|
DECYZJE I ETYKA
GASPARSKI W.W. wydawnictwo: POLTEXT, 2022, wydanie Icena netto: 77.89 Twoja cena 74,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Decyzje i etyka
Co
o etyce każdy decydent wiedzieć powinien?
75+
minitekstów o maxisprawach
Czy etyczny biznes się
opłaca?
Autor
książki, prof. W. Gasparski, drąży ten temat i poszukuje odpowiedzi od
wielu lat – i nie ma wątpliwości, że tak właśnie jest.
Najnowsza historia biznesu pełna jest nazw firm, które
poszły na dno (często w spektakularny sposób), ponieważ
zarządzający nimi postępowali nieetycznie. Do swoich przemyśleń i
refleksji autor wybrał przyjazną dla czytelników formę
krótkich esejów, które można czytać w
dowolnej kolejności. Ich lektura odpowiada na wiele praktycznych pytań,
a jednocześnie zaskakuje głębią refleksji. Choć może nie powinna: w
końcu „biznes robią” ludzie z ludźmi, a refleksja
etyczna od zawsze towarzyszy praktycznej działalności człowieka.
Książka
jest świetną polską odpowiedzią na włączenie się wybitnych
etyków i filozofów na świecie w kształtowanie
zasadniczej zmiany prowadzenia działalności gospodarczej: całkowicie
odpowiedzialnej wobec człowieka i środowiska. Wojciech Gasparski,
wybitny polski filozofetyk, profesor Akademii Leona Koźmińskiego w
Warszawie jest najlepszym cicerone dla teoretyków i
praktyków biznesu po meandrach humanitarnej i dobrej roboty
gospodarczej. W książce jest wiele z Kotarbińskiego i Herberta, ale i
książka jest napisana przez Kotarbińskiego i Herberta polskiej etyki
biznesu: Wojciecha Gasparskiego.
- prof. dr hab. Adam Noga, Katedra Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego
Etyka, lobbing, decyzje.
Te trzy nierozłączne elementy budują zaufanie, a więc sukcesy w
prowadzeniu działalności gospodarczej. Od roku 1999, czyli od
pierwszego numeru miesięcznika lobbingowego Decydent, profesor Wojciech
Gasparski przekonująco wyjaśniał związki decyzji i etyki, pokazywał
europejskie i światowe przykłady oraz tworzył kodeksy etyki zawodowej
dla przedsiębiorców. Dzięki tym tekstom polski biznes
skutecznie udowadniał swoją wiarygodność w kraju i za granicą.
- Damian A. Zaczek, redaktor naczelny miesięcznika lobbingowego Decydent
Ludzie podejmują wiele różnych decyzji. Przyciągają one
uwagę badaczy, którzy próbują opisać, w jaki
sposób podejmujemy te decyzje. Badacze stawiają
różne pytania. Jednych interesuje przede wszystkim, czy
nasze decyzje są racjonalne i jak należy je podejmować, żeby były
racjonalne. Inni opisują, jakie błędy najczęściej popełniamy i czy
możemy ich uniknąć. Również autor tej książki porusza te
tematy. Ale jego książkę wyróżnia to, że najbardziej
interesują go aspekty etyczne naszych decyzji. Pokazuje, że owe aspekty
etyczne towarzyszą decyzjom we wszystkich dziedzinach życia: w
biznesie, w polityce, w życiu rodzinnym.
Wśród tematów omawianych w książce znajdziemy
sytuacje swoistej etycznej ślepoty, problem etycznych
standardów lobbingu, rozpowszechnioną praktykę korupcji i
wiele innych istotnych zagadnień życia społecznego. Wielką zaletą
książki jest to, że o tych ważnych sprawach autor pisze w
sposób bardzo przystępny. Żeby nie zepsuć tego waloru
książki, zamiast własnych słów, przytoczę po prostu jej
podtytuł: 75+ minitekstów o maxisprawach.
- prof. dr hab. Tadeusz Tyszka, Centrum Psychologii Ekonomicznej i
Badań nad Decyzjami ALK, redaktor naczelny czasopisma Decyzje
Prof. dr hab. inż.
Wojciech W. Gasparski
– absolwent Politechniki Śląskiej (1959), studia doktoranckie
w PAN (1969), habilitował się w Politechnice Warszawskiej (1978),
profesor nauk humanistycznych (1985). Założyciel i honorowy dyrektor
Centrum Etyki Biznesu i Innowacji Społecznych w Akademii Leona
Koźmińskiego, gdzie pełnił funkcję prorektora ds. badań naukowych.
Emerytowany profesor PAN, gdzie kierował Zakładem Prakseologii oraz
przewodniczył radzie naukowej Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Autor i redaktor licznych prac z zakresu prakseologii, etyki biznesu,
metodologii dyscyplin praktycznych. Członek rzeczywisty Warszawskiego
Towarzystwa Naukowego, członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i
członek honorowy Polskiego Towarzystwa Etyki Biznesu (EBEN Polska),
honorowy członek Komitetu Naukoznawstwa PAN, honorowy prezes
Towarzystwa Naukowego Prakseologii oraz członek honorowy Collegium
Invisibile, którego był inicjatorem. Odznaczony Krzyżami
Kawalerskim, Oficerskim i Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski,
Medalem Tadeusza Kotarbińskiego PAN, Medalem im. prof. Stanisława
Ochęduszki Politechniki Śląskiej, nagrodzony CEEMAN Champions 2014
Award in Responsible Management Education. Otrzymał Nagrodę Prezesa
Rady Ministrów za redagowanie serii wydawniczej Praxiology:
The International Annual of Practical Philosophy and Methodology
złożonej z 25 tomów opublikowanych w USA nakładem
wydawnictwa Routledge. W 2021 r. opublikował tomik wierszy Przylądek
dobrej nadziei: rymy i bezrymy.
Przedmowa
Podziękowania
Słowo wstępne
25 lat etyki biznesu
Menedżer i prawnik a świat pana Cogito
1. PODSTAWOWE
SŁOWNICTWO ETYCZNE
1.1. Ala ma Asa, a decydent...?
1.2. Brakujące litery
1.3. Od A do Z: katalog przyczyn nieuczciwej konkurencji
1.4. Opiekun spolegliwy
1.5. Słowa, rzeczywistość i legenda
1.6. Nie tylko słowotwórstwo
1.7. Pozór i pozór
1.8. Trud namysłu
1.9. (Swa)wolność słowa
2. ETYCZNE
ASPEKTY BIZNESU
2.1. W poszukiwaniu istoty biznesu
2.2. Czyje stawki w grze?
2.3. Bracia Wright a etyka biznesu
2.4. Terra incognita
2.4. Wiosna i dwa rodzaje odpowiedzialności
2.5. Ile kosztuje etyczność?
2.6. Apel do świata polskiego biznesu
2.7. Infrastruktura etyczna pilnie potrzebna
2.8. EB czy SOK?
2.9. Urodzaj na jaskółki
2.10. Ład korporacyjny pod nadzorem
2.11. Zdarzyło się jutro
2.12. Między agorą a targowiskiem
2.13. Ekonomia i cała reszta
2.14. Artykuły pierwszej potrzeby
2.15. Gaudeamus igitur!
2.16. Biznes dixit!
2.17. Norma uczciwości
2.18. Euro-maraton odpowiedzialności biznesu
2.19. Wywiad dla "Poradnika Handlowca"
3. ETYCZNY
WYMIAR LOBBINGU
3.1. Czy lobbing jest potrzebny
3.2. Etyka lobbingu
3.3. Jak oni to robią w Wisconsin?
3.4. Etyczne standardy lobbingu
4.
ETYKA POLITYKI
4.1. Etyka na szczycie
4.2. O prakseologii, czyli sprawnym działaniu na gruncie polityki
4.3. Projekt "Europa"
4.4. UEtyka
4.5. Realia
4.6. Morale polityki - jaki wskaźnik?
4.7. Bielinek kapustnik z Puszczy Kampinoskiej
4.8. Stan ... darty
4.9. RP czy PR?
4.10. Czy etyka jest rodzaju żeńskiego?
4.11. Z życzeniami dla J.W. Decydencji
4.12. W akacje
5. ETYKA
ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH
5.1. Ostrożnie z modą
5.2. Zwyczajne niezwyczajne
5.3. Dzień Decydenta
5.4. Grochem o ścianę
5.5. Daltonizm etyczny
5.6. Czy zawsze to, co można, jest tym, co wypada
5.7. Rzecz o gwizdaniu
5.8. Lipa kwitnie nie tylko latem
5.9. Obowiązki i aspiracje
5.10. Słowa i czyny
5.11. Dzień Decydenta - przypomnienia
5.12. Rachunek bezsumienia
6. ZAGADNIENIE
KORUPCJI
6.1. A imię jego czterdzieści i cztery
6.2. Onkologia korupcji
6.3. Jak cię widzą, tak cię piszą
6.4. Wakacje decydenta
6.5. Na długie zimowe wieczory
6.6. In medias res
6.7. Waga idealna
7. DYLEMATY
ETYCZNE
7.1. Czy myć ręce, czy nogi?
7.2. Test Słoneczny
7.3. Dobrzy ludzie i trudne decyzje
7.4. Letnia szkoła decydenta
7.5. Komórki do wynajęcia
7.6. Znaczenie kontekstu
7.7. Między impulsem a namysłem
7.8. Efekt świeżości
8. GLOBALIZACJA
8.1. Etyczne wyzwania globalizacji
8.2. Bliżej świata
8.3. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych - wymiar etyczny
8.4. Od wiary, nadziei i miłości do codzienności
Krótka historia etyki biznesu tu i teraz
Apel do decydentów o odnowę
324
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|