|
PROBLEMY RACHUNKOWOŚCI W DOBIE PANDEMII
GRABOWSKA–KACZMARCZYK E. HYŻY M.L. JĘDRUCZYK E. OBRZEŻGIEWICZ D. wydawnictwo: POLTEXT, 2022, wydanie Icena netto: 87.49 Twoja cena 83,12 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Problemy rachunkowości w dobie
pandemii
Pandemia
COVID-19 wywiera wpływ na każdą sferę życia gospodarczego. Rachunkowość
cały czas ewoluuje, dostosowując się do zmian otoczenia, nowych
regulacji prawnych i potrzeb użytkowników informacji. W tym
okresie zmieniły się zarówno przepisy prawne, jak i formy
komunikacji. Pojawiły są nowe potrzeby związane z zabezpieczeniem
gromadzonych informacji, szkoleniem z wdrażanych zmian w regulacjach
prawnych, korzystaniem z nowych rozwiązań technologicznych oraz form
kontaktowania się z klientami i współpracownikami. Procesy
te następują w dość krótkim okresie, a sprawność w
dostosowaniu się do nich determinuje dalsze funkcjonowanie firm na
rynku.
Monografia
przybliża najważniejsze zagadnienia i problemy, z którymi w
dobie pandemii COVID-19 przyszło się zmierzyć księgowym, biegłym
rewidentom oraz doradcom podatkowym. Głównym celem badań
przeprowadzonych przez autorów jest ocena wpływu pandemii na
organizację systemu rachunkowości w polskich firmach.
Autorzy przedstawili najważniejsze zmiany, do których
musieli się dostosować księgowi, i naświetlili problemy etyczne, jakie
przyniosła ze sobą pandemia. Omówili problemy zachowania
wiarygodności i poufności przekazywanych informacji oraz zabezpieczenia
ich przed osobami nieupoważnionymi. Poruszyli także temat konieczności
połączenia postaw etycznych z dbałością o dobre imię profesji
związanych z rachunkowością. Dużo miejsca poświęcono roli rachunkowości
w zaspokajaniu potrzeb interesariuszy oraz tematyce outsourcingu usług
księgowych. Zaprezentowano także wpływ pandemii i uregulowań prawnych
na proces badania sprawozdania finansowego. Ze względu na obszerność
tematu odniesiono się tylko do wybranych zagadnień. Dokonano
również przeglądu przepisów podatkowo-księgowych
związanych z pandemią COVID-19.
Ewa Grabowska-Kaczmarczyk
– biegły rewident, doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w
Katedrze Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w
Krakowie, egzaminatorka Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,
członkini Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Akredytowany tutor,
praktyk z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej. Autorka i
współautorka publikacji z zakresu rachunkowości,
rewizji finansowej oraz raportowania danych niefinansowych. Zajęcia
dydaktyczne prowadzi m.in. z zakresu rewizji finansowej, kontroli i
audytu, rachunkowości finansowej.
Maciej
Leszek Hyży –
doktor nauk ekonomicznych, biegły rewident, członek ACCA, adiunkt w
Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Posiada ponad 25-letnie
doświadczenie praktyczne. Pracował w znanych firmach audytorskich,
m.in. Deloitte oraz BDO Polska. Posiada doświadczenie w badaniu
sprawozdań finansowych, które zdobył przechodząc przez
wszystkie szczeble kariery od asystenta do partnera. Pełnił funkcję
dyrektora finansowego spółki z branży TSL, notowanej na
rynku Newconnet. Od 2018 roku jest właścicielem firmy, która
prowadzi obsługę księgową, kadrowo-płacową oraz doradztwo
finansowo-księgowe dla podmiotów gospodarczych z
różnych branż i form prawnych.
Elżbieta
Jędruczyk –
asystentka w Katedrze Rachunkowości Wydziału Ekonomii,
Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.
Wieloletni praktyk rachunkowości, członkini Stowarzyszenia Księgowych w
Polsce, doradca podatkowy. Zainteresowania badawcze koncentrują się
wokół strategii podatkowych przedsiębiorstw oraz
nowoczesnych technologii w rachunkowości. W swojej praktyce
dydaktycznej prowadzi zajęcia m.in. z zakresu opodatkowania
przedsiębiorstw, analizy podatkowej, systemów
finansowo-księgowych.
Dawid
Obrzeżgiewicz –
doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Rachunkowości i Rewizji
Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wieloletni praktyk
rachunkowości. Członek oraz wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w
Polsce. Realizuje badania z zakresu rachunkowości rolnej, wyceny
roślinnych aktywów biologicznych, wpływu podatku od
towarów i usług oraz split payment na płynność finansową
przedsiębiorstwa, oceny efektywności rachunkowości
instrumentów zabezpieczających. Prowadzi zajęcia oraz
szkolenia z zakresu sprawozdawczości finansowej, konsolidacji
sprawozdań finansowych, rachunkowości finansowej, zarządczej,
podatkowej, międzynarodowej, rachunku kosztów oraz podatku
od towarów i usług. Wykładowca na studiach podyplomowych.
Wstęp
1. Wpływ
pandemii na praktykę i dydaktykę rachunkowości - wybrane problemy
1.1. Rachunkowość w dobie pandemii w świetle badań
1.2. Wybrane aspekty pracy zdalnej - wykorzystanie chmury obliczeniowej
w księgowości
1.3. Transformacja nauczania rachunkowości i podnoszenia kwalifikacji
zawodowych w warunkach pandemii
2. Problemy
etyczne związane z pandemią COVID-19
2.1. Zagadnienia etyczne w teorii rachunkowości
2.3. Problemy etyczne pracy zdalnej - wyniki badań empirycznych
3. Kierunki
zmian w procesach finansowo-księgowych wywołanych pandemią
3.1. Formy organizacji procesów finansowo--księgowych w
przedsiębiorstwach
3.2. Obieg dokumentów finansowo-księgowych w dobie pandemii
3.3. Perspektywa zmian w procesach finansowo --księgowych wywołanych
pandemią COVID-19
4.
Outsourcing usług księgowych w dobie pandemii
4.1. Pojęcie outsourcingu w usługach księgowych
4.2. Kierunki rozwoju outsourcingu w rachunkowości
w dobie pandemii
5.
Badanie sprawozdań finansowych w okresie pandemii COVID-19
5.1. Sporządzanie sprawozdań finansowych w dobie pandemii
5.2. Wybrane zagadnienia związane zbadaniem sprawozdań finansowych w
dobie pandemii (zdolność jednostki do kontynuowania działalności
gospodarczej, ujawnienia w sprawozdaniu finansowym w związku z pandemią)
5.3. Oczekiwania interesariuszy dotyczące efektów prac
biegłych rewidentów (zdalne badanie, kontrole PANA)
6. Przegląd
przepisów podatkowo-księgowych związanych z pandemią COVID-19
6.1. Zmiany w przepisach podatkowych wywołane pandemią C0VID-19
6.2. Pomoc z ZUS dla firm
6.3. Wsparcie finansowe dla różnych przedsiębiorstw
(dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, mikropożyczki z
funduszu pracy, tarcze finansowe PFR, gwarancje spłaty pożyczek i
kredytów)
6.4. Zmiany w prawie pracy spowodowane pandemią COVID-19
6.5. Wpływ pandemii COVID-19 na sprawozdawczość finansową
6.6. Zmiany w ordynacji podatkowej wynikające z pandemii COVID-19
6.7. Badanie wpływu zmian podatkowych i finansowych dotyczących
pandemii COVID-19 na sytuację finansową wybranych polskich
przedsiębiorstw oraz analiza korzystania z różnych form
pomocy
przez badane przedsiębiorstwa
Zakończenie
236
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|