wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

OCENA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI Z WYBRANYMI ZABURZENIAMI NEUROROZWOJOWYMI PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW I PRAKTYKÓW


KOSTKA-SZYMAŃSKA M. KRASOWICZ-KUPIS G.

wydawnictwo: UMCS, 2022, wydanie I

cena netto: 37.29 Twoja cena  35,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi

Podręcznik dla studentów i praktyków


W niniejszej monografii omówiono cztery testy – WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet – dostępne polskim psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz zaburzeniami mowy i komunikacji.

Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków i przygotowujących się do praktyki studentów. Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe.


Z recenzji prof. dr hab. Anny Matczak

Wstęp  7

1. Charakterystyka wybranych narzędzi do oceny rozwoju intelektualnego. 11
1.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci 12
1.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 12
1.1.2. Inne testy Wechslera przeznaczone dla dzieci i młodzieży. 16
1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5). 17
1.3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 19
1.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS 21
1.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku 5–10 lat IDS 22
1.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 23
1.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 25

2. Niepełnosprawność intelektualna 29
2.1. Niepełnosprawność intelektualna w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych 29
2.2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 33
2.3. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej u dzieci z wykorzystaniem skal inteligencji 36
2.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci. 37
2.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V). 41
2.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 46
2.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 46
2.3.4. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 48
2.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. 49
2.5. Podsumowanie. 51

3. Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) 53
3.1. ASD – terminologia, kryteria diagnostyczne. 53
3.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 57
3.2.1. Funkcje wykonawcze u dzieci z ASD. 63
3.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ASD z wykorzystaniem Skal Inteligencji Dawida Wechslera. 65
3.3.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 68
3.4. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5). 74
3.5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 75
3.6. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2. 76
3.7. Problemy badania diagnostycznego dzieci z ASD. 78
3.8. Podsumowanie. 81

4. Dysleksja i zaburzenie uczenia się 83
4.1. Zaburzenie uczenia się w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych. 84
4.2. Znaczenie miary inteligencji ogólnej IQ w diagnozie dysleksji i zaburzenia uczenia się. 88
4.3. Wykorzystanie Skal Inteligencji Dawida Wechslera w diagnozie dysleksji 91
4.3.1. Ilorazy inteligencji i wskaźniki złożone 91
4.3.2. Analiza profilu wyników poszczególnych testów skal Dawida Wechslera 99
4.3.3. Konfiguracje wskaźników złożonych 104
4.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS i IDS-2 110
4.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10 lat IDS. 110
4.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 112
4.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem uczenia się 113
4.6. Podsumowanie. 116

5. Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji. 117
5.1. Problemy terminologiczne 118
5.2. DLD w międzynarodowych klasyfikacjach. 121
5.3. Rola IQ w diagnozie różnicowej DLD 124
5.4. Wykorzystanie testów inteligencji w badaniu dzieci z zaburzeniem językowym DLD 126
5.4.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 127
5.4.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5) 128
5.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 129
5.4.4. Wykorzystanie Skali Leiter-3 w badaniu dzieci z zaburzeniem językowym 134
5.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem językowym. 135
5.6. Podsumowanie. 139

6. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). 141
6.1. ADHD w międzynarodowych klasyfikacjach 141
6.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ADHD – zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 147
6.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ADHD z wykorzystaniem skal inteligencji 150
6.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla Dzieci 151
6.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V). 153
6.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 156
6.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2 157
6.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD). 158
6.5. Podsumowanie. 161

Zakończenie 163
Bibliografia 165

178 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022