|
ADMINISTRACYJNOPRAWNA PROBLEMATYKA WSPÓŁPRACY UCZELNI Z OTOCZENIEM SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM
KOZIEŃ A. wydawnictwo: WYD UJ, 2021, wydanie Icena netto: 46.00 Twoja cena 43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Administracyjnoprawna
problematyka współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym
Recenzowana
praca składa się z pięciu rozdziałów ułożonych w logicznej
kolejności. Autor rozpoczyna swoje rozważania od określenia miejsca
uczelni w systemie prawa administracyjnego. Następnie przechodzi do
charakterystyki jej otoczenia społeczno-gospodarczego, a kończy na
koncepcji wielopłaszczyznowej współpracy uczelni z
otoczeniem społeczno-gospodarczym, formułując wnioski de lege ferenda.
Recenzowana
praca dotyczy niezwykle ważnej i aktualnej kwestii, jaką jest otoczenie
społeczno-gospodarcze uczelni. Współczesny Uniwersytet, w
związku ze zmianami wprowadzonymi „Konstytucją dla
Nauki”, otrzymał misję budowania i rozwijania relacji z
otoczeniem. Autor podjął się więc analizy całkiem nowego zagadnienia. Z
tego względu monografia należy do pierwszych opracowań we wskazanym
zakresie.
Oprócz
gruntownej analizy otoczenia uczelni Autor sytuuje tę instytucję w
systemie prawa administracyjnego, przywołując wielu Szacownych
Autorów – „Filary Prawa
Administracyjnego”. Dzięki temu zagadnienia wprowadzające
mają solidne podstawy i doskonale sytuują recenzowaną pracę na tle
innych publikacji z pogranicza materialnego i ustrojowego prawa
administracyjnego.
Ocena
przyjętej metodologii badawczej pozostałych aspektów
związanych z analizą opracowanego problemu jest nie tylko pozytywna,
ale wręcz wysoka. Autor podjął się charakterystyki nowego tematu i
poradził sobie z tym zadaniem bardzo dobrze, czego dowodzą wszystkie
logiczne wywody.
Z
recenzji dr hab. Ewy Szewczyk, prof. Uniwersytetu
Zielonogórskiego
Współcześnie szkolnictwo wyższe podlega reformom,
które mają charakter w dużej mierze polityczny oraz prawny.
Równocześnie sama konieczność określonych reform wynika
również ze zmieniających się warunków
społecznych, gospodarczych oraz kulturowych. W dzisiejszych czasach
uczelnia nie może być podmiotem wyizolowanym z życia
społeczno-gospodarczego. Współpraca uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym może przyczynić się w znacznej mierze do rozwoju
uczelni, podmiotów współpracujących, jak
również generalnie państwa i społeczeństwa. Korzyści płynące
z wieloaspektowej współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym zostały już zauważone w różnych
państwach, a efekty jej są dostrzegalne i często przewyższają pierwotne
prognozy rozwoju społeczno-gospodarczo-kulturalnego społeczeństw.
Uczelnię należy traktować jako korporację oraz ważny desygnat
niematerialnego i materialnego dziedzictwa kulturowego, dlatego też nie
można doprowadzić do całkowitego urynkowienia uczelni. Tworząc system
prawny szkolnictwa wyższego konieczne jest zatem wprowadzenie
wielowymiarowego modelu współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym.
W monografii dokonano omówienia miejsca uczelni w systemie
prawa administracyjnego uwzględniając uwagi de lege lata oraz de lege
ferenda w odniesieniu do polskiego modelu szkolnictwa wyższego, analizy
otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni w systemie prawa powszechnie
obowiązującego w Polsce, zdefiniowano pojęcie otoczenia
społeczno-gospodarczego uczelni, formy współpracy uczelni z
otoczeniem społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem
przykładów takiej współpracy w wybranych
państwach, przeanalizowano (de lege lata) istniejące rozwiązania prawne
w zakresie współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym, podejmując również tę kwestię
również w perspektywie poprzedniego stanu prawnego oraz
projektów reformy szkolnictwa wyższego w Polsce, a także
zaproponowano koncepcję wielopłaszczyznowej współpracy
uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym, która ma
charakter de lege ferenda.
Zaproponowana koncepcja wielopłaszczyznowej współpracy
uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym ma charakter uniwersalny i
może być wykorzystana przez teoretyków i
praktyków prawa, prawodawców różnych
państw, zwłaszcza że opiera się również na analizie
międzynarodowej literatury przedmiotu, organy administracji rządowej i
samorządowej, a także przez twórców
statutów uczelni, jak również organy
administrujące uczelniami i przedstawicieli otoczenia
społeczno-gospodarczego uczelni, przedsiębiorców oraz
studentów.
Mgr Adam Kozień – doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk
Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w dyscyplinie nauki prawne
oraz w Katedrze Prawa Administracyjnego Uniwersytetu Jagiellońskiego,
aplikant adwokacki Krakowskiej Izby Adwokackiej, laureat VIII edycji
Diamentowego Grantu, absolwent studiów stacjonarnych
magisterskich na kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji
Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwent Szkoły Prawa Niemieckiego oraz
Szkoły Prawa Austriackiego, sekretarz Stowarzyszenia
„Instytut Prawa Ochrony Dziedzictwa”.
Wykaz
najważniejszych skrótów 9
Wstęp 11
1. Miejsce
uczelni w systemie prawa administracyjnego 15
1.1. Pojęcie i rodzaje uczelni 15
1.2. Aksjologiczne i konstytucyjne podstawy funkcjonowania uczelni 20
1.2.1. Aksjologiczne podstawy funkcjonowania uczelni w Polsce 21
1.2.2. Autonomia szkół wyższych 23
1.2.3. Prawo do nauki 26
1.2.4. Wolność badań naukowych i nauczania 27
1.3. Uczelnia jako podmiot „na styku” ustrojowego,
materialnego i procesowego prawa administracyjnego 30
1.4. Systemy szkolnictwa wyższego w doktrynie i w empirii 32
1.4.1. Klasyczne systemy szkolnictwa wyższego 32
1.4.2. Próby reformy systemów szkolnictwa
wyższego 35
1.4.3. Współczesne modele szkolnictwa wyższego 36
1.4.4. Nowe ujęcia podmiotowe uczelni 39
1.4.5. Uwagi de lege lata oraz de lege ferenda w odniesieniu do
polskiego modelu szkolnictwa wyższego 42
1.5. Uczelnia jako zakład publiczny (administracyjny) 43
1.6. Władztwo administracyjne w uczelniach 51
1.7. Uczelnia jako osoba prawna typu korporacyjnego 56
2. Otoczenie
społeczno-gospodarcze uczelni w systemie prawa powszechnie
obowiązującego w Polsce
59
2.1. Pojęcie otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni 60
2.1.1. Pojęcie otoczenia organizacji 60
2.1.2. Otoczenie społeczno-gospodarcze uczelni 67
2.2. Otoczenie społeczno-gospodarcze uczelni na styku prawa
administracyjnego i cywilnego 69
2.3. Otoczenie społeczno-gospodarcze uczelni jako element składowy
korporacji 71
2.4. Znaczenie otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni dla jej
funkcjonowania 72
3. Współpraca
pomiędzy uczelniami a otoczeniem społeczno-gospodarczym
75
3.1. Formy współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 75
3.1.1. Instytucjonalne formy współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 78
3.1.2. Komercjalizacja badań naukowych oraz transfer wiedzy i
technologii do gospodarki 79
3.1.3. Współpraca w zakresie dydaktyki 80
3.1.4. Inne formy współpracy 81
3.2. Przykłady współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym (w wybranych państwach Unii
Europejskiej) 82
3.3. „Cambridge phenomenon” jako przykład klastra
technologicznego wokół uniwersytetu 85
3.4. Wzajemny wpływ uczelni oraz otoczenia społeczno-gospodarczego w
kontekście rozwoju gospodarczego i społecznego 87
4. Analiza
de lege lata rozwiązań prawnych w zakresie współpracy
uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym
91
4.1. Współpraca uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym
w kontekście reformy prawa o szkolnictwie wyższym 91
4.1.1. Współpraca uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy
– Prawo o szkolnictwie wyższym 92
4.1.2. Propozycje zespołu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
pod przewodnictwem Marka Kwieka w zakresie współpracy
uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym 96
4.1.3. Propozycje zespołu Uniwersytetu SWPS (kierownik Hubert Izdebski)
w zakresie współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 98
4.1.4. Propozycje zespołu Instytutu Allerhanda (kierownik Arkadiusz
Radwan) w zakresie współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 100
4.2. Formy współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym na podstawie obowiązujących przepisów
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce 105
4.2.1. Instytucjonalne formy współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 108
4.2.2. Komercjalizacja badań naukowych oraz transfer wiedzy i
technologii do gospodarki 110
4.2.3. Współpraca w zakresie dydaktyki 113
4.2.4. Inne formy współpracy 114
4.3. Ocena istniejących rozwiązań prawnych w zakresie
współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym 115
5.
Koncepcja wielopłaszczyznowej współpracy uczelni z
otoczeniem społeczno-gospodarczym o charakterze de lege ferenda
119
5.1. Zarys koncepcji 119
5.2. Instytucjonalne aspekty współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 124
5.3. Komercjalizacja badań naukowych oraz transfer wiedzy i technologii
do gospodarki 127
5.4. Współpraca uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym
w obszarze dydaktyki 128
5.5. Inne obszary współpracy uczelni z otoczeniem
społeczno-gospodarczym 128
5.6. Przewidywany wpływ koncepcji na rozwój
społeczno-gospodarczy państwa 129
Zakończenie 131
Bibliografia 133
Spis rysunków 143
Streszczenie 145
148
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|