|
HERMENEUTYKA WYPOWIEDZI CREDO ADJECTUM UT INTELLIGAM
JANIK P. wydawnictwo: IGNATIANUM, 2021, wydanie Icena netto: 79.65 Twoja cena 75,67 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Hermeneutyka wypowiedzi
Credo
adjectum, ut intelligam
Co
właściwie znaczy rozumieć wypowiedź? Czy oznacza to znać warunki jej
sensowności? Doświadczenie, do którego odsyła i z
którego zdaje sprawę? Czy będąc w określonym momencie
czasowo-sytuacyjnym, oznacza rozumieć horyzont możliwości: (i) jakie
daje się rozpoznać, by wybrać to, co uważa się za lepsze przy chłodnej
kalkulacji, bardziej korzystne ze względu na potrzeby czy na stawiane
sobie cele? Bądź też, (ii) demaskując mechanizm dominacji, wyzwolić się
z zależności? Jeśli tak, to wystarczyłby horyzont faktyczności,
hermeneutyka, której podwaliny Martin Heidegger położył w
Byciu i czasie. Obszar badania odsłania się jednak dopiero
wówczas, gdy wiara w sens wypowiedzi okazuje się kłopotliwa.
Ze
Wstępu
Wartością
rozprawy jest ukazanie, jak problematyka wypowiedzi odzwierciedla się w
filozoficznym dyskursie, używanej terminologii i jej zmianach od
Descartes’a aż po, powiedzmy, Jana Patočkę z uwzględnieniem
myśli klasycznej (zwłaszcza Retoryki Arystotelesa) i wyostrza samo
pytanie o człowieka (kim jest człowiek?). Autor zatacza trzy kręgi,
odpowiadające trzem częściom rozprawy, w których powoli,
poprzez nawroty i ubogacające powtórzenia, zbliża się ku
konkluzji, że „czucie” jest kluczem otwierającym
świat ludzkiego życia. Na granicy tego świata umieszcza szeroko
rozumianą „wypowiedź”, której nie
pozwala – jak sądzi – dobrze zrozumieć ani logika
nauk skupionych na rzeczach, ani hermeneutyka bazująca na języku, lecz
dopiero doświadczenie uprzednie względem języka –
„żywa cielesność”, wyrażająca się zakorzenionym w
pragnieniu zainteresowaniem, totalnością odniesień do tzw. świata
naturalnego oraz mierzącymi „tętno życia”
uczuciami. W świetle tak pojętej wypowiedzi prawda o człowieku
przedstawia się jako całość doświadczenia wzrastania i stawania się
człowiekiem.
Ks.
prof. dr hab. Stanisław Wszołek
Piotr Janik
SJ – jezuita, adiunkt badawczy w Instytucie Filozofii
Akademii Ignatianum w Krakowie, absolwent Politechniki Wrocławskiej
(Computer Science), The San Luigi Theology College w Neapolu i
Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Doktorat z filozofii
obronił w Ignatianum na podstawie rozprawy Koncepcja przekonania w
ujęciu semiotyczno-pragmatycznym. Charles S. Peirce
(1839–1914). Członek Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego
(PTFen.org.pl) oraz „The Stein Circle”. The
International Association for the Study of the Philosophy of Edith
Stein (IASPES). Obszar badawczy: semiotyka triadyczna (stoicka,
Peirce’owska), filozofia języka w tradycji kontynentalnej:
fenomenologia, hermeneutyka, logika i dyskurs, filozofia humanistyki,
ontologia hermeneutyczna, antropologia, informatyka i cybernetyka.
WSTĘP
15
CZĘŚĆ I ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE
1.
PROBLEM DOŚWIADCZENIA NAUKOWEGO 21
1.1. Doświadczenie obiektywne 22
1.2. Dziedzina subiektywno-transcendentalna 25
1.3. Doświadczenie a rozumienie sensu przeżyć 28
1.4. Doświadczenie drugiego człowieka 32
2. LOGIKA
SERCA 39
2.1. Emocje i wartości 39
2.2. Problem Schelerowskiej analizy emocji 43
2.3. Steinowska krytyka „uczuć intencjonalnych” 45
2.4. Heidegger przeciw „myśleniu według wartości” 49
2.5. Merleau-Ponty’ego koncepcja mowy ciała 52
3. ZARYS
FENOMENOLOGII UCZUĆ 57
3.1. Między fizycznością a psychicznością 57
3.2. Intencjonalność jako funkcja 61
3.3. Problem wartości 62
3.4. Współczucie, czyli sympatia 64
4. FENOMENALIZACJA OSOBOWOŚCI
69
4.1. Żywa cielesność i życie 69
4.2. „Me-mocje”? 72
4.3. W stronę ontologii osoby 74
4.4. Emocje, osobowość i wspólnota życia 77
CZĘŚĆ II ELEMENTY HERMENEUTYKI
5. CZUCIE
JAKO KLUCZ HERMENEUTYCZNY 85
5.1. Życie „bezinteresowne” a
„fałszywe” uczucia 86
5.2. Sensowność, otwartość, problematyczność 90
5.3. O rozumności „animal rationale” 94
5.4. Fenomenalność otwartości 97
6. SENS
TOŻSAMOŚCI I AFEKTYWNOŚĆ 103
6.1. Osobista tożsamość i „prawdziwe” uczucia 103
6.2. „Być dotkniętym” autentycznością 107
6.3. Sens, kryzys i dziejowość 109
6.4. Afektywność i Sokratejski leitmotiv 112
7. FENOMENALIZACJA
WYPOWIEDZI 119
7.1. Wypowiedź i niewypowiedziane 119
7.2. Myśl i rozumienie 123
7.3. Refleksja, samorozumienie i rozumienie rzeczy 127
7.4. Afektywność a cielesność 130
7.5. Myślenie, życie, mowa 135
CZĘŚĆ III HORYZONTY ŻYCIA
8. ZAAKCEPTOWAĆ
PROBLEMATYCZNOŚĆ 145
8.1. Sens istnienia 146
8.2. Natura umysłu 149
8.3. Odpowiedzialność a troska 154
8.4. Wypowiedź a „żywa komunikacja” 159
9.
FENOMEN ROZUMIENIA 165
9.1. Wypowiedź i afektywność 167
9.2. Odczucie sensu, pojęcie sensu, przeżycie sensu 172
9.3. Wypowiedź, tożsamość a egzystencja 176
9.4. Rozumieć człowieka w świetle wypowiedzi 180
10. SENS
I WAŻNOŚĆ WYPOWIEDZI 185
10.1. Dialektyka i czas 186
10.2. Czytelność i funkcja 190
10.3. Interpretacja czy rozumienie 193
10.4. Medium nie jest bez znaczenia 197
11.
CREDO ADJECTUM, UT INTELLIGAM
203
11.1. Wypowiedź, czyli medium 204
11.2. Konwersacja 209
11.3. Język – iluzoryczna gra? 213
ZAKOŃCZENIE 219
BIBLIOGRAFIA 223
INDEKS OSÓB 227
SUMMARY 231
232
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|