|
PODSTAWY PEDAGOGIKI RELIGII
MAREK Z. wydawnictwo: IGNATIANUM, 2022, wydanie Icena netto: 58.00 Twoja cena 55,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawy pedagogiki religii
Charakterystycznym
rysem pedagogiki religii wpisującej się w nurt nauk o wychowaniu jest
badanie edukacji religijnej, która opiera się na relacjach
człowieka z Bogiem. Wymaga działań umożliwiających zrozumienie istoty
samej relacji człowieka z Bogiem, a nadto jej znaczenia dla człowieka,
po to, by w jego życiu mogło dojść do integracji wymiaru religijnego z
innymi jego wymiarami, a zwłaszcza z życiem społecznym i moralnym. To
zaś oznacza, że jako dyscyplina nauki pedagogika religii przedstawia
konkretną koncepcję pedagogiczną, która jest alternatywą dla
edukacyjnych propozycji budowanych na innych zasadach. W realizacji
stawianych sobie zadań pedagogika religii korzysta z metod badawczych
wypracowanych przez nauki empiryczne, jak i teologiczne oraz z ich
dorobku naukowego.
Ks.
prof. dr hab. Zbigniew Marek
SJ – pracownik
Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej w Instytucie Nauk o Wychowaniu
Akademii Ignatianum w Krakowie. Interesuje się
współzależnościami zachodzącymi między wychowaniem i
religią. Jest autorem m.in. książek: Religia – pomoc czy
zagrożenie dla edukacji? (2014), Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa
tradycji ignacjańskiej (2017), Pedagogika świadectwa, Perspektywa
antropologiczno-kerygmatyczna (2019, współautorstwo z Anną
Walulik), Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka (2020,
współautorstwo z Anną Walulik). Współautor i
kierownik zespołu przygotowującego podręczniki do nauki religii w
szkole. Organizator i moderator Korespondencyjnego Kursu Biblijnego.
Wstęp
1.
Punkty styczne teologii i nauk o wychowaniu
1.1. Teologia
1.2. Relacje teologii z pedagogiką
2. Płaszczyzna
spotkania pedagogiki i teologii
2.1. Życie społeczno-kulturowe
2.2. Człowiek
2.3. Objaśnianie egzystencji człowieka
3.
Katecheza czy pedagogika religii
3.1. Geneza terminu "pedagogika religii"
3.2. Współczesne rozumienie pedagogiki religii
4.
Pedagogika religii jako dyscyplina nauki
4.1. Antropologiczno-filozoficzno-teologiczne podstawy pedagogiki
religii
4.2. Przedmiot badań pedagogiki religii
4.3. Źródła i metody badań pedagogiki religii
5. Cele
pedagogiki religii
5.1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania pedagogiki religii
5.2. Otwieranie na transcendencję
5.3. Osiąganie dojrzałości
6. Pedagogika
ignacjańska jako nurt pedagogiki religii
6.1. Źródła pedagogii ignacjańskiej
6.2. Edukacja w tradycji jezuickiej
6.3. Charakterystyczne rysy modelu edukacji ignacjańskiej
6.4. Pedagogia ignacjańska podstawą teorii pedagogiki ignacjańskiej
(towarzyszenia)
Bibliografia
Summary
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
230
stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|