|
OCENA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI Z WYBRANYMI ZABURZENIAMI NEUROROZWOJOWYMI PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW I PRAKTYKÓW
KOSTKA-SZYMAŃSKA M. KRASOWICZ-KUPIS G. wydawnictwo: UMCS, 2022, wydanie Icena netto: 37.29 Twoja cena 35,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ocena rozwoju intelektualnego
dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi
Podręcznik
dla studentów i praktyków
W
niniejszej monografii omówiono cztery testy –
WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet – dostępne polskim
psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami
neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem,
zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz
zaburzeniami mowy i komunikacji.
Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków
i przygotowujących się do praktyki studentów.
Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące
właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi
zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta
przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe.
Z
recenzji prof. dr hab. Anny Matczak
Wstęp
7
1. Charakterystyka
wybranych narzędzi do oceny rozwoju intelektualnego.
11
1.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci 12
1.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 12
1.1.2. Inne testy Wechslera przeznaczone dla dzieci i młodzieży. 16
1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
17
1.3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 19
1.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS 21
1.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku 5–10
lat IDS 22
1.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 23
1.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 25
2. Niepełnosprawność
intelektualna 29
2.1. Niepełnosprawność intelektualna w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych 29
2.2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim 33
2.3. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej u
dzieci z wykorzystaniem skal inteligencji 36
2.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci. 37
2.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 41
2.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 46
2.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 46
2.3.4. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 48
2.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim. 49
2.5. Podsumowanie. 51
3. Zaburzenie
ze spektrum autyzmu (ASD) 53
3.1. ASD – terminologia, kryteria diagnostyczne. 53
3.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z zaburzeniem ze spektrum
autyzmu. 57
3.2.1. Funkcje wykonawcze u dzieci z ASD. 63
3.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ASD z wykorzystaniem
Skal Inteligencji Dawida Wechslera. 65
3.3.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 68
3.4. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
74
3.5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 75
3.6. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2. 76
3.7. Problemy badania diagnostycznego dzieci z ASD. 78
3.8. Podsumowanie. 81
4.
Dysleksja i zaburzenie uczenia się
83
4.1. Zaburzenie uczenia się w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych. 84
4.2. Znaczenie miary inteligencji ogólnej IQ w diagnozie
dysleksji i zaburzenia uczenia się. 88
4.3. Wykorzystanie Skal Inteligencji Dawida Wechslera w diagnozie
dysleksji 91
4.3.1. Ilorazy inteligencji i wskaźniki złożone 91
4.3.2. Analiza profilu wyników poszczególnych
testów skal Dawida Wechslera 99
4.3.3. Konfiguracje wskaźników złożonych 104
4.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS i IDS-2 110
4.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10
lat IDS. 110
4.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 112
4.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem uczenia się
113
4.6. Podsumowanie. 116
5. Zaburzenia
rozwoju mowy i komunikacji.
117
5.1. Problemy terminologiczne 118
5.2. DLD w międzynarodowych klasyfikacjach. 121
5.3. Rola IQ w diagnozie różnicowej DLD 124
5.4. Wykorzystanie testów inteligencji w badaniu dzieci z
zaburzeniem językowym DLD 126
5.4.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 127
5.4.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5)
128
5.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 129
5.4.4. Wykorzystanie Skali Leiter-3 w badaniu dzieci z zaburzeniem
językowym 134
5.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem językowym.
135
5.6. Podsumowanie. 139
6.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
(ADHD). 141
6.1. ADHD w międzynarodowych klasyfikacjach 141
6.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ADHD – zespołem
nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 147
6.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ADHD z wykorzystaniem
skal inteligencji 150
6.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla Dzieci 151
6.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 153
6.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 156
6.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2 157
6.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z nadpobudliwością
psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD). 158
6.5. Podsumowanie. 161
Zakończenie 163
Bibliografia 165
178
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|