|
SINGAPUR AZJATYCKI TYGRYS EDUKACYJNYCH REFORM
NOWOSAD I. wydawnictwo: IMPULS, 2022, wydanie Icena netto: 180.00 Twoja cena 171,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Singapur
azjatycki
tygrys edukacyjnych reform
Z recenzji prof. dra
hab. Bogusława Śliwerskiego
Otrzymujemy
znakomitą rozprawę z pedagogiki porównawczej,
która wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej myśli
pedagogicznej i współczesną metodologię badań
komparatystycznych na świecie. Ma to ogromne znaczenie dla dostrzeżenia
przez badaczy zarówno nauk społecznych, jak i
humanistycznych w naszym kraju, że nie wolno lekceważyć pedagogiki jako
nauki. Wykorzystanie międzynarodowych badań pedagogicznych, w przypadku
których ponadczasowe oraz ponadpaństwowe możliwości
implementowania pewnych prawidłowości znakomicie sprawdziły się w
reformowaniu systemu szkolnego przez
odpowiedzialnych i świetnie wykształconych
polityków najwyżej rozwiniętych na świecie
państw, sprzyja zarazem nieprawdopodobnemu skokowi rozwojowemu
społeczeństwa. Książka Inetty Nowosad mogła powstać dzięki niezwykle
precyzyjnemu planowi badań autorki, ich logicznej konceptualizacji i
strukturze oraz bogactwu źródeł naukowych, oświatowych i
administracyjno-politycznych małego państwa, które stało się
liderem edukacyjnych zmian na świecie.
Książka zatytułowana Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych
reform. Fenomen makropolityki oświatowej zwraca uwagę na niewielki kraj
na mapie świata – określany często w mediach jako
„Mała czerwona kropka” (Little red dot). Termin ten
został szybko przyjęty zarówno przez singapurskich
polityków, jak i obywateli, którzy za pomocą tego
określenia wyrażają dumę z sukcesu własnego narodu pomimo jego
fizycznych ograniczeń. Singapur jest bowiem małym krajem o powierzchni
nieco ponad 700 kilometrów kwadratowych. Tworząc kulturowy
tygiel, zamieszkuje go ponad 5,5 miliona ludzi o różnym
pochodzeniu i wyznawanej religii.
Prezentowana polskim czytelnikom książka może stanowić ramy dyskusji
nad singapurskim systemem edukacji, realizowaną skutecznie polityką
edukacyjną i przyszłymi kierunkami rozwoju. Jednak lektura publikacji
może również być cenną lekcją w procesie uczenia się od
najlepszych. Nie chodzi tu o bezkrytyczne kopiowanie
elementów czy całości rozwiązań formalnych wypracowanych
przez Singapur. Książka wskazuje bowiem na niebezpieczeństwa związane z
przyjmowaniem systemu singapurskiej edukacji jako modelu dla reszty
świata, bez wcześniejszego zrozumienia jego kontekstu, wyłącznie jako
pokłosia atrakcyjności międzynarodowej. W dorobku pedagogiki
porównawczej nie brakuje argumentów na
uzasadnienie takiego stanowiska.
Wstęp
Rozdział I
W
stronę doskonałości na poziomie systemu
szkolnego
1. Od rozwoju szkoły do rozwoju systemu
szkolnego – główne obszary badań i rozwoju
teorii
2. Na drodze do doskonałości –
w stronę zrównoważonej reformy na dużą
skalę
3. O koniecznych warunkach edukacyjnych
reform
4. Mity reform
edukacyjnych
115
Rozdział II
Kontekst
kulturowy azjatyckich
tygrysów
1. Azja w badaniach specyfiki kultur
narodowych
2. Tradycja chińska a wartości
azjatyckie
3. „Tygrysi skok” w
„szyku lotu dzikich
gęsi”
4. Dobrobyt z namaszczenia Nieba? O roli
kapitału ludzkiego i edukacji
Rozdział III
Singapur
– tygrys w skórze
lwa
1. Społeczno-polityczne uwarunkowania
przemian
2. Reformy edukacyjne i ich społeczny
kontekst
2.1. Walka o przetrwanie
(1959–1978)
2.2. Dążenie do efektywności
(1979–1996)
2.3. Rozwijanie zdolności i aspiracji
(1997–2011)
2.4. Orientacja na ucznia i wartości
(2012–2018)
2.5. Przygotowanie do życia –
ponowne wytyczanie ścieżek (od
2019)
Rozdział IV
Nauczyciele
– siła kształtująca przyszłość
Singapuru
1. Wizja i symbolika nauczycielstwa w
poglądach Lee Kuan Yewa
2. Przygotowanie nauczycieli do
zawodu
2.1. Proces
rekrutacji
2.2. Instytucjonalne fundamenty
kształcenia nauczycieli
2.3. Model kształcenia nauczycieli XXI
wieku (TE21)
3. Rozwój i doskonalenie
nauczycieli w miejscu pracy
3.1. Ścieżki kariery
nauczyciela
3.2. Instytucjonalne ramy rozwoju
zawodowego
3.3. Profesjonalne społeczności uczące
się w systemie
doskonalenia
4. Trójstronne partnerstwo na
rzecz edukacji i rozwoju
nauczycieli
Rozdział V
Singapur:
trajektoria
sukcesu
1. Stałość i zmienność –
atrybuty przemian
2. W stronę „solidarnej
merytokracji”
3. Scentralizowana
decentralizacja
Podsumowanie
Bibliografia
578
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|