|
WPROWADZENIE DO TEORII POZNANIA
KELLER A. wydawnictwo: WAM, 2010, wydanie Icena netto: 29.00 Twoja cena 27,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wprowadzenie do teorii poznania
Martin
Heidegger uważał, że w każdym pytaniu można wyróżnić trzy
elementy - "to, o co pytanie pyta", "to, czego dotyczy" oraz "to, o co
się dopytuje". Nawiązując do tej myśli, Albert Keller poszukuje
odpowiedzi na główne pytania teorii poznania:
1.Czym
jest teoria poznania?
2.Dlaczego
i w jakim celu się ją uprawia?
3.Jak,
to znaczy jaką metodą, jakimi środkami i w jakich etapach należy ją
rozwijać?
Keller
omawia też szeroko pojęcie prawdy, między innymi teorie prawdy,
możliwość bezzałożeniowego poznania prawdy, pewność bez poznania
prawdziwości.
A.
PROBLEMATYKA TEORII
POZNANIA
9
I. Stawianie pytania
9
1. To, o co pytanie pyta (das Gefragte) 10
2. To, o co pytanie się dopytuje (das Erfragte) 12
3. To, czego pytanie dotyczy (das Befragte) 12
4. Sensowne sformułowanie pytania a pytania pozorne 13
5. Punkt wyjścia pytania 15
6. Motywacja do pytania o coś 17
II. Pytanie „Czym
jest?” 20
1. Pytanie o postaci „Czym jest a?” 20
2. Znaczenie słów 22
3. Mówienie w języku –
mówienie o języku 24
4. Definicja i wprowadzenie słowa 26
5. Pytanie o istotę 30
6. Analityczne – syntetyczne 33
III. Czym jest teoria
poznania? 35
1. Czym jest poznanie? 35
2. Czym jest nauka? 36
3. Czym jest filozofia? 40
4. Bliższe określenie teorii poznania 43
5. Teoria poznania a krytyka poznania 47
IV. Po co teoria poznania?
50
1. Pytanie o „po co”. Cel 50
a) Cel w sensie Ziel i cel w sensie Zweck. Punkt
kierunkowy. Koniec, kres 50
b) Powinność. Sens. Norma 51
c) O co pyta „po co”? 53
2. Cel teorii poznania 54
3. Cel człowieka 59
4. Dlaczego uprawiamy teorię poznania? 64
V. Jak uprawiać teorię
poznania? 68
1. Metody zależą od celu. Dedukcja i redukcja 68
2. Historia filozofii a postęp w teorii poznania 70
3. Starożytny sceptycyzm i powstrzymywanie się od
wydawania sądów 72
4. Filozofia średniowiecza i metoda sic et non 75
5. KARTEZJUSZA metodyczne ogólne wątpienie.
Filozofia eksperymentalna 77
6. Idol. Odzwierciedlenie a ideologia 78
7. KANT, przesądy, metoda transcendentalna 81
8. Filozofia współczesna o przyjmowaniu założeń i
o krytyce 83
a) Filozofia hermeneutyczna i koło hermeneutyczne 83
b) Filozofia języka potocznego, niemożność wyjścia
poza język, „sposób życia” 85
c) Racjonalizm krytyczny a krytyka 87
d) Teoria krytyczna i fałsz jako norma negatywna 91
e) Fenomenologia HUSSERLA i metoda ujmowania w
nawias jako „nieprzyjmowanie na próbę,
że” 94
B. TEORIOPOZNAWCZE ODPOWIEDZI
97
I. Pojęcie prawdy
97
1. Teorie prawdy 97
a) Teoria adekwatności 97
b) Teorie prawdy zorientowane na analizę języka 99
c) Teoria koherencji 101
d) Pragmatyczna teoria prawdy a teoria konsensu 101
2. Określenie wyrażeń „prawdziwy” i
„prawda” 103
a) Czy istnieje prawdziwa teoria prawdy? 103
b) Nośnik predykatu „prawdziwy” 104
c) Prowizoryczne określenie kryterium prawdy 106
d) Zarzuty przeciw temu określeniu 107
e) Intencjonalność a rzeczywistość 110
f) Prawda jako spełniona intencja wypowiedzi orzekającej 112
II. Umożliwienie
bezzałożeniowego poznania prawdy
117
1. Zarzuty przeciw bezzałożeniowości 117
2. Różnica między przedzałożeniami i
uwarunkowaniami 120
3. „Niesprawdzony instrument sprawdzania”
123
4. Zawężenie postulowanej bezzałożeniowości 124
5. Wzięcie w nawias wszystkiego, co się nie przedstawia 125
6. Co pozostaje jako to, co się przedstawia? 129
7. Zastany język 131
III. Poznanie prawdy 133
1. Prawda twierdzenia o faktach 133
2. Związki treściowe (Washeitszusammenhänge) 135
3. Poznanie metafizyczne 137
4. Zasada niesprzeczności 141
5. Percepcja zmysłowa i spostrzeżenie wewnętrzne
oraz ich granice 145
IV. Pewność
bez poznania prawdziwości 148
1. Usprawiedliwienie twierdzeń jako działań 148
2. Pewność. Pozór. Błąd 151
3. Uczenie się 153
4. Wiedza. Indukcja. Krytyka doświadczenia 155
C. NIEZAMYKAJĄCE UWAGI KOŃCOWE
160
I. Ogólna i
szczególna teoria poznania
160
II. Obraz człowieka tej
ogólnej teorii poznania 162
1. Między dogmatyzmem i sceptycyzmem 162
2. Zdolność do prawdy a godność człowieka 163
WYKAZ WYKORZYSTANEJ LITERATURY 165
INDEKS RZECZOWY 175
INDEKS OSÓB 181
184
strony, Format: 15.4x23.1cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|