Głównym celem monografii jest stworzenie – na podstawie studiów literaturowych
oraz badań empirycznych – modelu kompleksowej oceny gospodarki finansowej wraz z
zaprezentowaniem instrumentów
i narzędzi służących realizacji tego celu w praktyce.
Autorzy reprezentujący zarówno praktykę samorządową,
jak i środowisko naukowe przedstawili w kolejnych częściach pracy:
- znaczenie informacji w procesie podejmowania decyzji w jednostkach samorządu
terytorialnego;
- zarys prawnych wyznaczników funkcjonowania jednostek samorządowych;
- zarys funkcjonowania systemu ewidencyjno-sprawozdawczego jako podstawę realizacji
zapotrzebowania na informację;
- przegląd metod oceny sytuacji finansowej jednostki samorządu terytorialnego;
- zagadnienia proefektywnościowe ujmujące się w standardach audytu finansowego.
Rozważania zostały uzupełnione badaniami empirycznymi. Myślą przewodnią niniejszego
studium jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób i na podstawie jakich
kryteriów należy dokonywać oceny gospodarki finansowej, tak aby zapewnić zarówno
obiektywizm informacji, zwiększyć jej przydatność oraz wykorzystać ją do różnych
celów (zwłaszcza decyzyjnych). Dzisiejsze jednostki samorządu terytorialnego,
funkcjonując w wysoce zmiennym otoczeniu, muszą posiadać kompleksową informację, tak
aby walczyć o inwestora, pozyskiwać zaufanie dawców kapitału i budować pozytywne
relacje ze społeczeństwem.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Znaczenie informacji w procesie podejmowania decyzji w jednostkach
samorządu terytorialnego
1.1. Proces podejmowania decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego
1.2. Zarządzanie finansami samorządowymi jako szczególny element procesu decyzyjnego
w jednostkach samorządu terytorialnego
1.3. Czynniki kształtujące sytuację finansową i kondycję jednostki samorządu
terytorialnego
1.4. Przesłanki gromadzenia informacji w jednostkach samorządu terytorialnego
1.5. Wymogi stawiane informacjom generowanym w systemie finansowym jednostek samorządu
terytorialnego
1.6. Otoczenie jednostek samorządu terytorialnego wobec oceny ich gospodarki i
kondycji finansowej
Rozdział 2. Otoczenie prawne gospodarki finansowej jednostek samorządu
terytorialnego w Polsce
2.1. Przejrzystość i spójność systemu prawnego regulującego zasady gospodarki
finansowej
2.2. Zadania i kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w aspekcie
przejrzystości procesu decyzyjnego
2.3. Obowiązki informacyjne jednostki samorządu terytorialnego w kontekście
możliwości obiektywnej oceny sytuacji finansowej
2.4. Umiejscowienie i rola organów nadzoru i kontroli w systemie oceny gospodarki
finansowej JST
Rozdział 3. Procedura badań w zakresie ustalenia oceny gospodarki i kondycji
finansowej jednostek samorządu terytorialnego – założenia i procedury badawcze
3.1. Przesłanki zmian w procedurze oceny gospodarki i kondycji finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
3.2. Metodyka doboru próby i przeprowadzenia badań kompleksowej oceny gospodarki
i kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego
3.3. Identyfikacja i ocena zapotrzebowania na zmiany w zakresie sprawozdawczości
i wykorzystania metod oceny gospodarki oraz kondycji finansowej w jednostkach samorządu
terytorialnego – podstawowe badania empiryczne
3.4. Ogólna ocena wyników badań z uwzględnieniem potencjalnych zmian w
preferencjach
i oczekiwaniach instytucji i jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział 4. Funkcje systemu rachunkowości budżetowej
4.1. Zasady ewidencji finansowo-księgowej w jednostkach samorządu terytorialnego
4.2. Zasady ewidencji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach zależnych od
jednostki samorządu terytorialnego
4.3. Polityka rachunkowości a klasyfikacja budżetowa
4.4. Dysfunkcje systemu rachunkowości w jednostkach samorządu terytorialnego
4.5. Model rachunkowości budżetowej w kontekście nowoczesnego systemu oceny stanu
gospodarki finansowej jednostek samorządy terytorialnego
Rozdział 5. Obowiązująca sprawozdawczość budżetowa oraz jej przydatność do
zarządzania JST i oceny jej gospodarki finansowej
5.1. System sprawozdawczości budżetowej JST – analiza przeglądowa
5.2. Charakterystyka poszczególnych sprawozdań budżetowych sporządzanych w
jednostkach samorządu terytorialnego
5.3. Dysfunkcje sprawozdawczości budżetowej jako instrumentu zarządczego w jednostce
samorządu terytorialnego
5.4. Wykorzystanie nowoczesnych instrumentów rachunkowości w kształtowaniu
sprawozdawczości dla potrzeb oceny sytuacji i gospodarki finansowej JST
Rozdział 6. Przegląd metod oceny sytuacji finansowej JST
6.1. Metody oceny sytuacji finansowej JST
6.1.1. Analiza strukturalna sprawozdań finansowych jednostek samorządu
terytorialnego
6.1.2. Analiza wskaźnikowa pozycji i atrakcyjności finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
6.1.3. Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych
6.1.4. Analiza kosztów i korzyści
6.2. Metody oceny sytuacji finansowej jednostek podległych jednostce samorządu
terytorialnego
6.2.1. Główne kierunki analiz prowadzonych w pozostałych podmiotach
sektora samorządowego
6.2.2. Analiza wstępna sprawozdań finansowych
6.2.3. Analiza wskaźnikowa sytuacji finansowej pozostałych jednostek i
podmiotów sektora samorządowego
6.3. Ocena ratingowa i jej znaczenie dla oceny sytuacji finansowej jednostki samorządu
terytorialnego
Rozdział 7. Audyt finansowy jednostki samorządu terytorialnego a jej specyfika
7.1. Pojęcie audytu finansowego
7.2. Źródła informacji audytowych
7.3. Kryteria prowadzenia audytu finansowego jednostki samorządu terytorialnego
7.4. Ogólne procedury badawcze w procesie audytu
7.4.1. Planowanie zadania audytowego i analiza ryzyka
7.4.2. Dowody i testy w procesie audytu
Rozdział 8. Model sprawozdania finansowego
8.1. Założenia i warunki wyjściowe do budowy modelu sprawozdawczości finansowej
8.2. Kształt i zawartość informacyjna kompleksowego sprawozdania finansowego
8.3. Powiązania kompleksowego sprawozdania finansowego z systemem rachunkowości
finansowej i zarządczej
8.4. Wykorzystanie kompleksowego sprawozdania finansowego w praktyce
Rozdział 9. Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
9.1. Założenia budowy modelu metodyki kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
9.2. Modele kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu
terytorialnego
9.2.1. Model budżetowy
9.2.2. Model kompleksowy
9.3. Warunki wdrożenia modelu kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
9.3.1. Prawne, organizacyjne i ekonomiczne warunki wdrożenia modelu
kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
9.3.2. Korzyści związane z wdrożeniem modelu dla otoczenia i jednostki
samorządu terytorialnego
Zakończenie
Bibliografia
336 stron, B5, miękka oprawa