|
ZNACZENIE RÓŻNIC KULTUROWYCH W KOBIECYM OBRAZIE FUNKCJONOWANIA MAŁŻEŃSTW I RODZIN WIELOKULTUROWYCH
SOWA-BEHTANE E. wydawnictwo: IGNATIANUM, 2022, wydanie Icena netto: 94.50 Twoja cena 89,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Znaczenie różnic
kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin
wielokulturowych
Aktualność
podjętej w książce problematyki podkreśla z jednej strony stale
wzrastająca liczba rodzin wielokulturowych pochodzących z europejskiego
i pozaeuropejskiego kręgu kulturowego, a z drugiej – brak
przygotowania m.in. ze strony szkoły i nauczycieli do pracy edukacyjnej
z tego typu rodzinami. Lektura publikacji pozwala na poznanie z
konieczności cząstkowego, ale wielostronnego oglądu złożonych zagadnień
dotyczących małżeństw i rodzin wielokulturowych oraz edukacji
międzykulturowej. (…)
Ze
względu na poruszaną problematykę, jej aktualność dla rozwoju teorii i
praktyki edukacji międzykulturowej wydanie książki Ewy Sowy-Behtane
jest w pełni pożądane i uzasadnione. Jestem przekonana, że
doświadczenia nabyte podczas zbierania materiałów do
niniejszej pracy pozwoliły Autorce zauważyć wyzwania i zadania w
zakresie pracy edukacyjnej z rodzinami wielokulturowymi, tak istotne i
ważne do podjęcia w naszym środowisku pedagogów
międzykulturowych.
prof.
dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur
Tematyka
omawianej książki jako projektu wydawniczego jest z pewnością nie tylko
dla mnie fascynująca i zasługująca na staranną promocję. Jej wielką
wartością jest pokazywany, jako coraz bardziej naturalny, choć trudny a
z pewnością nieunikniony, fenomen społeczny (w niektórych
regionach kraju już znaczący) tzw. małżeństw mieszanych kulturowo
(światopoglądowo, narodowościowo, językowo…).
Badanie
tego środowiska wychowawczego dzieci i losów życiowych
całych rodzin jest znaczącym wyzwaniem, mającym swoje problemy
metodologiczne i etyczne. Powstają tu pułapki, jak też rodzą się
zagrożenia zbyt słabo uświadamiane, a przy tym znamionujące bariery
wyobraźni i tolerancji w środowisku społecznym, a co dopiero
mówić o wykorzystaniu i wspieraniu konkretnych, ważnych
egzystencjalnie szans rozwojowych, jakie sytuacje spotkania
międzykulturowego niosą życiowo. Ciągle mamy zbyt mało opracowań czy
badań, a także diagnoz dotyczących tego, jak takim sytuacjom
wychowawczym pomagać i chronić je przed typowymi dla nich pułapkami
rozwojowymi. W tym kontekście trudno wręcz przecenić zamysł badawczy i
próbę autorską Ewy Sowy-Behtane dla dalszych dyskusji i
dociekań oraz uwrażliwień kulturowych na ten ciągle niedoceniany
problem.
prof.
zw. dr hab. Lech Witkowski
Ewa Sowa-Behtane
– doktor nauk humanistycznych, pedagog-profilaktyk społeczny,
socjolog-psychosocjolog rozwoju osobowego. Autorka monografii: Wartości
członków subkultur młodzieżowych (2015), Młodzież
ponowoczesna (2015), Rodziny wielokulturowe (2016) oraz ponad 100
artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach
zbiorowych. Koordynatorka wielu projektów badawczych,
uczestniczka ponad 70 konferencji naukowych. Członek Zespołu Pedagogiki
Kultury i Edukacji Międzykulturowej PAN, Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego oraz Global Association for Humanities and Social
Science Research (GAHSSR). Aktywna działaczka organizacji
pozarządowych: założycielska i prezeska Stowarzyszenia Rodzin
Wielokulturowych, sekretarz Stowarzyszenia Wspierania Edukacji
Międzykulturowej.
Wstęp
11
Rozdział 1
Teorie
małżeństwa i rodziny 21
1.1. Małżeństwo jako podsystem rodziny 21
1.2. Funkcje małżeństwa i rodziny 28
1.3. Czynniki determinujące funkcjonowanie małżeństw i rodzin 39
1.4. Przemiany modelu współczesnej rodziny 43
Rozdział 2
Małżeństwa
i rodziny wielokulturowe – podstawowe zagadnienia definicyjne
49
2.1. Małżeństwa wielokulturowe – definicje 49
2.2. Dobór małżeństw wielokulturowych 54
2.3. Rodziny wielokulturowe – definicje 63
2.4. Zagraniczne i polskie badania nad problematyką małżeństw i rodzin
wielokulturowych 68
Rozdział 3
Funkcjonowanie
małżeństw i rodzin wielokulturowych
81
3.1. Kultura, akulturacja oraz postawy i strategie w sytuacji
zróżnicowania kulturowego 81
3.2. Małżeństwa wielokulturowe jako wskaźnik otwartości społeczeństwa
oraz integracji imigrantów. Ocena społeczna małżeństw i
rodzin wielokulturowych 118
3.3. Tożsamość wielokulturowa, międzykulturowa, transkulturowa.
Kształtowanie tożsamości kulturowej dzieci poprzez socjalizację i
wychowanie 133
3.4. Konflikty kulturowe i strategie radzenia sobie z nimi 163
3.5. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące (szanse i zagrożenia) w
małżeństwach i rodzinach wielokulturowych 170
Rozdział 4
Zagadnienia
metodologiczne badań własnych 191
4.1. Paradygmat badawczy i cele badań 191
4.2. Podstawy teoretyczne i problemy badawcze 192
4.3. Typ badań, metoda, technika i narzędzie badań 199
4.4. Organizacja i teren badań 201
4.5. Charakterystyka badanych przypadków 202
Rozdział 5
Znaczenie
różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania
małżeństw i rodzin wielokulturowych – wyniki badań własnych
209
5.1. Sposoby poznania, okres narzeczeństwa i zawarcie małżeństwa oraz
motywy zawierania małżeństw wielokulturowych 209
5.2. „Pole wybieralności” małżonków 225
5.3. Wzajemne postawy małżonków wobec innej kultury 238
5.4. Negatywna ocena społeczna jako czynnik determinujący
funkcjonowanie małżeństw i rodzin wielokulturowych 245
5.5. Wychowanie w rodzinach wielokulturowych 250
5.6. Strategie radzenia sobie z różnorodnością kulturową i
konfliktami kulturowymi 255
5.7. Szanse i zagrożenia rodzin wielokulturowych 259
5.8. Wnioski z badań 277
5.9. Postulaty pedagogiczne 286
5.9.1. Wsparcie dla małżeństw i rodzin wielokulturowych 287
5.9.2. Edukacja międzykulturowa 296
5.9.3. Komunikacja międzykulturowa 302
5.9.4. Autokreacja wielokulturowa 306
5.9.5. Dialog międzyreligijny 309
Zakończenie
Refleksje, trudności i uwagi krytyczne z perspektywy badacza 313
Bibliografia 315
Spis tabel 343
Aneks 345
Indeks osób 349
Summary 355
356
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|