|
ADMINISTRACJA ELEKTRONICZNA wydawnictwo: MUNICIPIUM, 2009, wydanie I cena netto: 159.00 Twoja cena 151,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Książka porusza wiele teoretycznych i praktycznych kwestii związanych z
wprowadzaniem do obrotu prawnego i działania administracji nowoczesnych technik
informacyjnych i komunikacyjnych.
Omawia aktualne zagadnienia dotyczące informatyzacji administracji publicznej i
internetyzacji dostępu do usług publicznych oraz kształtowania się cyfrowego obiegu
dokumentów i elektronicznego postępowania administracyjnego.
W pracy uwzględniono stan obecny, zgłaszane propozycje zmian oraz formułowane projekty
nowelizacji informatycznego prawa i postępowania administracyjnego, ze szczególnym
uwzględnieniem ustawowych i wykonawczych przepisów o informatyzacji administracji,
podpisie elektronicznym, archiwizacji dokumentów, ogłaszaniu aktów normatywnych i
udostępnianiu informacji publicznej.
Publikacja stanowi niezastąpioną pomoc dla praktyków i teoretyków w zakresie:
* informatyzacji podmiotów publicznych,
* elektronizacji postępowania administracyjnego,
* elektronicznego obiegu dokumentów,
* archiwizacji dokumentów elektronicznych,
* funkcjonowania podpisu elektronicznego,
* ogłaszania aktów normatywnych,
* udostępniania informacji publicznych.
WSTĘP
1. NOWY MODEL ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
1.1. Kształtowanie się nowej administracji
1.1.1. Współczesny model administracji publicznej
1.1.2. Tradycyjny i nowoczesny model administracji
1.1.3. Biznesowy charakter administracji
1.1.4. Elementy składowe nowoczesnej administracji
1.1.5. Zarządzanie informacją elektroniczną w administracji
1.1.6. Przemiany administracji i biurokracji
1.1.7. Informacja w administracji
1.1.8. Komunikacja w administracji
1.1.9. Formalizm informacji i komunikacji w administracji
1.1.10. Normalizacja informacji i komunikacji w administracji
1.2. Elektroniczna administracja
1.2.1. Administracja i administrowanie
1.2.2. Pojecie elektronicznej administracji
1.2.3. Cechy elektronicznej administracji
1.2.4. Elementy elektronicznej administracji
1.2.5. Korzyści wynikające z elektronicznej administracji
1.2.6. Warunki powstania elektronicznej administracji
1.2.7. Przyszłość elektronicznego obiegu dokumentów
1.3. Zasady elektronicznej administracji
1.3.1. Zasada pełnego usieciowienia
1.3.2. Zasada bezprzewodowego dostępu do sieci
1.3.3. Zasada powszechnych punktów dostępowych
1.3.4. Zasada centralnego repozytorium wzorów dokumentów
elektronicznych
1.3.5. Zasada rozproszonych baz danych
1.3.6. Zasada platformowego udostępniania elektronicznych usług
publicznych
1.3.7. Zasada jednego okna załatwiania spraw
1.3.8. Zasada elektronicznej identyfikacji
1.3.9. Zasada automatyzacji pracy
2. INFORMATYCZNE PRAWO ADMINISTRACYJNE
2.1. Prawne możliwości informatyzacji administracji
2.1.1. Źródła informatycznego prawa administracyjnego
2.1.2. Ogólna charakterystyka ustawy o informatyzacji
2.1.3. Zakres ustawy informatyzacyjnej
2.1.4. Ocena prawnej regulacji informatyzacji
2.1.5. Terminologia ustawy o informatyzacji
2.1.6. Obowiązki informatyczne administracji publicznej
2.1.7. Narzędzia i instytucje prawne informatyzacji administracji
publicznej
2.1.8. Outsourcingowy model informatyzacji
2.1.9. Rada Informatyzacji
2.2. Zasady informatyzacji administracji publicznej
2.2.1. Informatyzacja administracji publicznej
2.2.2. Ekonomiczny aspekt informatyzacji
2.2.3. Zasada minimalizacji wymagań dla rozwiązań informatycznych
2.2.4. Zasada interoperacyjności rozwiązań informatycznych
2.2.5. Zasada neutralności technologicznej rozwiązań informatycznych
2.2.6. Zasada jawności rozwiązań informatycznych
2.3. Wymagania dla systemów teleinformatycznych
2.3.1. System informatyczny
2.3.2. Publiczne systemy teleinformatyczne
2.3.3. Minimalne wymagania dla publicznych systemów
teleinformatycznych
2.3.4. Wymagania bezpieczeństwa informacyjnego
2.3.5. Wymagania bezpieczeństwa informacyjnego w zakresie ochrony
danych osobowych
2.3.6. Wymagania bezpieczeństwa informacyjnego w zakresie ochrony
informacji niejawnych
2.4. Wymagania dla rejestrów publicznych
2.4.1. Rejestry publiczne
2.4.2. Modele rejestrowe
2.4.3. Integracja rejestrów publicznych
2.4.4. Budowa rejestrów referencyjnych
2.4.5. Minimalne wymagania dla rejestrów publicznych
2.4.6. Udostępnianie danych z rejestrów publicznych
2.5. Wymagania dla wymiany informacji
2.5.1. Wymiana informacji
2.5.2. Minimalne wymagania dla wymiany informacji pomiędzy
publicznymi systemami teleinformatycznymi
2.5.3. Protokoły komunikacyjne i szyfrujące wymiany danych z innymi
systemami teleinformatycznymi
2.5.4. Formaty danych zapewniające dostęp do zasobów publicznych
systemów teleinformatycznych
2.6. Planowanie informatyzacji zadań publicznych
2.6.1. Definicja Planu Informatyzacji Państwa
2.6.2. Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010
2.6.3. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu
2.6.4. Ponadsektorowe projekty teleinformatyczne
2.6.5. Sektorowe projekty teleinformatyczne
2.6.6. Zadania realizowane drogą elektroniczną
2.6.7. Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego
2.7. Kontrola informatyzacji zadań publicznych
2.7.1. Krajowa Ewidencja Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów
Publicznych
2.7.2. Badanie zgodności oprogramowania interfejsowego
2.7.3. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy
3. ELEKTRONICZNE POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
3.1. Czynności elektroniczne w administracji publicznej
3.1.1. Elektroniczne czynności kancelaryjne
3.1.2. Wykorzystanie informatyki w czynnościach kancelaryjnych
3.1.3. Elektroniczne załatwienie sprawy
3.1.4. Czynności urzędowe a czynności prawne
3.1.5. Elektroniczne czynności prawne
3.1.6. Forma elektronicznych czynności prawnych
3.1.7. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej
do dokonywania czynności urzędowych
3.1.8. Zastosowanie informatycznych nośników danych do dokonywania
czynności urzędowych
3.2. Dokument elektroniczny w administracji publicznej
3.2.1. Informacja w elektronicznym obrocie prawnym
3.2.2. Dokument w elektronicznym obrocie prawnym
3.2.3. Specyfika dokumentów elektronicznych w obrocie prawnym
3.2.4. Wiarygodność dokumentu elektronicznego w obrocie prawnym
3.2.5. Prawna regulacja dokumentu i dokumentu elektronicznego
3.2.6. Dokument elektroniczny w administracji publicznej
3.2.7. Przepływ dokumentów elektronicznych w administracji publicznej
3.3. Podpis elektroniczny w administracji publicznej
3.3.1. Podpis
3.3.2. Podpis własnoręczny
3.3.3. Podpis elektroniczny
3.3.4. Podpis własnoręczny a podpis elektroniczny
3.3.5. Prawna regulacja podpisu elektronicznego
3.3.6. Zwykły podpis elektroniczny
3.3.7. Bezpieczny podpis elektroniczny
3.3.8. Kwalifikowany podpis elektroniczny
3.3.9. Podpis elektroniczny jako warunek elektronicznego obrotu
prawnego
3.3.10. Uczestnicy obrotu prawnego z wykorzystaniem podpisu
elektronicznego
3.3.11. Wymagania bezpieczeństwa podczas składania podpisu
elektronicznego
3.3.12. Podpis elektroniczny w obrocie administracyjnym
3.3.13. Wykorzystanie podpisu elektronicznego w dokumentach
urzędowych
3.3.14. Wykorzystanie podpisu elektronicznego w dokumentach prywatnych
3.3.15. Wdrażanie przepisów o podpisie elektronicznym
3.3.16. Propozycje zmian przepisów o podpisie elektronicznym
3.3.17. Pieczęć elektroniczna
3.3.18. Projekt ustawy o podpisach elektronicznych
3.4. Obieg dokumentów elektronicznych w podmiotach publicznych
3.4.1. Kształtowanie się elektronicznego obiegu dokumentów
3.4.2. Możliwości automatyzacji obiegu dokumentów w administracji
3.4.3. Wykorzystanie metadanych podczas automatycznego przetwarzania
dokumentów elektronicznych
3.4.4. Wykorzystanie systemów teleinformatycznych do automatycznego
przetwarzania dokumentów elektronicznych
3.4.5. Ogólne zasady archiwizacji dokumentów elektronicznych
3.4.6. Kompleksowa obsługa korespondencji elektronicznej
3.5. Wymiana dokumentów elektronicznych pomiędzy podmiotami
publicznymi
3.5.1. Zasady wymiany dokumentów elektronicznych pomiędzy
podmiotami publicznymi
3.5.2. Struktura dokumentów elektronicznych doręczanych podmiotom
publicznym
3.5.3. Format doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom
publicznym
3.5.4. Sposób doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom
publicznym
3.5.5. Przyjmowanie dokumentów elektronicznych za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej
3.5.6. Przyjmowanie dokumentów elektronicznych na informatycznych
nośnikach danych
3.5.7. Urzędowe poświadczenie odbioru
3.5.8. System teleinformatyczny wykorzystywany do wytwarzania
urzędowych poświadczeń odbioru
3.5.9. Sprzętowy moduł bezpieczeństwa - HSM
3.6. Wnoszenie dokumentów elektronicznych do organów administracji
publicznej
3.6.1. Regulacja wnoszenia pism w formie dokumentów elektronicznych
do organów administracji publicznej
3.6.2. Pojawienie się poczty elektronicznej w administracji
3.6.3. Zasada ograniczonego formalizmu wnoszenia podań
3.6.1.
3.6.4. Interpretacja wnoszenia pism w formie dokumentu
elektronicznego
3.6.5. Poświadczenie przedłożenia
3.6.6. Zastosowanie wzorów elektronicznych do wnoszenia podań
drogą elektroniczną
3.6.7. Prawna regulacja wnoszenia pism z wykorzystaniem
elektronicznych wzorów i formularzy
3.6.8. Wzory a formularze elektroniczne
3.6.9. Obowiązek opracowywania i udostępniania formularzy i wzorów
elektronicznych
3.6.10. Centralne Repozytorium Dokumentów
3.6.11. Wnoszenie elektronicznych deklaracji i podań podatkowych
3.6.12. Podpisywanie elektronicznych deklaracji i podań podatkowych
3.7. Doręczanie dokumentów elektronicznych przez podmioty publiczne
3.7.1. Doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego stronom
postępowania administracyjnego
3.7.2. Skuteczność doręczania pisma w formie dokumentu elektronicznego
stronom postępowania administracyjnego
3.7.3. Kierunki doręczeń elektronicznych
3.7.4. Przebieg doręczeń pism w formie dokumentu elektronicznego
3.7.5. Wymagania dla doręczeń pism w formie dokumentu elektronicznego
3.7.6. Obowiązki związane z doręczaniem pism w formie dokumentów
elektronicznych
4. ELEKTRONICZNY DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNYCH
4.1. Pojęcie informacji publicznej
4.1.1. Modele regulowania dostępu do informacji
4.1.2. Konstytucyjne prawo do informacji
4.1.3. Uchwalenie przepisów o dostępie do informacji publicznej
4.1.4. Informacja publiczna
4.1.5. Zasady dostępu do informacji publicznej
4.1.6. Uprawnienie do uzyskania informacji
4.1.7. Uprawnienie do wglądu w dokumenty
4.1.8. Uprawnienie do dostępu do posiedzeń kolegialnych organów
władzy publicznej
4.2. Udostępnianie informacji publicznej
4.2.1. Tryby i sposoby udostępniania informacji publicznej
4.2.2. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek
4.2.3. Udostępnianie informacji publicznej bez wniosku
4.2.4. Udostępnianie informacji publicznych prostych, przetworzonych
i przekształconych
4.2.5. Udostępnianie danych osobowych
4.2.6. Udostępnianie utworów w BIP
4.3. Udostępnianie informacji publicznych w BIP
4.3.1. Definicja BIP
4.3.2. Cel udostępniania informacji publicznych w BIP
4.3.3. Zakres podmiotowy BIP
4.3.4. Zakres przedmiotowy BIP
4.3.5. Zasady udostępniania informacji publicznej w BIP
4.3.6. Trudności interpretacji i realizacji przepisów o BIP
4.3.7. Elektroniczna publikacja aktów normatywnych
4.4. Organizacja Biuletynu Informacji Publicznej
4.4.1. Założenia BIP
4.4.2. Teleinformatyczna technologia BIP
4.4.3. Dostępność BIP
4.4.4. Bazodanowa organizacja BIP
4.4.5. Poprawiona regulacja udostępniania informacji w BIP
4.5. Narzędzia Biuletynu Informacji Publicznej
4.5.1. Struktura stron BIP
4.5.2. Moduł statystyczny stron BIP
4.5.3. Moduł dziennika w BIP
4.5.4. Moduł administracyjny
4.5.5. Zasady działania BIP
4.5.6. BIP a administracja elektroniczna
4.6. Obowiązki podmiotów zobowiązanych do prowadzenia BIP
4.6.1. Katalog obowiązków podmiotów zobowiązanych
4.6.2. Obowiązek uruchomienia strony podmiotowej BIP
4.6.3. Obowiązek właściwej prezentacji informacji w BIP
4.6.4. Obowiązek przekazywania informacji niezbędnych do prowadzenia
strony głównej BIP
4.6.5. Obowiązek ochrony informacji
4.6.6. Obowiązek kopiowania informacji
4.6.7. Obowiązek ochrony dostępu
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA
574 strony, miękka oprawa
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|