Problematyka efektywnego zarządzania
działalnością samorządu terytorialnego zyskuje w Polsce coraz większą rangę.
Władze samorządowe zaczynają doceniać ekonomiczne i społeczne aspekty swojej pracy.
Osiągnięcie zamierzonych celów przez samorządy nie jest możliwe bez nowoczesnego
systemu zarządzania, którego istotnym elementem jest budżet.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Przesłanki zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego
1.1. Ogólne warunki skutecznego zarządzania działalnością władz samorządowych
1.2. Szczególny charakter jednostek samorządowych w procesie zarządzania
1.3. Budżet a system zarządzania
1.4. Znaczenie budżetowania w zarządzaniu finansami samorządowymi
Rozdział 2. Teoretyczne podstawy wykorzystania budżetu w zarządzaniu jednostkami
samorządu terytorialnego
2.1. Pieniężne warunki działalności jednostek samorządu terytorialnego
2.2. Uniwersalny charakter instytucji budżetu
2.3. Funkcje budżetu w zarządzaniu działalnością jednostek samorządowych
2.4. Metody tworzenia budżetu
2.5. Rodzaje budżetów
2.6. Znaczenie wydatków samorządowych
2.7. Problem racjonalizacji wydatków publicznych dylematy alokacyjne
2.8. Programowanie budżetowe
Rozdział 3. Doświadczenia z metodami budżetowania w wybranych krajach zachodnich
3.1. Przegląd metod programowania budżetowego
3.2. Programowanie budżetowe
3.3. Metoda analizy kosztów i korzyści
3.4. Metoda budżetowania od zera
3.5 Stany Zjednoczone
3.6. Wielka Brytania
Rozdział 4. Koncepcje wykorzystania budżetu w zarządzaniu jednostkami samorządowymi
w Polsce
4.1. Rodzaje budżetów stosowanych przez JST
4.2. Budżet zadaniowy
4.3. Model zarządzania zintegrowanego
4.4. Budżet celów i efektywności
4.5. Alokacja środków w zależności od metody budżetowania
Rozdział 5. Eksperymenty w polskich gminach wyniki badań
5.1. Zakres i metoda badań
5.2. Budżet gminy w nowych warunkach
5.3. Tradycyjne metody budżetowania na szczeblu gminy
5.4. Koncepcyjne i logistyczne wsparcie amerykańskie dla eksperymentujących gmin
5.5. Początki reform budżetowania w Polsce
5.6. Reformy budżetowania prowadzone w ramach Programu LGPP
Rozdział 6. Reformy budżetowe na przykładzie Krakowa i Poznania
6.1. Uzasadnienie wyboru przypadków
6.2. Analiza przypadku Krakowa
6.3. Analiza przypadku Poznania
Rozdział 7. Tradycyjne budżetowanie w gminach wyniki badań
7.1. Zakres badań
7.2. Ogólna charakterystyka badanych gmin
7.3. Charakterystyka badanych gmin
7.4. Źródła finansowania deficytów budżetowych
7.5. Wartość majątku badanych gmin
7.6. Struktura organizacyjna badanych gmin
7.7. Ocena procesu budżetowania
Rozdział 8. Możliwości zastosowania budżetu zadaniowego w zarządzaniu powiatem
8.1. Podstawowe prawne funkcjonowanie powiatów
8.2. Podstawy prawne procedury budżetowej powiatów
8.3. Zmiany w klasyfikacji budżetowej w kierunku budżetu zadaniowego
8.4. Zmiany w planie budżetowym a zarządzanie działalnością powiatu
8.5. Zakres zadań realizowanych przez powiaty
8.6. Budżet powiatu jako narzędzie zarządzania
Rozdział 9. Wykorzystanie budżetu w zarządzaniu powiatem wyniki badań
9.1. Charakterystyka metody
9.2. Ogólna charakterystyka badanych powiatów
9.3. Charakterystyka budżetów powiatów
9.4. Ocena procesu budżetowania w badanych powiatach
Rozdział 10. Zarządzanie gminą i powiatem a granice zaciągania długu
10.1. Znaczenie możliwości zaciągania długu
10.2. Równoważenie budżetu JST w Polsce
10.3. Granice zadłużania się JST w Polsce
10.4. Kompetencje organów JST do zaciągania długu publicznego
10.5. Badanie możliwości spłaty długu przez JST
Rozdział 11
11.1. Przesłanki zmian
11.2. Korzyści z wdrożenia budżetu zadaniowego
11.3. Trudności w reformowaniu procesu budżetowania
11.4. Instytucjonalne warunki postępu w metodach budżetowania
Bibliografia
Aneks - Wzór instrukcji planowania zadań budżetowych wraz z formularzami z 1997 r.
278 stron, miękka oprawa