|
EUROPEJSKIE KINO GATUNKÓW 3
KLETOWSKI P. RED. wydawnictwo: WYD UJ, 2021, wydanie Icena netto: 46.00 Twoja cena 43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Europejskie kino
gatunków 3
Trzeci
tom Europejskiego kina gatunków kontynuuje prezentację
dokonań filmowców Starego Kontynentu tworzących filmy
gatunkowe. Tym razem prym wiodą teksty penetrujące kino z naszej części
Europy, stale obecne w filmowej produkcji, ale właśnie dziś odkrywane
przez filmoznawców i miłośników X muzy. Polskie
dzieła science fiction, środkowoeuropejskie horrory, zachodnio- i
wschodnioniemieckie ersatz-westerny, filmy wojenne z krajów
byłej Jugosławii, czechosłowackie i rosyjskie obrazy historyczne czy
wreszcie kino sportowe, realizowane również przez
kinematografię polską, węgierską lub rosyjską, to teksty kultury
powstające nie tylko ku uciesze masowego widza, lecz często także
skrywające pokłady zaskakujących symboli i znaczeń. Kino gatunkowe
kręcone zwłaszcza w demoludach, ale i dziś kreowane w określonej
sytuacji geopolitycznej, z jednej strony zaspokaja zapotrzebowanie na
atrakcyjną – wizualnie i treściowo – filmową
rozrywkę, z drugiej zaś staje się medium propagandowym albo wprost
przeciwnie – demonstrującym oficjalny, politkulturowy
dyskurs. Jednak Europejskie kino gatunków 3 to przede
wszystkim podróż do barwnego, kinematograficznego
królestwa westernów, kinowej fantastyki, historii
i sportu na ekranie, realizowanego przez europejskich
filmowców nie tylko zapatrzonych w hollywoodzkie wzorce, ale
też wypracowujących swój własny, oryginalny idiom kina
gatunkowego.
Piotr
Kletowski
„Wchodzące
w skład tomu artykuły wpisują się w przeważającej większości w
refleksję nad kinem Europy Środkowo-Wschodniej. Już sam ten fakt
przekłada się na znaczenie publikacji. Jeśli wziąć pod uwagę, że jej
problematyka zdecydowanie pozostaje w obrębie kina popularnego (a nie
artystycznego, w jakim rozważane są z reguły kinematografie Europy
Środkowej i Wschodniej), potwierdza to doniosłość całego
przedsięwzięcia. Książka ta wypełnia bowiem istniejącą lukę na polskim
rynku wydawniczym. Co ważne, wpisuje się w zainteresowania
szczególnie młodszych pokoleń filmoznawców. Jej
odbiorcą może być jednak nie tylko środowisko akademickie. Powinna ona
również zainteresować wielbicieli kina europejskiego
nieograniczających się do nurtu artystycznego oraz
miłośników kina popularnego i kina gatunków czy
historii X muzy”.
Z
recenzji dr hab. Elżbiety Durys, prof. UW
Piotr
Kletowski
SŁOWO WSTĘPNE DO TOMU TRZECIEGO 7
I. Brunon Hawryluk
POLACY
W KOSMOSIE – KINO SCIENCE FICTION W PRL-U 11
II. Magdalena Kamińska, Maja Mikołajczyk
WAMPIR
Z REALSOCU. O HORRORACH W KINEMATOGRAFII KRAJÓW
SOCJALISTYCZNYCH 47
III. Piotr Korczyński, Piotr Kletowski
SORRY
WINNETOU! W KRĘGU ERSATZ-WESTERNÓW
65
IV.Patrycjusz Pająk
POSTJUGOSŁOWIAŃSKI
NOWY FILM WOJENNY (NA PRZYKŁADZIE CHORWACKIM)
81
V. Grzegorz Niemiec
STRATEGIE
PREZENTOWANIA RZECZYWISTOŚCI WEDŁUG OTAKARA VÁVRY I
FRANTIŠKA VLÀČILA. CZECHOSŁOWACKIE KINO
HISTORYCZNE 103
VI.Piotr Kurpiewski
WŁADCY
RUSI NA ROSYJSKIM EKRANIE. FILMOWE KOSTIUMY PUTINOWSKIEJ POLITYKI
PAMIĘCI 135
VII. Rafał Pawłowski
FILMY
NA MEDAL. SPORT W KINIE EUROPEJSKIM
153
196
stron, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|