|
REFORMA WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI
ŚWIĄTKOWSKI A.M. wydawnictwo: IGNATIANUM, 2022, wydanie Icena netto: 76.95 Twoja cena 73,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Reforma wymiaru sprawiedliwości
Bardzo
wysoko oceniam wartość merytoryczną książki i zakładam, że winna się
ona spotkać z dużym zainteresowaniem czytelników, w
szczególności zaś osób parających się zawodowo
wykonywaniem zawodów prawniczych, a także posiadających lub
uzyskujących wykształcenie prawnicze bądź administracyjne.
Szczególnie wysoko oceniam zaprezentowane przez autora
wybrane aspekty aktualnej „reformy wymiaru
sprawiedliwości” w kontekście wartości i zasad Konstytucji
RP, a także prawa międzynarodowego, w szczególności
europejskiego, którego to autor jest wybitnym znawcą, nie
tylko teoretykiem, lecz także praktykiem (o czym świadczy jego
wieloletnie funkcjonowanie w różnych organach Rady Europy).
Autor
stara się zachować naukowy obiektywizm w opisie i analizie jurydycznej
tzw. „reformy sądownictwa” prowadzonej w ostatnim
okresie. Mamy zatem do czynienia z pracą stricte naukową. Rzetelne
analizy jurydyczne uwzględniają ustawodawstwo krajowe, międzynarodowe,
w szczególności europejskie źródła prawa, a także
przybliżają czytelnikowi orzecznictwo trybunałów
europejskich łączące się z problematyką wymiaru sprawiedliwości. Wysoko
oceniam zaprezentowane przez autora rozważania, jak też wyprowadzone z
nich wnioski dotyczące określonych elementów tzw.
„reformy wymiaru sprawiedliwości”.
Dr
hab. Bolesław Maciej Ćwiertniak, prof. WSH
Książka
w sposób kompleksowy i wnikliwy analizuje wszystkie istotne
aspekty i instytucje Unii Europejskiej dotyczące praworządności w
krajach członkowskich, a zwłaszcza nieusuwalności sędziów i
niezależności sądów od władzy wykonawczej. Warto także
podkreślić, że treść książki jest nie tylko w całości dostosowana do
wymogów programowych w ramach uniwersyteckich
studiów prawniczych, ale może być wykorzystana jako
kompendium wiedzy przydatnej dla aplikantów sądowych,
radcowskich i adwokackich oraz osób stosujących w praktyce
prawo unijne. Na uwagę zasługuje również podejście
polegające na przedstawieniu instytucji prawa w działaniu przez pryzmat
orzecznictwa sądowego, co świadczy o wadze, jaką autor przywiązuje do
socjologicznego ujęcia „prawa w działaniu”.
Recenzowana książka zawiera bogatą literaturę i orzecznictwo,
umożliwiając zainteresowanemu czytelnikowi dalsze, pogłębione studia na
instytucjami prawa unijnego i polskiego.
Dr
hab. Andrzej Patulski, prof. UW
Andrzej Marian Świątkowski
– prof. zw. dr hab., profesor Jean Monnet Chair w zakresie
europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, emerytowany
profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2015 roku zatrudniony w
Akademii Ignatianum w Krakowie.
Uwagi
wprowadzające
Rozdział 1
Obniżenie
"wieku emerytalnego" sędziów Sądu Najwyższego i wprowadzenie
obowiązku przejścia w stan spoczynku - prawny spór o
zgodność z Konstytucją RP
1.1. "Wiek emerytalny" sędziów
1.2. Konstytucyjna zasada nieusuwalności sędziów
1.3. Obowiązek prezydenta RP stwierdzenia daty przejścia sędziego w
stan spoczynku
1.4. Refleksja o sposobie układania praw
1.5. Obniżenie "wieku emerytalnego" sędziów SN a zasada lex
retro non agit
1.6. Domniemanie zgodności z Konstytucją instytucji prawnej
automatycznego przejścia po osiągnięciu "wieku emerytalnego" w stan
spoczynku
1.7. Uwagi końcowe
Rozdział 2
Proceduralne
i materialnoprawne aspekty wprowadzonych zmian
2.1. Wprowadzenie
2.2. Aspekty proceduralne
2.2.1. Dopuszczalność wniesienia skargi
2.2.2. Dopuszczalność drogi sądowej
2.2.3. Podstawy prawne wniesienia skargi
2.2.4. Niezawisłość i nieusuwalność sędziów
2.3. Refleksja końcowa
Rozdział 3
Naruszenie
zasady równego traktowania - pomysł dożywotniego
zatrudnienia sędziów jako nauczycieli akademickich
3.1. Wprowadzenie
3.2. Stan faktyczny
3.3. Legalność dyferencjacji nauczycieli akademickich
3.4. Dożywotnia ochrona trwałości stosunków pracy
niektórych nauczycieli akademickich
3.4.1. Zakaz rozwiązania umowy o pracę
3.4.2. Zakaz zmiany warunków pracy
3.5. Przepisy intertemporalne
3.6. Uwagi końcowe
Rozdział 4
Nowe
zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów
4.1. Stan faktyczny i problem prawny
4.2. Nieścisłość wnioskodawców (sądów
odsyłających)
4.3. Poglądy władz państwowych RP i ich instytucji
4.4. Zapatrywania amici curiae
4.5. Stanowisko TSUE
Rozdział 5
Podporządkowanie
sędziów władzy wykonawczej
5.1. Wprowadzenie
5.2. Postępowanie prejudycjalne
5.3. Obowiązek państw członkowskich UE
5.3.1. Zakres i poziom ochrony prawnej
5.3.2. Niezawisłość sędziowska i niezależność sądów
5.3.3. Judykatura ETPC o ochronie niezawisłości i niezależności
sędziów oraz sądów
5.4. Proces i warunki rekrutacji na stanowiska sędziowskie w Izbie
Dyscyplinarnej SN
5.4.1. Gwarancje ustrojowe
5.4.2. Zastrzeżenia wobec powołań nowych sędziów Izby
Dyscyplinarnej SN
5.5. Propozycja TSUE zastosowania w systemie prawa RP
środków naprawczych
5.6. Konkluzja
Rozdział 6
Zmiana
procedury doboru sędziów SN
6.1. Zakaz zaskarżania decyzji KRS
6.2. Uczestnicy postępowania prejudycjalnego; ich stanowiska i
argumentacja
6.3. Zasada skutecznej ochrony sądowej
6.3.1. Prawo sądów krajowych do inicjowania postępowania
prejudycjalnego
6.3.2. Swoboda wypełniania obowiązków sędziowskich
6.3.3. Zasada skutecznej ochrony sądowej a zakaz przedstawiania pytań
prejudycjalnych
6.3.4. Obowiązki sądów państw członkowskich w razie
nieprzestrzegania przez władze państwowe członkowskich
standardów unijnych
6.3.5. Konkluzja opinii RG TSUE
6.4. Wyrok TSUE z 2 marca 2021 r. w sprawie KRS
6.4.1. Obowiązek sądów unijnych przestrzegania
przepisów prawa UE
6.4.2. Sądowa kontrola uchwał krajowych organów
konstytucyjnych
6.4.3. Konieczność zabezpieczenia procedur wyłaniania
sędziów SN
6.4.4. Odnowienie kompetencji sądów unijnych w państwach
członkowskich UE
6.4.5. Konkluzja finalna TSUE
Rozdział 7
Odpowiedzialność
władz wykonawczych RP za naruszenie nieusuwalności i niezawisłości
sędziów SN
7.1. Wprowadzenie
7.2. Praworządność i skuteczność ochrony sądowej - fundamentalne zasady
UE
7.3. Proceduralne aspekty nadzoru organów unijnych nad
przestrzeganiem przez państwa członkowskie UE podstawowych wartości i
zasad Unii Europejskiej
7.3.1. Uwagi wprowadzające
7.3.2. Postępowanie regulowane art. 7 TUE i art. 258 TFUE
7.3.3. Zakres zastosowania art. 47 KPP w związku z art. 19 ust. 1
akapit drugi TUE
7.3.4. Tymczasowe środki zabezpieczające ochronę praworządności i ich
następstwa
7.4. Uwagi końcowe
Rozdział 8
Państwowa
suwerenność a unijna solidarność
8.1. Istota solidarności w sferze wymiaru sprawiedliwości
8.2. Historia sporu Komisja/Polska in brevis
8.3. Postępowanie poprzedzające wniesienie skargi do TSUE i
argumentacja stron sporu
8.3.1. Postępowanie poprzedzające
8.3.2. Wywody pełnomocników procesowych KE
8.3.3. Zarzuty przedstawicieli RP
8.3.4. Replika Komisji Europejskiej
8.3.5. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE
8.4. Środki tymczasowe zabezpieczające interesy obywateli Unii
Europejskiej
8.4.1. Argumentacja merytoryczna TSUE
8.4.2. Polemika TSUE z argumentami formalnoprawnymi przedstawicieli RP
8.4.3. Procedura "wyważania spornych interesów" stron sporu
8.5. Solidarność, dysharmonia a wymiar sprawiedliwości
Rozdział 9
Unijne
priorytety
9.1. Unia Europejska jako projekt prawny
9.2. Rodowód zasady prymatu prawa unijnego
9.3. Rozwinięcie argumentacji na rzecz zasady prymatu prawa unijnego
9.4. Próba kontestacji koncepcji unijnego prymatu
9.5. Rola zasady pomocniczości i proporcjonalności w przestrzeganiu
pierwszeństwa prawa unijnego
9.6. Konkluzja
Rozdział 10
Obligatoryjność
dostosowania reformy wymiaru sprawiedliwości do przepisów
unijnych
10.1. Wprowadzenie
10.2. Postanowienie TSUE zabezpieczające interesy stron prawdziwych
organów wymiaru sprawiedliwości
10.2.1. Zastrzeżenia formalnoprawne
10.2.2. Materialnoprawne wymagania ustanowienia środków
zabezpieczających
10.3. Opinia prawna Rzecznika Generalnego TSUE
10.3.1. Wprowadzenie
10.3.2. Skuteczność ochrony sądowej jako podstawowa gwarancja
praworządności w UE
10.3.3. Zakaz uznawania treści orzeczenia sądowego za przewinienie
dyscyplinarne
10.3.4. Niezależność i bezstronność ID SN
10.3.5. Brak podstaw prawnych do przyznania prezesowi ID SN uprawnień
do wyznaczania właściwego sądu dyscyplinarnego
10.3.6. Nieprzestrzeganie uprawnień procesowych dyscyplinowanych
sędziów
10.3.7. Nieograniczone uprawnienia krajowych sądów unijnych
do występowania do TSUE z prawnymi pytaniami prejudycjalnymi
10.4. Konkluzja
Rozdział 11
Unijna
koncepcja praworządności
11.1. Podstawa prawna rozstrzygnięcia przez TSUE ogólnych
zarzutów
11.1.1. Argumentacja stron
11.1.2. Reforma wymiaru sprawiedliwości
11.1.3. Stanowisko TSUE
11.1.4. Sugestie TSUE w sprawie rozwiązania problemu pogodzenia
interesów władz RP z zasadą skutecznej ochrony sądowej
11.2. Dopuszczenie do uznania orzeczeń sądowych za przewinienia
dyscyplinarne
11.2.1. Stanowiska stron
11.2.2. Ocena TSUE
11.3. Dyskrecjonalna władza prezesa ID SN
11.3.1. Argumentacja stron
11.3.2. Stanowisko TSUE
11.4. Niezapewnienie przez ustawodawcę prawa do rozpoznania sprawy
dyscyplinarnej w rozsądnym terminie, prawa do obrony i prowadzenia
postępowania w obecności obwinionego lub jego obrońcy
11.4.1. Stanowiska stron
11.4.2. Ocena TSUE
11.5. Prawny zakaz prowadzenia dialogu sądów unijnych z TSUE
i odesłań prejudycjalnych
11.5.1. Argumentacja stron
11.5.2. Stanowisko TSUE
11.6. Sentencja wyroku TSUE
Zakończenie
Bibliografia
Źródła prawa
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy
National reform of judiciary. Summary
284
strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|