Doskonalenie komunikacji wewnętrznej w administracji
publicznej
W książce zaprezentowano wyniki
badań dotyczące doskonalenia komunikacji wewnętrznej pomiędzy
pracownikami front-office i back-office w administracji publicznej na
przykładzie urzędów miejskich w województwie
śląskim.
Czytelnicy znajdą w niej odpowiedź na następujące pytania:
- Jakie
czynniki wpływają na poziom jakości komunikacji wewnętrznej pomiędzy
pracownikami front-office i back-office?
- Jaki jest
oczekiwany poziom jakości komunikacji wewnętrznej pomiędzy pracownikami
front-office i back-office?
- Jakie jest
postrzeganie poziomu jakości komunikacji wewnętrznej przez
pracowników front-office i back-office?
- Jakie
problemy występują w komunikacji wewnętrznej pomiędzy pracownikami
front-office i back-office?
- W jaki
sposób skutecznie i efektywnie doskonalić komunikację
wewnętrzną pomiędzy pracownikami front-office i back-office w urzędach
miejskich?
Przeprowadzona analiza literatury dała podstawę do stwierdzenia, że
proces komunikacji wewnętrznej pomiędzy pracownikami front-office i
back-office w administracji publicznej jest jednym z ważniejszych
czynników sukcesu rozwoju i doskonalenia e-governmentu.
Badania empiryczne nad doskonaleniem poziomu jakości komunikacji
wewnętrznej pozwoliły na zidentyfikowanie czynników mających
na niego wpływ oraz określenie ich znaczenia dla doskonalenia tej
komunikacji. Na podstawie tych czynników opracowano
empiryczny model doskonalenia komunikacji wewnętrznej pomiędzy
pracownikami front-office i back-office. Ponadto w oparciu o badania
opracowano rekomendacje dla kadry zarządzającej administracją publiczną
dotyczące skutecznego i efektywnego doskonalenia komunikacji
wewnętrznej pomiędzy pracownikami front-office i back-office.
Zaproponowana w książce metodyka i wyniki badań nad doskonaleniem
komunikacji wewnętrznej w administracji publicznej mogą stanowić pole
do dalszych badań naukowych i praktycznych implementacji.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Zmiany organizacyjne w
administracji publicznej 17
1.1. Problematyka zmian organizacyjnych w administracji publicznej 18
1.2. Kluczowe czynniki wdrażania zmian organizacyjnych w administracji
publicznej 26
1.3. Wykorzystanie technologii ICT w administracji publicznej 30
1.4. Czynniki sukcesu rozwoju e-government w administracji publicznej 47
Rozdział 2
Komunikacja wewnętrzna w
organizacji 53
2.1. Istota komunikacji w organizacji 53
2.2. Komunikacja wewnętrzna 61
2.3. Jakość komunikacji wewnętrznej 74
2.4. Komunikacja wewnętrzna w administracji publicznej 77
2.5. Konceptualizacja i operacjonalizacja doskonalenia komunikacji
wewnętrznej w administracji publicznej 81
Rozdział 3
Metodyka badań
bezpośrednich nad doskonaleniem poziomu jakości komunikacji wewnętrznej
w administracji publicznej 91
3.1. Model badawczy 92
3.2. Etapy postępowania badawczego 92
3.3. Narzędzie badawcze 102
3.4. Dobór próby badawczej 103
3.5. Ograniczenia wynikające z procedury badawczej 107
Rozdział 4
Wyniki badań
bezpośrednich nad doskonaleniem poziomu jakości komunikacji wewnętrznej
w administracji publicznej 109
4.1. Identyfikacja czynników wpływających na poziom jakości
komunikacji wewnętrznej pomiędzy pracownikami front-office i
back-office 109
4.2. Ocena poziomu jakości komunikacji wewnętrznej pomiędzy
pracownikami front-office i back-office 125
4.3. Wpływ zmiennych niezależnych na ocenę poziomu jakości komunikacji
wewnętrznej pomiędzy pracownikami front-office i back-office 133
4.4. Zastosowanie wywiadu eksperckiego do oceny poziomu jakości
komunikacji wewnętrznej pomiędzy pracowniami front-office i back-office
155
4.5. Rekomendacje dla kadry zarządzającej administracją publiczną 160
Zakończenie 167
Bibliografia 173
Spis rysunków 199
Spis tabel 201
Załączniki 207
298 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka