Coraz większa złożoność otoczenia, jak również
funkcjonowanie w obliczu ryzyka zmieniają postrzeganie roli analizy finansowej w
jednostkach samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego, prowadząc
gospodarkę finansową, stają przed wieloma złożonymi problemami wymagającymi decyzji
opartych na danych liczbowych pochodzących nie tylko z systemu rachunkowości, ale
właśnie z analiz.
Lektura tego opracowania pozwoli czytelnikowi na ustalenie:
- czynników (lub ich grup) determinujących przebieg procesów w ramach gospodarki
finansowej,
- czynników odpowiedzialnych za kształtowanie się zjawisk
finansowych i procesów
mających trwały wpływ na jakość prowadzonej gospodarki
finansowej i podejmowane decyzje,
- metod i instrumentów pozwalających ograniczyć ryzyko w
procesach decyzyjnych w jednostkach samorządu terytorialnego,
- skutków wynikających z ukształtowania się zjawisk i
procesów w określony sposób.
Ważnym elementem działalności jednostek podsektora samorządowego jest
posługiwanie się metodami analitycznymi. Ta umiejętność wspomagająca proces
decyzyjny w jednostkach samorządu terytorialnego została w książce wzbogacona o
kompleksowe instrumentarium pozwalające uzyskać informacje o stanie prowadzonej
gospodarki finansowej i trendach w jej zakresie.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Gospodarowanie publicznymi zasobami finansowymi w jednostkach
samorządu terytorialnego
1.1. Gospodarka finansowa a gospodarowanie publicznymi zasobami
finansowymi w podsektorze samorządowym
1.2. Gospodarowanie publicznymi zasobami pieniądza – zasady i mierniki
oceny
1.3. Kryteria oceny samorządowej gospodarki finansowej
1.4. Funkcje i zasady samorządowej gospodarki finansowej
Rozdział 2. Metodyka analizy finansowej w jednostkach samorządu
terytorialnego
2.1. Rola analiz w procesie decyzyjnym w jednostce samorządu
terytorialnego
2.2. Zakres, funkcje i zasady prowadzenia analiz w jednostkach samorządu
terytorialnego
2.3. Współczesne klasyfikacje metod wykorzystywanych do prowadzenia
analizy finansowej
2.4. Metodyka prowadzenia analizy w jednostce samorządu terytorialnego
2.5. Przegląd metod analizy finansowej wykorzystywanych w jednostkach
samorządu terytorialnego
Rozdział 3. Kierunki wykorzystania informacji pochodzących z analizy
finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego
3.1. Tradycyjne źródła informacji wykorzystywane w analizie finansowej
3.2. Zarządcze podejście do źródeł informacji w jednostce samorządu
terytorialnego – sprawozdania kompleksowe i mierniki analityczne
3.3. Techniki prezentowania informacji pochodzących z analizy finansowej
a teoria asymetrii informacji
3.4. Wykorzystanie informacji pochodzącej z analizy finansowej przez
organy samorządowe
3.5. Kierunki wykorzystania informacji pochodzącej z analizy finansowej
przez podmioty otoczenia zewnętrznego
Rozdział 4. Analiza pionowa i pozioma sprawozdań jednostki samorządu
terytorialnego
4.1. Istota analizy pionowej i poziomej jako analizy wstępnej sprawozdań
finansowych
4.2. Analiza pionowa dochodów budżetowych
4.3. Analiza pionowa wydatków budżetowych
4.4. Analiza pozioma budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział 5. Ocena sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego
5.1. Analiza samodzielności finansowej jednostek samorządu
terytorialnego
5.2. Analiza zdolności do wywiązywania się z zobowiązań przez
jednostki samorządu terytorialnego
5.3. Analiza potencjału rozwojowego jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział 6. Preliminowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
6.1. Rodzaje przedsięwzięć podejmowanych przez jednostki samorządu
terytorialnego
6.2. Metodyka oceny przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek samorządu
terytorialnego
6.3. Budżetowanie kapitałowe w preliminowaniu projektów inwestycyjnych
6.4. Specyfika analizy finansowej projektów współfinansowanych ze
środków zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej
Rozdział 7. Wykorzystanie analizy finansowej w weryfikacji wieloletnich
programów inwestycyjnych i budżetu zadaniowego
7.1. Wieloletni program inwestycyjny i jego wpływ na funkcjonowanie
jednostek samorządu terytorialnego
7.2. Budżet zadaniowy i jego znaczenie w sektorze samorządowym
7.3. Procedura i metodologia tworzenia budżetu zadaniowego w jednostkach
samorządu terytorialnego
7.4. Rola celów i mierników budżetu zadaniowego w analizie finansowej
7.5. Kierunki ewaluacji budżetu zadaniowego w Polsce
Bibliografia
189 stron B5, oprawa miękka