|
WYCHOWANIE FIZYCZNE W OPOWIEŚCIACH
WĘGLARZ J. wydawnictwo: IMPULS, 2022, wydanie Icena netto: 34.80 Twoja cena 33,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wychowanie fizyczne w
opowieściach
Książka
wpisuje się w listę lektur ukazujących problemy szkolnego wychowania
fizycznego i poszukujących sposobów skutecznego ich
rozwiązywania. Autor przygotował ją w nieco innej formule.
Swój niepokój o przyszłość wychowania fizycznego
przedstawił bowiem w opowieściach, co nadaje publikacji oryginalność.
Józefa Węglarza można zaliczyć do grona nielicznych
autorów, którzy subiektywnie, z odrobiną sarkazmu
i humoru odsłaniają słabości fizycznej edukacji. Jednocześnie,
wykorzystując wieloletnie doświadczenie, podpowiada on, jak dany
problem rozwiązać. [...] Dla wielu czytelników książka może
być źródłem refleksji o stanie fizycznej edukacji.
Szczególnie polecam ją nauczycielom wychowania fizycznego
oraz studentom przygotowującym się do wykonywania tej profesji.
Z
recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
Autorskim zamiarem jest pokazanie walorów edukacji fizycznej
zarówno w jej postulowanych ramach, jak i w istniejącej
rzeczywistości szkolnej, w tym, co czyni, jakie ma efekty i gdzie
błądzi. Będzie to spojrzenie z szerokiej i dość odległej perspektywy,
czyli z punktu widzenia półwiecznego obcowania z nią i
różnych wobec niej powinności. Konstrukcja tego opracowania
nie zmusza Czytelnika do śledzenia treści w ustalonej kolejności, bo
każda opowieść stanowi odrębną jednostkę myślową. Poruszane problemy
można zatem traktować w sposób dowolny, w zależności od
potrzeb i zainteresowań, czy też zwyczajnej ciekawości. Jedynie podział
na niezbyt symetrycznie ułożone dwie części, grupujące myśli
przynależne do założeń teoretycznych (pierwsza) i praktycznych (druga),
porządkują go i nieco ograniczają. Taka konieczność wynika z
obowiązujących metodologicznych wymogów, zgodnie z
którymi najpierw trzeba osadzić problemy w istniejących
realiach, a dopiero potem je zgłębiać i opisywać, a jeśli się autorowi
uda – nawet kreować.
Opowieści zawierają osobiste wątki. Są to przemyślenia, doświadczenia,
wyniki obserwacji, odczucia, a także retrospekcja. Ich wartość byłaby
niewielka, gdyby nieustannie korzystano z dorobku cudzych dokonań.
Dlatego w sposób wyważony sięgano po myśli innych
Autorów, nawet tych z najwyższą nobilitacją, i tylko wtedy,
kiedy wzniecano problem lub poszukiwano jego uzasadnienia. Treści te,
choć zapewne nie zawsze słuszne, mają przypisaną autorską
odpowiedzialność i są skromnym epizodem dodanym do myśli o naszym
wychowaniu fizycznym. Jest to także wyraz wielkiego szacunku i
sentymentalnej pamięci o wszystkich, którzy je tworzyli i
nadal tworzą, a dla zamierzających w przyszłości wykonywać ten trudny,
ale jakże piękny zawód – do poczytania, bo to
przede wszystkim dla nich…
Zebrane opowieści o realiach współczesnego wychowania
fizycznego, zapewne nie wszystkie, które można byłoby
jeszcze przytoczyć, nie wybrzmiewają optymistycznie. Stereotypy,
które do niego przylgnęły, hamują nowe rozwiązania i nie
pozwalają na zmiany w myśleniu o jego innej roli. Nasze wychowanie
fizyczne ugrzęzło w tradycji i niemocy.
Aby odbudować jego należną pozycję, potrzeba namysłu nad tym, czego
oczekuje współczesne młode pokolenie, oraz stworzenia
dostosowanego do jego potrzeb programu działań, opartego na przyjaznych
treściach i odpowiednim ich przekazie. Wszechwładny
„technologizm” ćwiczeń cielesnych musi ustąpić
wychowaniu, wiedzy, dialogowi, empatii i kreatywności. Innej drogi nie
ma…
Na
wstępie…
Część pierwsza
Wokół
teoretycznych konstruktów i wskazań
1. O ewolucji poglądów – opowieść z należną
estymą
2. O potrzebie prostoty języka w teorii – opowieść
pouczająca
3. O fizycznym wychowaniu – opowieść niezwykle ważna
4. O fizycznym kształceniu – opowieść o
krótkotrwałości zmian
5. O teoretycznym syndromie niemocy – opowieść,
która dziwi
6. O tym, że jednak na uboczu – opowieść mało optymistyczna
7. O pedagogu czy gimnaście? Opowieść o nas
8. O tym, co dalej w teorii edukacji fizycznej – opowieść
niełatwa
Część druga
W
nurcie praktyki edukacyjnej
1. O tym, czemu służy teoria w praktyce? Opowieść na
początek
2. O radosnych lekcjach – opowieść
zachęcająca
3. O „igrzyskach lekcyjnych” –
opowieść także radosna
4. O kreatywności – opowieść z kręgu
marzeń
5. O gwizdku „wstrzymującym” grawitację
– opowieść o bezpodmiotowości
6. O ławce – opowieść
wielowątkowa
7. O nauczycielskich pasjach – opowieść z wielkim
uznaniem
8. O niechęci do wiedzy – opowieść
krytyczna
9. O (nie)równości – opowieść
niepokojąca
10. O schematyzmie – opowieść z
dezaprobatą
11. O czynach spektakularnych – opowieść o znamionach
nieuczciwości
12. O pustce aksjologicznej – opowieść z pogranicza
„grzechu”
13. O bezradności w trudnych czasach – opowieść mało
krzepiąca
14. O zmierzchu dominacji – opowieść
posępna
15. O wielkiej niewiadomej – opowieść w życzliwej
zadumie
W zakończeniu…
Piśmiennictwo
110
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|