wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

POTENCJAŁ DOCHODOWY SAMORZĄDU W POLSCE. NA TLE ZMIAN USTAWY O DOCHODAC


LUBIŃSKA T. FRANEK S. BĘDZIESZAK M.

wydawnictwo: DIFIN, 2008, wydanie I

cena netto: 39.90 Twoja cena  37,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja ma na celu ukazanie wpływu zmian w ustawie o jednostkach samorządu terytorialnego na możliwości finansowania zadań realizowanych przez samorządy z punktu widzenia kategorii określonej jako własny potencjał dochodowy oraz kategorii z niego się wywodzących (nadwyżka bieżąca, stabilne dochody bieżące, własny potencjał inwestycyjny pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia). Własny potencjał dochodowy rozumiany jest jako suma wpływów gmin i miast na prawach powiatu z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od środków transportowych, podatku od spadków i darowizn oraz podatku leśnego i podatku rolnego.

Badania przeprowadzone w książce skoncentrowane są na ocenie wpływu zmian w ustawie o jednostkach samorządu terytorialnego oraz zdolności do finansowania zadań samorządowych traktowanych w sposób kompleksowy. Nie analizowano szczegółowo struktury zadań j.s.t. Szczególną uwagę zwrócono natomiast na rolę własnego potencjału dochodowego w finansowaniu zadań oświatowo-wychowawczych, jako zadania bardzo istotnego dla j.s.t. z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego oraz skali wydatków przeznaczonych na oświatę.

Badania poprzedzono przeglądem podstawowych zmian, jakie wprowadzono w życie w ustawie o dochodach j.s.t., koncentrując się zasadniczo na kwestii zwiększenia udziałów j.s.t. w podatkach centralnych oraz subwencjonowania j.s.t.

W pracy zaprezentowano dodatkowo zadania realizowane przez j.s.t. na tle zadań realizowanych z budżetu państwa. W ten sposób wskazano, które z zadań publicznych stanowią największy udział w strukturze zadań budżetu państwa i j.s.t. oraz jak zmieniał się zakres finansowania poszczególnych zadań między budżetem państwa a budżetami j.s.t. Autorzy koncentrują się wyłącznie na środkach pochodzących z budżetu państwa, budżetów j.s.t. oraz Narodowego Funduszu Zdrowia pomijając środki funduszy celowych, agencji rządowych i pozostałych instytucji sektora finansów publicznych.

Na zakończenie przedstawiono propozycje zmian w ustawie o finansach publicznych, z punktu widzenia skutków ich implementacji na budżety j.s.t. - w zakresie norm ostrożnościowych w zakresie zaciągania długu lokalnego oraz konsolidacji finansów publicznych.

Źródłem analiz przeprowadzanych w pracy były materiały źródłowe Ministerstwa Finansów dotyczące wykonania budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a także informacje publikowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie.


Spis treści:  

Wprowadzenie

Rozdział 1. Analiza wypełniania zadań publicznych na tle wydatków budżetu państwa i budżetów samorządowych

Rozdział 2. Rola samorządu terytorialnego w decentralizacji zadań publicznych
2.1. Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce
2.2. Decentralizacja zadań publicznych a samorząd terytorialny
2.3. Struktura zadań publicznych w Polsce na tle procesów decentralizacyjnych

Rozdział 3. Zmiany w systemie finansowania gmin i powiatów na tle ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Wstęp
3.1 Dochody własne gmin i powiatów
3.2 Subwencja ogólna dla gmin i powiatów
3.3 Dotacje celowe z budżetu państwa dla gmin i powiatów

Rozdział 4. Zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego a budżety samorządowe

Rozdział 5. Kategorie własnego potencjału dochodowego, nadwyżki bieżącej i własnego potencjału inwestycyjnego a dochody jednostek samorządu terytorialnego
5.1. Własny potencjał dochodowy
5.2. Stabilne dochody bieżące, nadwyżka bieżąca i własny potencjał inwestycyjny
5.3. Budżet bieżący i majątkowy a pojęcie nadwyżki bieżącej

Rozdział 6. Własny potencjał dochodowy gmin i miast na prawach powiatu a zmiana ustawy o dochodach jednostek samorządowego

Rozdział 7. Własny potencjał dochodowy a samorządowe wydatki oświatowe

Rozdział 8. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach i miastach na prawach powiatów
8.1. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach i miastach na prawach powiatów w Polsce
8.2. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach województwa zachodniopomorskiego
8.3. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w wybranych miastach na prawach powiatów

Rozdział 9. Nadwyżka bieżąca a dług lokalny w gminach i miastach na prawach powiatów

Rozdział 10. Założenia i potencjalne skutki propozycji reformy finansów publicznych z roku 2007 dla samorządu terytorialnego

Załącznik 1. Słowniczek
Załącznik 2. Dochody jednostek samorządu terytorialnego a koncepcja własnego potencjału dochodowego, nadwyżki bieżącej i własnego potencjału dochodowego

Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków

152 strony, B5, miękka oprawa

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:


 

- GOSPODARKA FINANSOWA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
JĘDRZEJEWSKI L.

- GOSPODARKA REGIONALNA I LOKALNA
STRZELECKI Z. RED.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022