|
JAK ROZPOCZĄĆ PRACĘ TERAPEUTYCZNĄ Z MAŁYM DZIECKIEM?
CHMURA J. wydawnictwo: IMPULS, 2022, wydanie Icena netto: 36.00 Twoja cena 34,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jak rozpocząć pracę
terapeutyczną z małym dzieckiem?
Jak rozpocząć pracę
terapeutyczną z małym dzieckiem? Obserwacja jest poradnikiem wiedzy dla
terapeutów rozpoczynających pracę z dziećmi z deficytami
rozwojowymi, niepełnosprawnościami i innymi zaburzeniami rozwoju dzieci
w wieku od 5 do 10 roku życia.
Opisuje jak od samego początku zająć się dzieckiem w ujęciu
wielodyscyplinarnym, jak poprowadzić właściwie obserwację, na podstawie
której sporządzany jest optymalny program terapii dziecka.
Wskazuje jak poprowadzić pierwsze wizyty dziecka w sposób
wyczerpujący wiedzę na temat jego rozwoju. Opisuje sfery rozwojowe i
umiejętność terapeutycznego postrzegania ich w kontekście normy
biologicznej, a ewentualnych odstępstw od niej. Porównuje
wiek biologiczny z wiekiem rozwojowym dziecka. Poradnik prowadzi
terapeutę przez wszystkie sfery rozwojowe dziecka. Tłumaczy, na co
zwracać uwagę w przygotowaniu zajęć, jak oceniać dziecko i jak
prowadzić obserwację różnicową. Jest punktem wyjścia do
podjęcia pierwszych kroków terapeutycznych w pracy z
dzieckiem z deficytami. Książka napisana jest z myślą o terapeutach
pracujących czynnie i w procesie z dziećmi z niepełnosprawnościami i
deficytami rozwojowymi. Książka Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z
małym dzieckiem? Obserwacja zawiera również arkusz
obserwacji dla terapeuty jako gotowy materiał do podjęcia pracy z
dzieckiem. Książka opatrzona jest rysunkami metodą sketchnotingu i
flipchartelingu, które wprowadzają czytelnika w każdy
rozdział.
Obserwacja
Dobrze poprowadzona obserwacja to taka, dzięki której możemy
spojrzeć na dziecko całościowo ‒ nie tylko pod względem sfer
rozwojowych, lecz również jego obciążeń medycznych,
uwarunkowań środowiskowych, preferencji i predyspozycji, utrwalonych
wzorców zachowań i relacji, a także kontekstu społecznego,
sytuacyjnego i pragmatycznego. Obserwacja powinna pomóc
terapeutom zrozumieć przyczyny i skutki odstępstw od normy w
zachowaniu, relacjach czy komunikacji. Oprócz badań
profilowych dziecka powinna pozwolić na ustalenie poziomu
funkcjonowania pacjentów z uwzględnieniem zaburzeń i
deficytów.
Określenie
grupy wiekowej
Poniższy opis prowadzenia obserwacji obejmuje dzieci w wieku
przedszkolnym (od 5. roku życia) i szkolnym (do 10. roku). W tym czasie
zakończone są już główne procesy warunkujące prawidłowe
funkcjonowanie człowieka. Okres ten jest jednakowo intensywny dla
rozwijania kolejnych kompetencji i utrwalania bazowych umiejętności
nabytych przez dziecko do 5. roku życia oraz kształtowania na ich
fundamencie kolejnych sfer. Obserwacja pacjentów w tym wieku
biologicznym jest niezwykle istotna z punktu widzenia rozwoju
podstawowych sfer funkcjonowania oraz zdobytych kompetencji,
umiejętności i wiedzy.
1.
WPROWADZENIE
1.1. Obserwacja
1.2. Określenie grupy wiekowej
1.3. Przygotowanie obserwacji
1.4. Warunki prowadzenia obserwacji
1.5. Zakończenie obserwacji
1.6. Wnioski
2.
INTERAKCJE SPOŁECZNE
2.1. Kontakt wzrokowy
2.2. Dialog toniczny
2.3. Zabawa
3. ROZWÓJ
POZNAWCZY
3.1. Percepcja wzrokowa
3.2. Rysunek postaci
3.3. Lateralizacja
3.4. Schemat ciała
3.5. Pamięć
3.5.1. Pamięć mechaniczna
3.5.2. Pamięć słowna
3.6. Orientacja przestrzenna
4.
KOMUNIKACJA
4.1. Mimika i gest
4.2. Mowa werbalna czynna
4.3. Mowa bierna
4.4. Echolalie
5. MOTORYKA
5.1. Motoryka duża
5.1.1. Aktywność ruchowa
5.1.2. Chód, stanie na nodze, podskoki
5.1.3. Równoważnia
5.1.4. Kręgle i piłka
5.2. Motoryka mała
5.2.1. Czynności manualne
5.2.2. Pamięć mięśniowa, proceduralna
5.2.3. Koordynacja wzrokowo-ruchowa (oko —
ręka)
6. NAŚLADOWNICTWO
7.
ZACHOWANIA
8. PODSUMOWANIE
9. ARKUSZ
OBSERWACJI
PIŚMIENNICTWO
64
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|