agencje ratingowe oraz ratingi
kredytowe
problemy
i wyzwania u progu trzeciej dekady XXI wieku
 Monografia to kompendium
wiedzy o agencjach ratingowych.  
 
Autorzy
przedstawiaj±: 
 
•
genezê ich powstania oraz ewolucjê modeli biznesowych; 
•
spektrum oferowanych us³ug i produktów; 
•
strukturê rynku us³ug ratingowych i uwarunkowania jego zmiany; 
•
regulacje nadzorcze oraz inicjatywy na rzecz deoligopolizacji rynku w
Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych; 
•
metodologie wyznaczania ratingów suwerennych,
banków oraz korporacji niefinansowych; 
•
politykê agencji ratingowych w dobie pandemii COVID-19. 
 
Ambicj± Autorów ksi±¿ki, oprócz przybli¿enia
wskazanych powy¿ej zagadnieñ, jest syntetyczna predykcja uwarunkowañ i
kierunków rozwoju rynku agencji ratingowych po kryzysie
pandemicznym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
kwestiê obiektywnej i wywa¿onej oceny potencjalnych konsekwencji
trwania modelu oligopolistycznego z dominuj±c± rol± „Wielkiej
Trójki". 
 Spis
skrótów 9 
Wstêp 13 
 
Rozdzia³ 1 
Ratingi
kredytowe i agencje ratingowe
15 
1.1. Istota i funkcje ratingu kredytowego oraz wybrane taksonomie ocen
ratingowych 15 
1.2. Klasyfikacja i ewolucja modeli biznesowych agencji ratingowych 19 
1.3. Geneza rynku agencji ratingowych oraz droga do dominacji na nim
Wielkiej Trójki 24 
1.4. Ma³e agencje ratingowe - charakterystyka wybranych
podmiotów 32 
 
Rozdzia³ 2 
Rynek
agencji ratingowych jako oligopol
37 
2.1. Oligopol w teorii ekonomii 37 
2.2. Przes³anki uznania rynku agencji ratingowych za oligopol 41 
2.3. Przyczyny oligopolu na rynku us³ug ratingowych 48 
2.4. Inicjatywy na rzecz wzrostu konkurencji na rynku agencji
ratingowych 50 
2.5. Wzrost konkurencji na rynku agencji ratingowych a jako¶æ
ratingów 54 
 
Rozdzia³ 3 
Regulacje
nadzorcze dotycz±ce agencji ratingowych 57 
3.1. Ryzyko systemowe oraz kana³y oddzia³ywania agencji ratingowych na
ryzyko systemowe 57 
3.2. Zasadno¶æ, skuteczno¶æ i egzekwowalno¶æ regulowania dzia³alno¶ci
agencji ratingowych 65 
3.3. Ewolucja regulacji nadzorczych dotycz±cych agencji ratingowych 70 
3.4. Ewolucja regulacji nadzorczych dotycz±cych agencji ratingowych 83 
3.5. Problem uzale¿nienia regulacji nadzorczych od ocen agencji
ratingowych 93 
3.6. Dzia³ania regulacyjno-nadzorcze w trakcie kryzysu pandemicznego 99 
 
Rozdzia³ 4 
Pierwszy
po kryzysie subprime test dla agencji ratingowych, czyli pandemia
COVID-19 - geneza, dotychczasowy przebieg i skutki
spo³eczno-gospodarcze 103 
4.1. Pandemie w dziejach ludzko¶ci - filozoficzny oraz medyczny punkt
widzenia 103 
4.2. Ekonomiczne i spo³eczne skutki COVID-19 107 
 
Rozdzia³ 5 
Ratingi
podmiotów suwerennych oraz ich zmiany w okresie pandemii
COVID-19 113 
5.1. Metodyka wyznaczania ratingów pañstw - analiza
wybranych zagadnieñ 113 
5.1.1. Moody's Investors Service 114 
5.1.2. Standard & Poor's 126 
5.1.3. Fitch Ratings 136 
5.2. Wybrane determinanty ratingów podmiotów
suwerennych wed³ug wyników badañ prezentowanych w
literaturze przedmiotu 147 
5.3. Decyzje agencji ratingowych w odniesieniu do ratingów
podmiotów suwerennych w okresie pandemii COVID-19 148 
 
Rozdzia³ 6 
Ratingi
banków w trakcie pandemii COViD-19 153 
6.1. Wp³yw COVID-19 na sektor bankowy i ratingi banków 153 
6.2. Pandemia COVID-19 a metodyki oceny banków stosowane
przez agencje ratingowe 160 
 
Rozdzia³ 7 
Ryzyko
pandemiczne w ocenach podmiotów niefinansowych dokonywanych
przez agencje ratingowe 167 
7.1. Wybrane aspekty zwi±zane z metodyk± wyznaczania
ratingów korporacyjnych 168 
7.2. Determinanty ratingów korporacyjnych w trakcie pandemii
COVID-19 183 
 
Zakoñczenie 197 
Bibliografia 201 
Spis tabel 217 
Spis schematów 219 
Spis wykresów 220 
 220
stron, B5, oprawa miêkka
Ksiêgarnia nie dzia³a. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |