wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 94.50 89,78   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ZNACZENIE RÓŻNIC KULTUROWYCH W KOBIECYM OBRAZIE FUNKCJONOWANIA MAŁŻEŃSTW I RODZIN WIELOKULTUROWYCH


SOWA-BEHTANE E.

wydawnictwo: IGNATIANUM, 2022, wydanie I

cena netto: 94.50 Twoja cena  89,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Znaczenie różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin wielokulturowych


Aktualność podjętej w książce problematyki podkreśla z jednej strony stale wzrastająca liczba rodzin wielokulturowych pochodzących z europejskiego i pozaeuropejskiego kręgu kulturowego, a z drugiej – brak przygotowania m.in. ze strony szkoły i nauczycieli do pracy edukacyjnej z tego typu rodzinami. Lektura publikacji pozwala na poznanie z konieczności cząstkowego, ale wielostronnego oglądu złożonych zagadnień dotyczących małżeństw i rodzin wielokulturowych oraz edukacji międzykulturowej. (…)

Ze względu na poruszaną problematykę, jej aktualność dla rozwoju teorii i praktyki edukacji międzykulturowej wydanie książki Ewy Sowy-Behtane jest w pełni pożądane i uzasadnione. Jestem przekonana, że doświadczenia nabyte podczas zbierania materiałów do niniejszej pracy pozwoliły Autorce zauważyć wyzwania i zadania w zakresie pracy edukacyjnej z rodzinami wielokulturowymi, tak istotne i ważne do podjęcia w naszym środowisku pedagogów międzykulturowych.

prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur

Tematyka omawianej książki jako projektu wydawniczego jest z pewnością nie tylko dla mnie fascynująca i zasługująca na staranną promocję. Jej wielką wartością jest pokazywany, jako coraz bardziej naturalny, choć trudny a z pewnością nieunikniony, fenomen społeczny (w niektórych regionach kraju już znaczący) tzw. małżeństw mieszanych kulturowo (światopoglądowo, narodowościowo, językowo…).

Badanie tego środowiska wychowawczego dzieci i losów życiowych całych rodzin jest znaczącym wyzwaniem, mającym swoje problemy metodologiczne i etyczne. Powstają tu pułapki, jak też rodzą się zagrożenia zbyt słabo uświadamiane, a przy tym znamionujące bariery wyobraźni i tolerancji w środowisku społecznym, a co dopiero mówić o wykorzystaniu i wspieraniu konkretnych, ważnych egzystencjalnie szans rozwojowych, jakie sytuacje spotkania międzykulturowego niosą życiowo. Ciągle mamy zbyt mało opracowań czy badań, a także diagnoz dotyczących tego, jak takim sytuacjom wychowawczym pomagać i chronić je przed typowymi dla nich pułapkami rozwojowymi. W tym kontekście trudno wręcz przecenić zamysł badawczy i próbę autorską Ewy Sowy-Behtane dla dalszych dyskusji i dociekań oraz uwrażliwień kulturowych na ten ciągle niedoceniany problem.

prof. zw. dr hab. Lech Witkowski

Ewa Sowa-Behtane – doktor nauk humanistycznych, pedagog-profilaktyk społeczny, socjolog-psychosocjolog rozwoju osobowego. Autorka monografii: Wartości członków subkultur młodzieżowych (2015), Młodzież ponowoczesna (2015), Rodziny wielokulturowe (2016) oraz ponad 100 artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach zbiorowych. Koordynatorka wielu projektów badawczych, uczestniczka ponad 70 konferencji naukowych. Członek Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej PAN, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Global Association for Humanities and Social Science Research (GAHSSR). Aktywna działaczka organizacji pozarządowych: założycielska i prezeska Stowarzyszenia Rodzin Wielokulturowych, sekretarz Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej.

Wstęp 11
Rozdział 1
Teorie małżeństwa i rodziny 21
1.1. Małżeństwo jako podsystem rodziny 21
1.2. Funkcje małżeństwa i rodziny 28
1.3. Czynniki determinujące funkcjonowanie małżeństw i rodzin 39
1.4. Przemiany modelu współczesnej rodziny 43

Rozdział 2
Małżeństwa i rodziny wielokulturowe – podstawowe zagadnienia definicyjne 49
2.1. Małżeństwa wielokulturowe – definicje 49
2.2. Dobór małżeństw wielokulturowych 54
2.3. Rodziny wielokulturowe – definicje 63
2.4. Zagraniczne i polskie badania nad problematyką małżeństw i rodzin wielokulturowych 68

Rozdział 3
Funkcjonowanie małżeństw i rodzin wielokulturowych 81
3.1. Kultura, akulturacja oraz postawy i strategie w sytuacji zróżnicowania kulturowego 81
3.2. Małżeństwa wielokulturowe jako wskaźnik otwartości społeczeństwa oraz integracji imigrantów. Ocena społeczna małżeństw i rodzin wielokulturowych 118
3.3. Tożsamość wielokulturowa, międzykulturowa, transkulturowa. Kształtowanie tożsamości kulturowej dzieci poprzez socjalizację i wychowanie 133
3.4. Konflikty kulturowe i strategie radzenia sobie z nimi 163
3.5. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące (szanse i zagrożenia) w małżeństwach i rodzinach wielokulturowych 170

Rozdział 4
Zagadnienia metodologiczne badań własnych 191
4.1. Paradygmat badawczy i cele badań 191
4.2. Podstawy teoretyczne i problemy badawcze 192
4.3. Typ badań, metoda, technika i narzędzie badań 199
4.4. Organizacja i teren badań 201
4.5. Charakterystyka badanych przypadków 202

Rozdział 5
Znaczenie różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin wielokulturowych – wyniki badań własnych 209
5.1. Sposoby poznania, okres narzeczeństwa i zawarcie małżeństwa oraz motywy zawierania małżeństw wielokulturowych 209
5.2. „Pole wybieralności” małżonków 225
5.3. Wzajemne postawy małżonków wobec innej kultury 238
5.4. Negatywna ocena społeczna jako czynnik determinujący funkcjonowanie małżeństw i rodzin wielokulturowych 245
5.5. Wychowanie w rodzinach wielokulturowych 250
5.6. Strategie radzenia sobie z różnorodnością kulturową i konfliktami kulturowymi 255
5.7. Szanse i zagrożenia rodzin wielokulturowych 259
5.8. Wnioski z badań 277
5.9. Postulaty pedagogiczne 286
5.9.1. Wsparcie dla małżeństw i rodzin wielokulturowych 287
5.9.2. Edukacja międzykulturowa 296
5.9.3. Komunikacja międzykulturowa 302
5.9.4. Autokreacja wielokulturowa 306
5.9.5. Dialog międzyreligijny 309

Zakończenie
Refleksje, trudności i uwagi krytyczne z perspektywy badacza 313
Bibliografia 315
Spis tabel 343
Aneks 345
Indeks osób 349
Summary 355

356 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022