|
MATURA NA 100% DOŚWIADCZENIA EDUKACYJNE UCZNIÓW ZDOLNYCH W POLSKIEJ SZKOLE PUBLICZNEJ
KAMIŃSKA A. wydawnictwo: IGNATIANUM, 2021, wydanie Icena netto: 59.00 Twoja cena 56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Matura na 100%
Doświadczenia
edukacyjne uczniów zdolnych w polskiej szkole publicznej
Książka
jest wartościową monografią, poświęconą jednostkowym losom młodych,
zdolnych ludzi. Podejmuje ważny społecznie temat, dotyczący edukacji
uczniów zdolnych i ich miejsca w szkole publicznej oraz
uwarunkowań związanych z projektowaniem i realizowaniem
satysfakcjonującej kariery edukacyjnej. Skupienie się na narracjach
uczniów, którzy osiągnęli mierzalne sukcesy
edukacyjne, wyrażone bardzo wysokim wynikiem na maturze, pozwala na
lepsze zrozumienie indywidualnych losów jednostek.
[…]
Każda
przytoczona historia doświadczeń narratorów wnosi do opisu
uczniów zdolnych ważne kategorie. Ich doświadczenia
potwierdzają indywidualność biografii jednostki, a jednocześnie
wskazują na pewne wspólne cechy osób zdolnych,
zanurzonych w edukacyjnych uwarunkowaniach szkół
publicznych. Jestem przekonana, że wiele ważnych wątków
badawczych, takich jak np. świat wartości osób zdolnych,
emocje, kontakty z rówieśnikami czy ich relacje z
nauczycielem-mistrzem, pojawiły się w opracowaniu dzięki wysokim
kompetencjom badawczym Autorki.
Książka
Anety Kamińskiej jest interesująca i ważna poznawczo,
szczególnie dla czytelników zajmujących się
tematyką uwarunkowań rozwoju zdolności.
Dr
hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, prof. APS
W
ostatnich dwudziestu latach powstało w Polsce wiele prac dotyczących
różnych aspektów pracy z uczniem zdolnym.
Niestety brakuje prac, których przedmiotem badań byłoby
postrzeganie uczniów zdolnych przez samych siebie. W tym
sensie temat podjęty przez Autorkę jest oryginalny, bo wnosi do
pedagogiki zdolności nową wiedzę. […]
Za
walor książki uznać należy wypracowanie przez Autorkę modelu badania
doświadczeń edukacyjnych osób zdolnych oraz opracowanie
indywidualnej koncepcji postępowania badawczego. Na bazie uzyskanych
wyników Autorce udało się sporządzić wykaz pewnych
wskazówek do dalszej praktyki wychowawczej i dydaktycznej.
Książka
została napisana w prosty i jasny sposób. Autorce udało się
utrzymać ciekawą narrację, zainteresować czytelnika i podtrzymać jego
uwagę. Odbiorcami książki będą przede wszystkim badacze zdolności,
nauczyciele, studenci studiów kierunków
pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzice.
Dr
hab. Olena Bocharova, prof. UP
Wstęp.
7
1. Doświadczenia
edukacyjne uczniów zdolnych.
Perspektywa
teoretyczna
13
1.1. Definicje związane z podjętym
tematem
. 13
1.2. Wybrane koncepcje i modele
zdolności
24
1.3. Charakterystyka uczniów
zdolnych
. 38
1.3.1. Sfera poznawcza i funkcjonowanie w ramach uczenia
się
38
1.3.2. Zarys psychologicznego portretu ucznia
zdolnego
41
1.3.2.1. Perfekcjonizm jako istotna psychiczna dyspozycja
uczniów
zdolnych
47
1.4. Uczeń zdolny w przestrzeni
społecznej
. 50
1.4.1. Odrzucenie rówieśnicze w doświadczeniu społecznym
uczniów
zdolnych
54
1.5. Polska szkoła publiczna wobec specyficznych potrzeb ucznia
zdolnego 56
1.5.1. Prawa uczniów
zdolnych
. 58
1.5.2. Diagnoza uczniów
zdolnych
65
1.5.3. Indywidualne podejście do uczniów
zdolnych
. 70
1.5.3.1. Kontrowersje wokół indywidualnego podejścia do
uczniów
zdolnych
70
1.5.3.2. Próba oceny działań polskiej szkoły na podstawie
dostępnych
badań
. 75
2. Metodologiczna
organizacja badań
własnych
. 83
2.1. Teoretyczna perspektywa
badań
84
2.1.1. Uzasadnienie podjętych
badań
84
2.1.2. Jakościowa perspektywa
badań
85
2.1.3. Paradygmat
interpretatywny
88
2.1.4. Wieloczynnikowy model zdolności F.J. Mönksa jako baza
do interpretacji
danych
90
2.2. Dalsze własne ustalenia
badawcze
. 91
2.2.1. Cel, przedmiot badań i problem
badawczy
91
2.2.2. Analiza strukturalna jako sposób analizy i
interpretacji danych
. 96
2.2.3. Organizacja i przebieg
badań
98
2.2.4. Charakterystyka badanej
grupy
101
2.2.5. Rola
badacza
106
3. Doświadczenia
edukacyjne uczniów zdolnych – analiza i
interpretacja poszczególnych
narracji
111
3.1. Narracja Agaty – mój cel, moja nauka, moje
osiągnięcia
. 113
3.2. Narracja Kasi – rozwijam swoje zainteresowania z tymi,
którzy mnie rozumieją 120
3.3. Narracja Konrada – jestem perfekcyjny, pomagam
innym
. 130
3.4. Narracja Marty – pomagam, żeby być
lubianą
141
3.5. Narracja Jacka – poszukuję prowadzenia
mistrza/mentora
. 149
3.6. Narracja Joanny – przeżyłam zwrot w moim życiu i teraz
jestem sobą
. 158
3.7. Narracja Joli – poszukuję
siebie
168
3.8. Narracja Anny – mam dobre relacje i rozwijam się z
innymi
174
3.9. Narracja Jakuba – współpracuję z innymi i
wzrastam
. 180
4. Dyskusja
wyników
. 189
5.
Rekomendacje dla dalszej praktyki edukacyjnej
. 199
Zakończenie
207
Podsumowanie
211
Bibliografia
215
Indeks
227
Summary: Passing Maturity Exam for 100%. Educational Experiences of
Gifted Students in a Polish Public
Schools
231
234
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|