|
(NIE)DOSTRZEGANIE DOROSŁOŚCI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ TOŻSAMOŚĆ CIELESNOŚĆ SPRAWSTWO KREACJA
JURCZYK M. LINDYBERG I. wydawnictwo: DIFIN, 2021, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka (Nie)dostrzeganie dorosłości z
niepełnosprawnością intelektualną
Tożsamość,
cielesność, sprawstwo, kreacja
Niepełnosprawność
intelektualna wydaje się uzasadniać nieograniczone przyzwolenie na
zajmowanie się jedynie niepełnosprawnością w programowych i prawnych
wysiłkach, które najczęściej ograniczają autonomię w imię
swoistego paternalizmu. To, co istotne z punktu widzenia tak
seksualności, jak i terapii osób z niepełnosprawnością
intelektualną, to nadal mocno osadzone w społecznym dyskursie myślenie
o dorosłych osobach z niepełnosprawnością jako nie-dorosłych.
Książka stanowi ważny głos tak w pedagogicznym, jak i społecznym
postrzeganiu niepełnosprawności w sensie mówienia o
jednostkach jako o istotach sprawczych, prezentując istotną
metodologicznie i empirycznie perspektywę „oddania
głosu” samym osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
Wstęp
Część I. Ustanawianie
własnej tożsamości. Cielesność i seksualność dorosłych osób
z niepełnosprawnością intelektualną
Marta Jurczyk
Wprowadzenie
Ciała (nie)właściwe, czyli społeczne odpowiedzi na ciała spoza normy
Nagie, ale nie seksualne, czyli o dehumanizacji ciał niepełnosprawnych
(Nie)zdolności ciała – ableizm i crip theory w kontekście
seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną
Modele seksualności i/a seksualność osób z
niepełnosprawnością intelektualną
Feministyczne studia o niepełnosprawności, teoria intersekcjonalna i
„kłopotliwa” natura ekspresji seksualnej
osób z niepełnosprawnością intelektualną
(Nie)zależne życie – strategie paternalizowania i wyciszania
osób z niepełnosprawnością intelektualną
U/widocznione i u/prawomocnione, czyli o metodzie rozszerzonego studium
przypadku w badaniach nad seksualnością osób z
niepełnosprawnością
Zapośredniczanie sprawności i negocjowanie cielesności w dorosłości
osób z niepełnosprawnością intelektualną
EWA, 30 lat
MAGDA, 27 lat
MARCIN, 31 lat
SŁAWOMIR, 36 lat
Podsumowanie
Bibliografia
Część II. Uzgadnianie
własnej dorosłości. Arteterapia w przestrzeni wsparcia dorosłych
osób z niepełnosprawnością intelektualną
Iwona Lindyberg
Wprowadzenie
Znaczenie procesu twórczego w arteterapii a proces
uzgadniania rzeczywistości jako element (auto)terapeutyczny. Podejście
edukacyjne oraz psychoterapeutyczne do arteterapii
Arteterapia – przestrzeń zmiany w procesie kreacji
(Nie)oswojona dorosłość osób z niepełnosprawnością
intelektualną
Arteterapia w przestrzeni wsparcia dorosłych osób z
niepełnosprawnością intelektualną, czyli o pewnych mechanizmach
(nie)działania arteterapii
Przestrzeń dorosłości z niepełnosprawnością, czyli o cyklu zajęć
dotyczących tzw. filozofii życia – działanie vs badanie
Pudełko z afirmacjami dotyczącymi dorosłości
Jestem dorosły/a – kim jestem?
Uzgadnianie i uprawomocnianie dorosłości w procesie arteterapeutycznym
Mateusz – uzgadnianie dorosłości
Maria – uzgadnianie dorosłości
Aneta – uzgadnianie dorosłości
Krzysztof– uzgadnianie dorosłości
Podsumowanie
Bibliografia
168
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|