wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 72.00 68,40   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ROLA RADIA W SPOŁECZEŃSTWIE WIELOKULTUROWYM DZIAŁALNOŚĆ GRUPY POLSKIEJ W WIELOETNICZNEJ AUSTRALIJSKIEJ ROZGŁOŚNI 3ZZZ


GĘSIAK L.

wydawnictwo: IGNATIANUM, 2020, wydanie I

cena netto: 72.00 Twoja cena  68,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Rola radia w społeczeństwie wielokulturowym

Działalność grupy polskiej w wieloetnicznej australijskiej rozgłośni 3ZZZ


W centrum zainteresowania Autora znajduje się radio społeczne jako środek komunikacji wielokulturowej w Australii. Temat mediów społecznych i samego radia społecznego jest rzadko poruszany przez polskich badaczy, tym bardziej należy docenić wybór tej problematyki. Australia jest krajem, w którym system radia społecznego jest bardzo dobrze ukształtowany i ma wyjątkowo długą tradycję. [...] Książka ta jest potrzebna na polskim rynku wydawniczym. Pozwala zapoznać się z fenomenem działania radia społecznego w Australii, kraju który jest zaliczany do liderów rozwoju tego sektora, i dostrzec korzyści wynikające z funkcjonowania takich rozgłośni. Jest to tym ważniejsze, że zasady działania stacji społecznych nie są w Polsce dobrze znane.

Dr hab. Urszula Doliwa, prof. UWM

Książka zawiera analizę niezwykle istotnej problematyki dotyczącej roli radia w społeczeństwie wielokulturowym i zarazem wieloetnicznym w procesie tworzenia i rozwijania tożsamości narodowej. Opiera się na analizie historii powstania, a następnie ewolucji w obrębie kolejnych etapów funkcjonowania w ciągu ostatnich trzydziestu lat działalności etnicznej rozgłośni radiowej 3ZZZ, założonej w Melbourne w stanie Wiktoria w Australii. [...] Praca posiada pionierski ‒ w wymiarze analitycznym ‒ charakter i dotyczy problematyki dotychczas niepodejmowanej bądź w niezwykle skromny sposób analizowanej tematyki, dotyczącej procesu powstania i rozwoju radia etnicznego. Zwłaszcza przedstawienie przez Autora procesu ewolucji formuły oferty programowej, adresowanej do odbiorców mediów etnicznych, wydaje się być wysoce przydatne poznawczo i inspirujące intelektualnie dla potrzeb nauk o komunikacji społecznej i mediach rozwijanych w Polsce.

Prof. dr hab. Teresa Sasińska-Klas

Table of Contents                    11
Wprowadzenie                       21
Podmiot i cel badań                    24
Metody i narzędzia badawcze                27

część I: AUSTRALIJSKI SYSTEM MEDIALNY. ROZGŁOŚNIE SPOŁECZNE                . 33

1. Specyfika australijskiego społeczeństwa wielokulturowego  . 35
1.1. Australia – kraj wielokulturowości            35
1.2. Dynamika australijskiej imigracji            . 36
1.3. Koncepcja państwa anglosaskiego            39
1.4. Tworzenie systemu wielokulturowego          . 42

2. Ewolucja, powstanie i charakterystyka mediów etnicznych w Australii                        44
2.1. Początki mediów etnicznych              . 44
2.2. Media i polityka w procesie budowania systemu wielokulturowego                   45
2.3. Współczesna polityka medialna Australii         48
2.4. Krajowa Rada Nadawców Etnicznych i Wielokulturowych 49
2.5. Dotacje Fundacji Nadawców Społecznych        . 52

3. Radio społeczne jako środek komunikacji wielokulturowej  . 54
3.1. Ogólna charakterystyka radia społecznego        . 54
3.2. Radio społeczne: głos wolny i niezależny         61
3.2.1. Demokratyzacja                 61
3.2.2. Partycypacja społeczna              64
3.2.3. Inkluzywność                  67
3.3. Dziennikarstwo obywatelskie              70

4. Media społeczne w Australii                74
4.1. Różnorodność australijskich rozgłośni społecznych    . 75
4.2. Słuchalność rozgłośni radiowych w Australii – Raport ACMA                    . 76
4.3. Historia rozgłośni społecznych w stanie Wiktoria     . 78
4.4. Rozgłośnie społeczne o charakterze ponadstanowym    81
4.5. Rozgłośnie społeczne a potrzeby grup etnicznych     . 83
4.6. Raport o mediach społecznych – badania zespołu z Griffith 85
4.6.1. Rozgłośnie etniczne w panoramie mediów społecznych                  . 86
4.6.2. Wybrane wyniki analizy rozgłośni społecznych   . 87
4.6.3. Konkluzje raportu                90
4.7. Australijskie rozgłośnie społeczne dzisiaj         92

część II: RADIO 3ZZZ – MEDIALNY EKSPERYMENT ETNICZNY W MELBOURNE               . 95

5. Radio etniczne w Melbourne               . 97
5.1. Idea powstania eksperymentalnej rozgłośni społecznej 3ZZ Access Radio                  . 97
5.2. Początki 3ZZ i polskie akcenty             99
5.3. Zmiany polityczne i ich konsekwencje dla 3ZZ      102
5.4. Utworzenie 3EA i SBS                . 103
5.5. Reaktywacja – powstanie niezależnej rozgłośni 3ZZZ   104
5.6. 3ZZZ – zasady ideowe                . 106
5.7. Normy finansowe i regulacje formalne         . 109
5.8. Struktura językowa 3ZZZ               110

6. Radio 3ZZZ po 30 latach działalności           . 117
6.1. Cele rozgłośni                    117
6.2. Tożsamość wielokulturowa              . 118
6.3. Prawo o zniesławieniu                . 120
6.4. Rozgłośnia a różnorodność środowisk etnicznych    . 121
6.5. Wątek wyznaniowy                  124
6.6. Udany eksperyment – jubileusz 30-lecia istnienia stacji  . 125
6.7. Raport podsumowujący – trudności i wyzwania     . 127
6.7.1. Analiza finansów rozgłośni           . 128
6.7.2. Wskazania finansowe              130
6.7.3. Modernizacja struktur i administracji       132
6.7.4. Otwarcie na młodzież              133
6.7.5. Rola kobiet w tworzeniu treści radiowych i funkcjonowaniu rozgłośni           . 135
6.7.6. Nowe społeczności etniczne           136
6.7.7. Kwestie technologiczne i promocja stacji      137
6.7.8. Wybrane dane statystyczne dotyczące okresu członkostwa i emisji programów         . 138

7. Zasady funkcjonowania Radia 3ZZZ           . 140
7.1. Struktura radia                   . 140
7.2. Finansowanie rozgłośni                142
7.2.1. Radiotony                   143
7.2.2. Reklamy i dotacje                149
7.2.3. Składki członkowskie              . 151
7.3. Siedziba rozgłośni                  . 155

CZĘŚĆ III: GRUPA POLSKA W STRUKTURACH ROZGŁOŚNI WIELOKULTUROWEJ            159

8. Działalność Polaków w Radiu 3ZZ (15 maja 1975 r. – 11 lipca 1977 r.)                     161
8.1. Powstanie grupy polskiej w Radiu 3ZZ         . 161
8.2. Pierwsze audycje                   162
8.3. Rocznica działalności i niepewność co do przyszłości rozgłośni                      . 164

9. Udział Polaków w działalności radia 3EA         . 167
9.1. Trudne negocjacje i przejście do 3EA          167
9.2. Polski Komitet Radiowy i nowe zasady funkcjonowania i zarządzania w 3EA                 . 168
9.3. Kryzys i strajk grupy polskiej             . 169
9.4. Trudności w pozyskiwaniu informacji radiowych. W stronę konfliktu                  172
9.5. Kluczowy incydent                  173
9.5.1. Reakcje środowisk polonijnych          180
9.5.2. Konsekwencje „sprawy Łańcuckiej”. Kroki prawne 181
9.5.3. Stanowisko polskiego duchowieństwa       186
9.6. Próby rozwiązania konfliktu w 3EA. W stronę niezależnej rozgłośni etnicznej                  188
9.7. Krytyka 3EA. Rodząca się alternatywa – 3ZZZ      191
9.8. Dane statystyczne dotyczące słuchalności polskich programów 3EA – 1984 r              . 193

10. Polska sekcja językowa w Radiu 3ZZZ w pierwszej fazie działalności                      . 198
10.1. Programy próbne w Radiu 3ZZZ           199
10.2. Rozpoczęcie emisji regularnych. Uniezależnienie grupy polskiej                      201
10.3. Pozyskiwanie informacji              . 202
10.4. Swobodna linia programowa i kolejny konflikt     204
10.5. Struktura programów polskich            207
10.5.1. Audycje wtorkowe             . 207
10.5.2. Audycje środowe              . 209
10.5.3. Audycje sobotnie              213
10.5.4. Audycje w latach późniejszych        . 215
10.6. Spory                      . 218
10.7. Polska tożsamość                 . 219
10.8. Finanse grupy polskiej               . 220
10.8.1. Finansowanie polskich programów – składki członkowskie                220
10.8.2. Radioton                  221
10.8.3. Problemy materialne i próby dofinansowania działalności grupy polskiej          224
10.8.4. Rozliczenia finansowe            226

11. Rozwój grupy polskiej i specyfika jej pracy        . 228
11.1. Pracownicy grupy polskiej             . 229
11.2. Bogactwo tematyczne               . 231
11.3. Specyfika programów polskich            232
11.4. Programy religijne                 233
11.5. Rola koordynatora grupy polskiej          . 235
11.6. Grupa młodzieżowa Na fali             236
11.7. Struktura prawna stacji               238
11.8. Grupa polska dziś                 . 240

Konkluzje                         245
Bibliografia                        255
1. Monografie, opracowania                255
2. Rozdziały w pracach zbiorowych             257
3. Artykuły naukowe, materiały konferencyjne        259
4. Materiały prasowe i informacyjne            . 260
5. Dokumenty źródłowe                  261
6. Artykuły i źródła internetowe              . 263

Spis niepublikowanych wywiadów przeprowadzonych
na potrzeby niniejszej monografii               267
Spis skanów dokumentów zamieszczonych w tekście      . 269
Spis tabel, wykresów i rysunków               . 271
Spis fotografii                       . 273

Aneksy                          . 275
Aneks 1. Chronologia wybranych wydarzeń związanych
ze zmianami personalnymi w Sekcji Polskiej (1987–1998)   277
Aneks 2. Lista zarejestrowanych członków Sekcji Polskiej Radia
3ZZZ z dnia 17 stycznia 1995 r              286
Aneks 3. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia
Sekcji Polskiej Radia 3ZZZ, 3 lipca 1995 r         . 290
Aneks 4. Dokumentacja fotograficzna             293
Indeks osobowy                      . 305
Indeks rzeczowy                      315
Summary                         325

330 stron, Format: 156x232, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022